Tvoja fritéza (a nielen tá) ťa môže špehovať. Inteligentné zariadenia zbierajú viac dát, než si myslíš. Situácia je alarmujúca

Výskumníci z which.co.uk sa pozreli na to, ako (a aké) zariadenia naprieč rôznymi kategóriami zbierajú citlivé údaje používateľov. Z výsledkov ti stuhne krv v žilách.

sukromie android smartfon
Zdroj: Vosveteit.sk

Nie je žiadnym tajomstvom, že moderné technológie sa stali akými nástrojom špehovania používateľov. Zbierajú o nás kvantum informácií a ako sme sa nedávno dozvedeli, tak v niektorých prípadoch tieto zariadenia nás aj odpočúvajú.

Možno si povieš, že problémom sú len smartfóny alebo nanajvýš počítače, no zdá sa, že situácie je oveľa vážnejšou, než si mnohí pripúšťame. Výskumníci z platformy which.co.uk sa pozreli na rôzne kategórie chytrej elektroniky s úmyslom, aby zistili, ku akým informáciám ich výrobcovia pristupujú.

Odoberaj Vosveteit.sk cez Telegram a prihlás sa k odberu správ

Tvoja chytrá fritéza ťa môže odpočúvať

Výskumníci sa pozreli na viacero druhom zariadení vrátane chytrých fritéz, kategóriu zariadení, o ktorých by si asi povedal, že nebudú prispievať k narúšaniu tvojho súkromia. Analytici zistili, že tieto zariadenia zbierajú oveľa viac informácií, ako potrebujú na svoje fungovanie.

Výskumníci odhalili, že aplikácia Xiaomi prepojená s jej fritézou je napojená na viacero sledovačov od Facebooku, Pangle (reklamná sieť TikTok for Business) a čínskeho technologického giganta Tencent (v závislosti od polohy používateľa). Fritéza značky Aigostar chcela vedieť pohlavie a dátum narodenia pri zakladaní účtu majiteľa, opäť bez jasného dôvodu, ale bolo to voliteľné.

„Fritézy Aigostar a Xiaomi odosielali osobné údaje ľudí na servery v Číne, hoci to bolo označené v oznámení o ochrane osobných údajov.“, uvádzajú výskumníci.

Rozsiahly zber údajov, podľa Which?, naznačuje, že informácie môžu byť postúpené tretím stranám na marketingové účely. Takéto správanie, že by k nemu ale dochádzalo, spoločnosť Xiaomi poprela.

„Nepredávame žiadne osobné informácie tretím stranám.“, uviedol gigant. Spoločnosť ďalej doplnila, že informácie uvedené v publikovanej správe sú nepresné a zavádzajúce.

Pre objektívnosť treba ale povedať, že v podmienkach používania výrobcovia deklarujú, aké dáta zbierajú. Otázkou ale je, či niekto tie desať až stostranové dokumenty aj číta. Odpovedať si musí každý sám.

Ani inteligentné hodinky nie sú na tom o moc lepšie

Nejde ale o jedinú kategóriu produktov, ktoré zbierajú viac dát, než by mali. Rovnako aj inteligentné hodinky Huawei Ultimate pýtajú od používateľov kvantum údajov. Výskumníci hovoria konkrétne o deviatich rizikových povoleniach telefónu.

„Medzi ne patrila presná poloha, možnosť nahrávať zvuk, prístup k uloženým súborom alebo možnosť vidieť všetky ostatné nainštalované aplikácie.“, píšu výskumníci.

Takisto aj v tomto prípade technologický gigant uviedol, že žiadne osobné údaje používateľov nepoužíva na marketingové alebo reklamné účely. Huawei tiež doplnil, že nie všetky sledovače sú aktívne všade. Veľa toho závisí od regiónu, v ktorom sa ich zariadenia používajú.

Aby sme nekrivdili technologickým lídrom na trhu, tak problémové boli aj ďalšie zariadenia od menej známych výrobcov. Rovnako neprimerane veľa dát zbierali aj vybrané Inteligentné hodinky Kuzil a WeurGhy, ktoré sú bestsellery na Amazone.

Obdobne dopadli aj chytré televízory

Google opraví Android TV problém so súkromím
Zdroj: Unsplash (Glenn Carstens-Peters), Pixabay (Clker-Free-Vector-Images), Úprava: Vosveteit.sk

Nepekne dopadli aj chytré televízory, ktoré sú lné reklám a smädné po používateľských dátach. Medzi dáta, ktoré televízory zberali, napríklad tie od Samsungu či Hisense, patria poštové smerovacie číslo. Samsung síce uviedol, že tento údaj nie je povinný, ale ako zistili analytici, tak v skutočnosti pri nastavovaní televízora sa javí, že je. K podobnému správaniu sa uchyľujú aj televízory LG, hovoria analytici.

„Súprava LG si vyžiadala poštové smerovacie číslo, ale jeho poskytnutie nebolo povinné. Televízna aplikácia Samsung si vyžiadala osem rizikových povolení pre telefón, vrátane možnosti vidieť všetky ostatné aplikácie v telefóne, na druhom mieste po inteligentných hodinkách Huawei. Hisense sa nepripojil k žiadnym sledovačom, ktoré by výskumníci mohli zistiť, ale Samsung a LG sa spojili s niekoľkými z nich, vrátane Facebooku a Google.“, píšu výskumníci v publikovanej správe.

Nižšie sa môžeš pozrieť podrobnejšie na výsledky testovania, ako jednotlivé zariadenia dopadli.

tabulka chytrych zariadeni ako sleduju pouzivatelov
Zdroj: which.co.uk

Prekvapili ťa výsledky vyššie alebo ani nie? Daj nám vedieť nižšie v komentároch alebo na sociálnych sieťach.

Sleduj našu novú Facebook stránku a pridaj sa!

Komentáre