Spravodajstvo

Takmer dve stovky médií žaluje Google, ale i Facebook. Tvrdia, že zdecimovali trh s reklamou

Google, ale i Facebook sa musí brániť. Takmer dve stovky médií ich žaluje z dôvodu, že spoločnosti údajne manipulujú trh s reklamou spôsobom, ktorý škodí médiám.

Pre mnohých z nás je Google, ale i Facebook synonymom pre internet. Tieto spoločnosti sa stali natoľko silnými, že vedia ovplyvniť nielen virtuálny svet, ale aj realitu, v ktorej žijeme. Minimálne to si myslia približne dve stovky médií, ktoré podali hromadnú žalobu na týchto dvoch technologických gigantov. Dôvodom je, že podľa nich obe spoločnosti manipulovali reklamný trh takým spôsobom, ktorý škodí ich publikáciám, píše portál axios.com, ktorý na tému upozornil ako prvý.

Technologickí giganti „vysali“ peniaze z reklamného trhu

Žaloba bola podaná v mene približne 30 rôznych spoločností, ktoré prevádzkujú približne 200 médií. Podané boli v štáte New York. Argumenty médií sú veľmi podobnými k tým, ktoré boli predložené v samostatnej protimonopolnej žalobe minulý rok generálnym prokurátorom v Texase. Spoločnostiam Google a Facebook sa vyčíta, že monopolizujú trh s reklamou prostredníctvom nelegitímnych praktík. Žaloba sa rovnako snaží vymôcť od spoločností odškodné. Ide o peniaze, ktoré boli z reklamného trhu „vysatými“, tvrdia žalujúce média.

„Tieto spoločnosti sú v časoch najväčšej slávy silnejšie ako Standard Oil, takže nikto nechce byť prvým, kto sa pokúsi vyriešiť tento problém,“ povedal Doug Reynolds, vedúci partner HD Media, jednej zo žalujúcich spoločností.

Žalujúce spoločnosti sa odvolávajú na Pew Research štúdiu, ktorá preukázala, že v poslednej dekáde klesli príjmy médií o 62% z 37,8 miliárd dolárov roku 2008 na 14,3 miliardy v roku 2018. Štúdia rovnako poukazuje i na to, že redakcie museli znížiť počet zamestnancov a to na úrovni až o 50%. Na druhej strane, spoločnosti ako Google, si odčerpávajú obrovské množstvo príjmov. Alphabet, materská spoločnosť firmy Google, v roku 2020 vygenerovala 183 miliárd dolárov, čo je viac ako 80% z celkového odvetvia reklamy.

Google hovorí, že nevidí súvislosť medzi argumentmi a obvineniami

Na druhej strane treba povedať, že spoločnosť Google nevidí súvislosť medzi tvrdeniami a obvineniami.  V súvislosti s touto témou uviedla:

„Tieto tvrdenia sú nesprávne. Online reklamný priestor je preplnený a konkurencieschopný, naše poplatky za reklamné technológie sú nižšie, ako sú uvádzané priemery v odvetví, a vydavatelia si ponechávajú veľkú väčšinu príjmov, ktoré zarobia pri používaní našich produktov. Sme jedným z popredných svetových finančných podporovateľov žurnalistiky a poskytli sme miliardy dolárov na podporu kvalitnej žurnalistiky v digitálnom veku.“ tvrdí Google v reakcii na obvinenia.

Spoločnosť Meta (Facebook) sa doposiaľ k vzniknutej téme nevyjadrila.

Via Gizmodo.com

Tagy
Zobraziť komentáre
Close
Close