Toto nechceš, aby niekto vedel: Rozmazané pixely sa dajú odhaliť ľahšie, než si myslíš!
Myslíš si, že rozmazanie alebo pixelácia niečo skryje? Moderné nástroje ukazujú, že táto ochrana je prekvapivo slabá.
Cenzurovanie videí pomocou rozmazania obrázka alebo pixelácie sa veľmi dlhé roky považovalo za spoľahlivý spôsob ako skryť citlivý alebo nevhodný obsah. Využívali to verejné média či internetové média. Mýlili sa. Nie je to také bezpečné.
Dnešné technológie ukázali, že táto ochrana má veľmi vážne trhliny. Moderné nástroje vedia tieto rozmazávacie efekty zvrátiť veľmi efektívne a vyťažiť z nich prekvapivo veľa informácií. Na novinku upozornil web TechSpot.com.
Nedávny experiment YouTubera a vývojára Jeffa Geerlinga na YouTube odhalil, že je to v skutočnosti veľmi jednoduché. Geerling nahral niekoľko videí, v ktorom chcel zakryť svoj obsah súborového okna operačného systému MacOS pixeláciou. Divák ho však upozornil, že táto ochrana je slabá a ľahko obíditeľná. Vyzval svoje publikum, pričom zverejnil testovaciu ukážku a ponúkol 50 amerických dolárov tomu, kto obsah rozmazaného okna rozlúšti do čo najlepšej pôvodnej podoby. Za menej ako 24 hodín sa mu ozvali viacerí ľudia so síce neostrými, ale veľmi presnými rekonštrukciami videa.
Tento prípad dokázal, že pixelácia videa sama o sebe nie je vôbec bezpečná. Problém je paradoxne pohyb vo videu. Deformované pixely sa menia a software ich dokáže analyzovať naprieč viacerými snímkami. Postupne tak poskladá obraz, ktorý je čitateľný – podobne ako keď skladačka dostane viac dielikov a zrazu dáva zmysel.
Používateľ GitHubu, ktorý vystupuje pod menom KoKuToru, popísal presný proces de-pixelácie. V prvom rade ručne analyzoval jednotlivé snímky. To mu prinieslo veľmi chabý nejasný výsledok. Potom však nasadil známy nástroje na čele s FFmpeg a GIMP. Pomocou týchto nástrojov automaticky extrahoval 200 pixelovaných snímok z videa. Na tieto snímky aplikoval techniky detekcie hrán, čím získal omnoho zrozumiteľnejší obraz.
Neprehliadni
Technika je dlhé roka známa z herného priemyslu
Omnoho zaujímavejšie je, že táto metodika nie vôbec nová. Náramne pripomína metódy používané v moderných videohrách. Posledné roky sa rozšírili technológie ako AMD FidelityFX Super Resolution, NVIDIA DLSS či Intel XeSS pre upscalovanie obrazu z nízkej kvality do vyššieho rozlíšenia. Tieto metodiky zlepšujú kvalitu obrazu tým, že kombinujú informácie z viacerých snímok za sebou a využívajú pohybové dáta. Prakticky totožný princíp ide aplikovať na rozmazané, teda pixelované videá. Tým sa eliminuje schopnosť skrývať citlivý obsah.
Pixelácia funguje ako plot s množstvom malých medzier. Ak sa pohybuje buď samotný filter, alebo obsah, rôzne časti skrytých informácií sa na veľmi krátky moment odhaľujú. Postupom času je možné získať dostatok fragmentov na rekonštrukciu celého pôvodného obrazu. Pri statických obrázkoch je logicky zvrátiť mozaikovú cenzúru oveľa ťažšie alebo možno dokonca nemožné, aspoň nateraz.
A čo rozmazávanie alebo po anglicky blur?
Niektorí používatelia považujú blur alebo blurring za bezpečnejšiu metódu ako pixelácia. Dokonca sám Geerling sa nad tým zamýšľa tiež vo videu. Naopak, reakcie divákov ho rýchlo vyviedli z omylu. Faktom je, že podobnú metodiku využívajú astronómovia už desaťročia. Astronómovia dokážu eliminovať rozmazanie obrazov spôsobené atmosférou Zeme. Analogicky, rovnaké princípy možno teoreticky aplikovať aj na samotné videá.
Ak chceš teda niečo vo videu naozaj skryť, musíš to buď ideálne vystrihnúť alebo úplne prekryť nepriehľadnou plochou. Najlepšie je samozrejme vôbec explicitné videá nenatáčať. Akýkoľvek pohyb alebo priehľadný filter zanecháva stopy, ktoré sa dajú spätne reverzne zrekonštruovať. V dobre rozmachu AI a pokročilých grafických nástrojov a videoeditorov online a zdarma sa klasické spôsoby cenzúry stávajú zastaranými. Internet ti znova ukázal, že na internete nie si nikdy v bezpečí a vždy je niekto o krok vpred.
Komentáre