AutáSpravodajstvoTechnológie

V Európskej únii sa budú môcť čoskoro predávať nové autá už len s obmedzovačom rýchlosti. Takéto sú pravidlá!

Európska únia verí, že týmto krokom dôjde k zníženiu smrteľných nehôd.

Od roku 2019 sa vo zvýšenej miere rozpráva o legislatíve, ktorá by nútila do áut implementovať technológiu, ktorá by obmedzovala rýchlosť áut.

Ide o takzvaný systém ISA, ktorý je schopný pracovať v troch režimoch. Prvým z nich je informatívny. V tomto prípade systém poskytuje vodičovi spätnú výzvu prostredníctvom vizuálneho alebo zvukového signálu.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Druhý režim zvyšuje tlak na plynový pedál pri stlačení pedálu smerom nahor. Toto obmedzenie je ale možné prekonať silnejším stlačením akcelerátora.

Posledný režim, asi ako už tušíte, tak je najprísnejší. Dôvodom je, že dochádza k fyzickému zabráneniu prekročeniu rýchlosti a to napríklad prostredníctvom zníženie vstrekovania paliva do motora.

Podľa štatistík únie nadmerná rýchlosť prispieva k približne 30% smrteľných nehôd. Rýchlostný limit pritom prekračuje 40 až 60 % vodičov. Výsledky zo širokej škály štúdií naznačujú, že zníženie priemernej rýchlosti len o 1 km/h môže viesť k 5 % zníženiu smrteľných nehôd. Inými slovami, ak prestaneme prekračovať rýchlosť, tak môžeme ročne zachrániť tisícky ľudí.

Asistent rýchlosti je realitou

6. júla sa technológia ISA (Inteligentná asistencia rýchlosti) stala povinnou pre všetky nové modely áut a typy vozidiel uvádzané na európsky trh. Okrem toho sa systém stane povinným pre všetky nové autá, ktoré sa budú predávať v EÚ od júla 2024. Na tému upozorňuje portál European Transport Safety Council. Inými slovami, výrobcovia automobilov pri zavádzaní nových modelov na európsky trh, musia od dnešného dňa certifikovať auto, že disponujú touto technológiou. Od júla 2024, už všetky novo predávané autá, budú musieť touto technológiou disponovať.

Pre tých, ktorí nevedia, tak tento systém čerpá informácie z viacerých zdrojov. Na detekciu rýchlosti automobilu využíva nielen vstavané senzory a kamery v automobile, ale hlavne mapové poklady a umelú inteligenciu, ktorá sleduje, či vodič neprekračuje povolenú rýchlosť. Ako sme vyššie už spomínali, tak k obmedzeniu rýchlosti bude dochádzať tromi spôsobmi. Od upozornení, až po fyzické obmedzenie rýchlosti.

Únia verí, že prostredníctvom tohto opatrenia dôjde k zníženiu smrteľných nehôd na cestách najmenej o 19% do 28% v závislosti od krajiny.

„6. júl je obrovským skokom vpred pre bezpečnosť vozidiel v Európe, ktorý v budúcnosti povedie k zachráneniu tisícov životov,“ píše ETSC.

Z publikovanej tlačovej správy sa rovnako dozvedáme, že tento systém bude možné zo strany vodiča počas aktuálnej jazdy vypnúť. Rovnako treba uviesť, že bude na výrobcovi automobilu, ktorý systém ISA implementuje v procese výroby do auta.

„Požiadavky umožňujú namontovať niekoľko rôznych typov systému ISA. Podľa zákona musí byť každý typ systému prepisovateľný a musí umožniť vodičovi vypnúť systém počas aktuálnej jazdy,“ vysvetľuje únia.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy
Tagy
Zobraziť komentáre
Close
Close