Toto lietadlo sľubuje rýchlosť 9000 km/h. Aj bojové stíhačky vedľa neho vyzerajú ako slimáky

Španielsky letecký dizajnér predstavil futuristické hypersonické lietadlo A-HyM. Z Londýna do New Yorku sa dostane pod hodinu.

nadzvukove lietadlo Concord
Zdroj: agsaz / Shutterstock.com

Španielsky letecký návrhár, Oscar Viñals, predstavil koncept hypersonického komerčného lietadla, ktorý by dokázal z Londýna do New Yorku preletieť za 45 minút, informuje portál Interesting Engineering. 

Toto prelomové lietadlo sa nazýva A-HyM Hypersonic Air Master a podľa návrhov dokáže letieť rýchlosťou prevyšujúcou 9-tisíc km/h. Pre porovnanie, väčšina moderných dopravných tryskových lietadiel letí rýchlosťou okolo 900 km/h. Jediné nadzvukové dopravné lietadlo na svete, legendárny Concorde, dokázal z Londýna do New Yorku doletieť za tri a pol hodiny. A-HyM Hypersonic Air Master teda výrazne prekonáva aj Concorde.  

Odoberaj Vosveteit.sk cez Telegram a prihlás sa k odberu správ

Hypersonické lietadlo je navrhnuté tak, aby dokázalo odviezť 170 pasažierov vo výške 30 km, čo je dvojnásobná výška, než v akej letia komerčné tryskové lietadlá.  

“Náš koncept hypersonického lietadla dovoľuje zákazníkom nielen prežiť jedinečný let závratnými rýchlosťami v excelentných podmienkach, no zároveň by im dal možnosť ovládnuť čas. Napríklad let z Londýna do Los Angeles by zabral len hodinu a pol, pričom v tom rátame aj vybavenie na letisku,” hovorí Viñals.

Obrovská technická výzva

Let hypersonickou rýchlosťou nie je len o rýchlom lete, no lietadlo čelí aj obrovským technickým výzvam. Lietadlo A-HyM musí ustáť teploty, ktoré dosahujú až 1 000 stupňov Celzia. Tieto teploty sú spôsobené trením vzduchu vo vysokých rýchlostiach. Aby hypersonické lietadlo dokázalo ustáť extrémne teploty, má sa skladať z titánu a uhlíkového vlákna. Tieto materiály sú mimoriadne ľahké a odolné voči teplu.  

Ďalšou významnou vlastnosťou je systém Sonic Boom Mitigation System. Vďaka nemu môže lietadlo letieť nielen rýchlo, ale hlavne potichu. Tento systém bol navrhnutý na to, aby znížil rušivý zvuk, ktorý vzniká, keď lietadlo prelomí zvukovú bariéru. Kvôli tomuto mimoriadne hlasnému zvuku väčšina krajín zakázala nadzvukové lety nad obývanými oblasťami.  

Vybavenie hypersonického lietadla dopĺňa next-gen systém pohonu. Lietadlo by letelo na vodíkové palivo, čím by bolo ekologicky priateľskejšie ako bežné tryskáče. A-HyM má byť vybavený kombinovaným motorom, ktorý v sebe spája turbojet, ramjet a detonačný motor. Vďaka kombinácii technológií by lietadlo dokázalo efektívne operovať v rôznych rýchlostiach, od vzletu až po hypersonický let.  

Lietadlo A-HyM má zároveň pasažierom ponúknuť doteraz nezažitý zážitok z letu. Namiesto tradičných okien by sa mohli pasažieri pozerať von cez virtuálne panoramatické displeje. Tie by simulovali v reálnom čase pohľad von z lietadla. Obrazovky by okrem výhľadu mohli ponúkať aj zábavu alebo informácie prispôsobené konkrétnemu letu.  

Kabína lietadla má poskytovať pohodlie a dostatok priestoru pre pasažierov. Zároveň má byť navrhnutá tak, aby dokázala ustáť jedinečné podmienky, ktoré vznikajú pri lete extrémnymi rýchlosťami.  

“Chceme, aby sa pasažier cítil viac ako vo futuristickom salóniku, než ako v bežnom lietadle,” vysvetľuje Viñals.

A-HyM sa stále nachádza vo fáze konceptu. Tento dizajn však poukazuje na čoraz väčší dopyt pre extrémne rýchle a udržateľné lety. Zároveň vidíme, že technológie, ktoré sa kedysi považovali za sci-fi, sa už pomaly, ale isto, začínajú dostávať do sveta.  

Nadzvukové komerčné lety sa blížia 

Konkurentom futuristického lietadla A-HyM je XB-1, testovacie lietadlo Boom Supersonic. Hoci je XB-1 určený len na letecké testy, ide o zmenšený model pripravovaného dopravného lietadla Overture, ktorý má vrátiť svetu éru Concordu.  

Nadzvukové lietadlo XB-1 po prvýkrát prekonalo zvukovú hranicu
Zdroj: Boom Supersonic

Spoločnosť v januári oznámila, že XB-1 prekonalo nadzvukovú rýchlosť a tým spoločnosť posunulo bližšie k jej cieľu.  

Po prvýkrát testovacie lietadlo XB-1 vzlietlo v marci 2024. Za sebou má 11 leteckých testov, pričom každý nadchádzajúci test prinášal náročnejšie podmienky pre vyhodnocovanie leteckých systémov a aerodynamických vlastností. Počas série 11 testov piloti leteli s lietadlom XB-1 subsonickými, transonickými a nakoniec aj supersonickými rýchlosťami. Počas každého jedného z testov piloti podstúpili múdre riziká, ktoré potlačili možnosti lietadla, no zároveň dbali na bezpečnosť pilotov.   

Uvidíme, ktoré lietadlo uzrie svetlo sveta prv, no na nadzvukových a hypersonických letoch pracujú viaceré spoločnosti. 

Sleduj našu novú Facebook stránku a pridaj sa!

Komentáre