Učitelia varujú, nadmerné používanie technológií v škole sa takto odzrkadlí na vedomostiach detí

Prieskum spoločnosti Epson dokázal, že väčšina opýtaných učiteľov a rodičov je za to, aby sa do školy vrátili učebnice a pracovné listy.

Vrátia sa do školy učebnice? laptopy majú tieto problémy
Zdroj: Vosveteit.sk, AI

V modernom svete majú technológie svoje pevné postavenie. Cez smartfóny komunikujeme, nakupujeme, zabíjame čas, cez laptopy zas pracujeme a veľa ďalších technologických výdobytkov nám pomáha v rôznych sférach života. Technológie prenikli už aj do školstva a mnohí učitelia veria, že to je problém.  

V prieskume, ktorý vykonala spoločnosť Epson, sa ukázalo, že väčšina učiteľov a rodičov by bola za to, aby sa do školy vrátilo viac tlačených materiálov, napríklad pracovných listov alebo učebníc. Učitelia sa obávajú toho, že používanie laptopov alebo tabletov vo vyučovacom procese má negatívny dopad na vzdelávanie.  

Odoberaj Vosveteit.sk cez Telegram a prihlás sa k odberu správ
notebook_1
Zdroj: Kari Shea z Unsplash

Z učebníc sa učí lepšie

Prieskum vznikol po rokoch veľkých investícií do školských technológií, pričom osobitný dôraz sa kládol pri týchto investíciách hlavne na prenosné počítače pre študentov. Z opýtaných respondentov 71% učiteľov verí, že by sa mali do škôl vrátiť učebnice a pracovné listy. Z toho 26% učiteľov verí, že technológie majú škodlivý vplyv na učenie žiakov.  

Rovnaký názor potvrdzujú aj rôzne štatistiky. Tie prinášajú novú dôkazy o tom, že ak sa dieťa učí z papiera, naučí sa lepšie ako z digitálnych obrazoviek. Ide o problém, na ktorý už reagujú aj niektoré európske vlády.  

“Človek získa najlepšie podmienky na rozvoj základných zručností v čítaní a písaní v analógovom prostredí pomocou analógových nástrojov,” uviedla vo februári švédska ministerka školstva Lotta Edholmová.  

Z nového prieskumu spoločnosti Epson vyplynulo, že používanie tabletov a notebookov môže mať niekoľko negatívnych vplyvov na vyučovanie. 48 % respondentov uviedlo, že zaznamenali pokles v čitateľských zručnostiach, 22 % tvrdí, že je to znížená schopnosť uchovávať vedomosti, 29 % zaznamenalo zníženie angažovanosti a 9 % uviedlo, že videli koreláciu so zníženým dosiahnutím cieľov.  

Čo sa učebníc týka, tam 66% učiteľov uvádza, že tradičné tlačené učebnice a pracovné listy zlepšujú zručnosti v čítaní, zatiaľ čo 52% učiteľov a 46% rodičov uvádza, že učebnice umožňujú lepšie uchovávanie vedomostí. Okrem toho 46% učiteľov a 41% rodičov tvrdí, že učebnice a pracovné listy lepšie podporujú odlišné štýly učenia.  

“Výsledkom je, že 36 % učiteľov súhlasí s tým, že tvorcovia politík by sa mali pýtať, či je zavedenie notebookov alebo tabletov vždy dobrou voľbou, a 44 % tvrdí, že tvorcovia politík nemajú dostatočný kontakt s praxou vyučovania, aby mohli dávať najlepšie odporúčania,” píše sa v tlačovej správe spoločnosti Epson.

smartfony a deti
Zdroj: BearFotos / shutterstock.com

Obrazovky v škole robia problém aj v domácnostiach

Mnohí rodičia zapojení do prieskumu majú rovnaký názor. Nielen v škole, ale aj v domácnosti čelia problémom, v rámci ktorých sa s deťmi často hádajú kvôli príliš dlhému času strávenému pri obrazovke. 37% rodičov súhlasí a 14% veľmi súhlasí s tým, že notebooky v školách sťažujú doma zvládanie času stráveného za displejom. To platí hlavne v prípade, ak aj doma dieťa robí úlohy do školy online.  

“Náš prieskum poukazuje na to, že rodičia a učitelia chcú rovnováhu a väčšie využívanie papiera v triedach – to sa môže zdať od výrobcu tlačiarní samoúčelné, ale výsledky hovoria za všetko. Väčšina verí, že učebné materiály, ako sú učebnice a pracovné listy, zlepšujú čitateľské zručnosti. Technológia má cenné miesto a je dôležité, aby sme dokázali vychovať budúcu pracovnú silu zdatnú v digitálnych technológiách, ale je potrebné ju starostlivo riadiť, aby sa zabezpečilo, že technológia bude podporovať, nebude rozptyľovať ani znižovať dosiahnuté výsledky,” vyjadril sa Marcel Divín, National Sales Manager Epson Europe CZ and SK. 

Výsledky tohto prieskumu ukazujú, že tvorcovia vzdelávacích postupov by mali aspoň zohľadniť tieto názory. Nie je to však len o pocitoch učiteľov alebo žiakov. To, že papier je lepší ako digitálna obrazovka potvrdili aj mnohé vedecké výskumy.  

Sleduj našu novú Facebook stránku a pridaj sa!

Komentáre