Tím vedcov priblížil magnetické polia galaxie NGC 4217 v pôsobivej vizualizácii, ktorá vyráža dych

Vedci chcú dostať do popredia galaktické magnetické polia, ktoré nie sú úplne známe

galaxia
Zdroj: NASA

Špirálovité galaxie, podobné ako naša Mliečna dráha, môžu mať pestré magnetické polia. O ich vzniku existuje niekoľko teórií, avšak zatiaľ vedci tomuto procesu úplne nechápu. Medzinárodný tím vedcov však analyzoval magnetické pole galaxie NGC 4217. Tá zaujala vedcov preto, lebo sa podobá na našu Mliečnu dráhu a je vzdialená len 67-miliónov svetelných rokov.

Detailná práca, opierajúca sa o rádiovo-astronomické pozorovania objavila zvláštne, zatiaľ neznáme, štruktúry v rámci magnetického poľa. Dáta naznačujú, že za viditeľné štruktúry, aké môžeme vidieť na obrázku, môžu zrody hviezd a ich úmrtia, nazvané supernovy, píše portál mpifr-bonn.mpg.de.

NGC 4217
Zdroj: Y. Stein, NRAO, SDSS, KPNO 0.9m, J. English, R.-J. Dettmar, A. Miskolczi, R.J. Rand, and J. Irwin

Počas analýzy galaxie NGC 4217 vedci natrafili hneď na niekoľko druhov štruktúr. Tím objavil doteraz nepozorované „slučkové“ štruktúry, ktoré sa nachádzajú pozdĺž celej galaxie. Galaxia má magnetické pole v tvare písmena X, ktoré bolo pozorované aj v iných galaxiách. Magnetické pole prečnieva z galaktického disku až do vzdialenosti 20-tisíc svetelných rokov. Okrem toho našli špirálovitú štruktúru a dve bublinové štruktúry. Tieto bubliny vznikajú v regiónoch častých supernov, ale aj miest kde sa rodia hviezdy, ktoré produkujú vesmírny vietor.

„Je naozaj fascinujúce, že sa nám podarí nájsť nečakaný fenomén v každej galaxii, ktorú študujeme,“ tvrdí Rainer Beck, jeden z autorov štúdie.

Počas analýzy galaxie tím vedcov prišiel na metódy, ktoré im umožnili vizualizovať magnetické polia galaxie. Výsledkom je jasná fotografia magnetických štruktúr galaxie NGC 4217. Aby dostali optimalizovanejší výsledok, dáta, ktoré získali pomocou rádiovej astronómie skombinovali s obrázkom galaxie, ktorý bol vyhotovený vo viditeľnom spektre. Pre vedcov bola vizualizácia dát extrémne dôležitá, pretože keď je reč o galaxiách, ich magnetické polia nie sú prvá vec, čo človeka napadne. Napriek tomu ide o veľkolepé štruktúry a spomínaná vizualizácia má priniesť magnetické polia viac do popredia.