Smutné titulky predávajú najviac: Aké slová si dokážu získať našu pozornosť najviac?

V rámci nového výskumu sa vedci zamerali na spravodajské kanály v online priestore. Všímali si, aké titulky si získavajú najviac kliknutí.

Aké titulky na nás vplývajú najviac?
Zdroj: Pixabay (Pexels, 652234), Úprava: Vosveteit.sk

Aká správa vás dokáže najviac zaujať? Odpovedať na túto otázku možno nie je až také jednoduché, no určite sa zhodneme, že titulok tvorí podstatnú časť nášho rozhodnutia, či na nejaký článok klikneme alebo nie.

Už takmer od počiatkov žurnalistiky sa vedelo, že drastické titulky sú pre čítanosť fantastické. Zločin, dráma, krv, to všetko predáva a bulvárne publikácie tento fakt už dlho využívajú vo svoj prospech. Samozrejme, že papierové noviny už nie sú až tak populárne ako kedysi, no podobné taktiky, hoci v trošku upravenej miere, využívajú spravodajské portály v online priestore a na sociálnych sieťach.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Dnes sa už nekupujú výtlačky novín, no rozhodujúcou štatistikou sú pozretia, zdieľania, komentáre či iné formy interakcie s obsahom v online priestore. So zmenou bojiska sa však objavili aj noví hráči a boj o pozornosť sa stal brutálnejším, než kedykoľvek predtým. Vedci z Ludwig Maximilian University vo svojej práci ukazujú, aké taktiky sa v tomto krutom boji o našu pozornosť objavujú najčastejšie.

Ukázalo sa, že staré pravidlá fungujú aj dnes. Ak sa v titulku nachádzajú negatívne ladené slová naznačujúce istú formu pobúrenia, na takýto článok klikajú ľudia častejšie.

„Dáta sme získavali hlavne z portálu Upworthy, ktorý sa pokúša priniesť pozitívne správy svojim čitateľom. Znie to trošku ironicky,“ všíma si profesor Stefan Feuerriegel, vedúci nového výskumu.

Pozitívne ladený portál Upworthy počas rokov skúšal experimentovať s rôznymi štýlmi titulkov a rôznymi verziami príbehov. V rámci štúdie vedci získali prístup k 100-tisíc titulkom, ktoré dokopy vygenerovali pol miliardy vzhliadnutí a takmer šesť miliónov kliknutí. Svojho času bol tento portál najnavštevovanejším zo všetkých. Takmer pol desaťročia si dokázal udržať vyššiu návštevnosť ako portál New York Times. Dnes už ale nemá portál až takú popularitu.

Smutné titulky predávajú

V rámci výskumu zistili, že použitie už len jedného negatívne ladeného slova zvýšilo kliknutie na články o1,4% až do 2,3%. V tomto prípade išlo o „mierne“ slovo ako zlý, nesprávny alebo hrozné. Ak sa v titulku nachádzalo viac negatívnych slov, ľudia naň klikali viac. Miera rozdielu v preklikoch sa však pohybovala od 0 do 15% v závislosti od zvoleného nadpisu (pozn. redakcie: vedci sledovali pomer kliknutí a zobrazení príspevku). Pozitívne ladené slová v titulku znamenali nižšiu čítanosť.

Zamerali sa aj na celkové emočné ladenie titulku. Smutné titulky vyvolali väčšiu čítanosť, pozitívne menej a titulky zachytávajúce hnev nepriniesli jednoznačné výsledky.

„Najzaujímavejšou vecou na našom výskume je to, že sme sa nezaoberali pozornosťou, ktorú ľudia venujú článkom cez komentovanie alebo zdieľanie. V tomto smere sme sledovali súkromnú spotrebu spravodajského obsahu. Inými slovami povedané, sledovali sme na čo ľudia klikajú z vlastnej zvedavosti,“ vyjadril sa Feuerriegel.

Po publikovaní výskumu si autori všimli, že iná vedecká skupina publikovala takmer rovnakú štúdiu. Aj tá sa zaoberala analýzou interakcie s portálom Upworthy a priniesla takmer identické výsledky. Autori štúdie sa rozhodli so skupinou spojiť a pracujú na spoločnej štúdii.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre