Svoj Android čoskoro nespoznáš. Google od základov zmení jeho vzhľad vrátane aplikácií. Takto sa všetko zmení

Google sa odkláňa od sterilných rozhraní, Material 3 Expressive stavia na emóciách, farbách a pocitoch.

smartfon telefon titulka
Zdroj: Đức Trịnh on Unsplash

Google sa rozhodol, že je načase, aby aplikácie nevyzerali len „čisto a prakticky“, ale aby s tebou aj niečo spravili. A presne to je cieľom nového dizajnového jazyka Material 3 Expressive, ktorý technologický gigant síce ešte oficiálne nepredstavil, no blogový príspevok o ňom unikol predčasne na internet. A znie to, akoby Google konečne zobrali dizajn vážne, nie len technicky, ale aj emocionálne. Na novinku upozorňuje server 9to5google.com.

Material 3 Expressive, alebo len M3 Expressive, je zatiaľ najpokročilejšia a najodvážnejšia verzia dizajnového systému od Googlu. Nejde tu o pár vyladených farieb alebo nový tieň pod tlačidlom, ale o úplne nový prístup k tomu, ako vyzerá a najmä pôsobí používateľské rozhranie. Google to nazýva „odvážnym novým smerom“ a snahou „preniesť dizajn z čisto funkčnej roviny do tej emocionálnej“.

Odoberaj Vosveteit.sk cez Telegram a prihlás sa k odberu správ

Prečo to vzniklo?

Otázka, ktorú si dizajnéri v Google položili v roku 2022, bola jednoduchá, prečo všetky aplikácie vyzerajú tak rovnako a nudne? Výsledkom bol niekoľkoročný výskum, cez 46 rôznych štúdií a vyše 18 000 účastníkov z celého sveta. Testovali sa dizajny, sledovalo sa, kam sa ľuďom upieral zrak, ako rýchlo vedeli reagovať a čo sa im páčilo.

A výsledkom bolo, že ľudia dokázali nájsť kľúčové prvky v „expressive“ rozhraniach až štyrikrát rýchlejšie než v klasických. Navyše, nové dizajny boli označené za modernejšie, „cool“, a dokonca aj rebelské. Teda presne to, čo značky dnes hľadajú, relevantnosť a charakter.

Ako vyzerá Material 3 Expressive?

Zabudni na uniformitu. M3 Expressive stavia na výrazných farbách, tvaroch, animáciách a dynamickom rozložení prvkov. Príkladom je takzvaná plávajúca lišta nástrojov, ktorá nie je natlačená cez celú šírku obrazovky, ale vytvára vizuálne „dýchanie“ a priestor. Tlačidlá ako Odoslať sú väčšie, nižšie pri prstoch a farebne výrazné, jednoducho povedané, chceš ich stlačiť.

Aj v testovanej e-mailovej aplikácii sa ukázalo, že umiestnenie a farebné odlíšenie tlačidiel v „expressive“ dizajne dramaticky zrýchlilo orientáciu. Používatelia vedeli hneď, kam kliknúť, namiesto toho, aby hľadali malú ikonku v hornej lište.

Emócie ako súčasť UX

Google tvrdí, že dobrý dizajn už nie je len o tom, že funguje. Mal by pôsobiť. A práve to je cieľ M3 Expressive. Je to kombinácia formy a funkcie, ktorá má v tebe zanechať dojem. Nie len to, že si niečo urobil, ale že si to urobil s aplikáciou, ktorá je „tvoja“, ktorá nie je len šablónou z fabriky.

Výrazné dizajny tiež podľa Googlu zvyšujú vnímanú hodnotu značky, robia ju modernejšou, odvážnejšou a viac „v obraze“. A ak si vývojár alebo dizajnér, Google ťa týmto dizajnom doslova pozýva experimentovať. Zatiaľ ide o koncepty, no prvé náznaky sa už objavujú, napríklad v aplikácii Google Chat či v uniknutom redizajne Google Clock.

Ak si teda čoskoro všimneš, že tvoja obľúbená Google aplikácia je farebnejšia, tvarovo“hravejšia“ a rýchlejšie sa ti v nej orientuje, nie je to náhoda. Je to Material 3 Expressive v akcii. A zdá sa, že Google konečne pochopil, že dizajn nie je len o tom, ako niečo vyzerá, ale aj o tom, aké sú z niečoho pocity, a ako dobre sa to používa.

Sleduj našu novú Facebook stránku a pridaj sa!

Komentáre