Túto nedeľu sa odohrá najvýznamnejší prelet asteroidu za rok 2021: Môžeme ho vidieť?

Asteroid 2001 FO32 sa podľa odborníkov už bližšie k Zemi nedostane.

asteroid letiaci na zem
Zdroj: Youtube (esa)

Pred 20 rokmi bol objavený asteroid 2001 FO32, ktorý sa z času na čas priblíži k našej planéte. Priblížiť sa má aj túto nedeľu, 21. marca a to bude najbližší prelet asteroidu za rok 2021, píše portál IFLScience.

Nemusíte sa však obávať, pretože asteroid sa bude držať v bezpečnej vzdialenosti 2-milónov km. Predpokladá sa, že asteroid by mohol byť veľký od 440 do 680 metrov. Prelet 2001 FO32 nie je len najbližším za tento rok, ale najbližším preletom tohto asteroidu všeobecne. Vedci ho preto plánujú preskúmať a dozvedieť sa o ňom všetko, čo bude možné.

„Asteroid sme objavili pred 20 rokmi a odvtedy vieme jeho obežnú dráhu okolo Slnka popísať veľmi presne,“ vyjadril sa Paul Chodas, riaditeľ centra pre štúdium blízkych kozmických objektov.

Najbližší prelet

Chodas zároveň dodáva, že neexistuje šanca aby sa asteroid priblížil k Zemi viac ako 2-milióny km. Vedci plánujú radarové pozorovania, ktoré by mohli poskytnúť viac informácií o tvare a veľkosti asteroidu. Tím stojaci za pozorovaním dúfa, že sa im podarí získať presné rozmery, rotáciu a možno sa im podarí odhaliť aj menšie objekty v blízkosti asteroidu.

„Pozorovania spred 20 rokov nám ukázali, že približne 15% asteroidov, ktoré majú podobnú veľkosť, môžu mať okolo seba malý mesiac,“ dodáva Lance Benner, vedec z Jet Propulsion Laboratory.

Ďalším pozorovaním bude štúdia infračervených vlastností asteroidu. Svetlo Slnka je čiastočne absorbované a čiastočne odrážané od objektu 2001 FO32. Ak sa podarí vedcom toto svetlo preskúmať, môžu zistiť viac o tom, z čoho sa asteroid skladá. Tento proces nazývajú „geológia pomocou teleskopu.“ Ak sa vedcom podarí získať chemické zloženie asteroidu, môžu ho porovnať so vzorkami meteorov zo Zeme a zistiť, aké minerály sa v ňom nachádzajú.

Asteroid nebude zo Zeme viditeľný voľným okom. Šťastie môžu mať majitelia teleskopov, ktorí sa nachádzajú na južnej pologuli. Ďalší prelet asteroidu 2001 FO32 sa odohrá v roku 2052. Asteroid preletí okolo Zeme vo väčšej vzdialenosti. Čo sa týka iných blízkych objektov, všetky asteroidy, ktoré môžu predstavovať hrozbu, boli objavené a zaznamenané. Vedci tvrdia, že najbližších sto rokov nám nehrozí nebezpečenstvo.