Slovenským e-shopom sa v roku 2022 nedarilo ako v roku 2021: Takýto mali pokles v tržbách!
Za poklesom predaja stáli hlavne obavy spotrebiteľov.
Príchodom roku 2022 nám svitla nádej, že bude o niečo lepší, ako bol rok 2021. Mnohí z nás vkladali veľké nádeje do vakcín, ktoré nás vytiahli z pandémie, vďaka ktorým dnes fungujeme vo veľkej miere ako pred pandémiou. Na krátko sa to aj podarilo. Koncom februára nastal ale zlom, ktorý zmenil dobre rozbehnutý rok.
Len málokto si vedel predstaviť, že Rusko napadne Ukrajinu. To so sebou prinieslo ďalšie krízy. Od energetickej až po potravinovú. Nehovor viac o inflácii, ktorú vojna akcelerovala tempom, aké sme dlho nevideli. To všetko sa odzrkadlilo aj na nákupnom správaní Slovákov, ukazuje štúdia spoločnosti Heureka Group.
Takéto mali sledované e-shopy tržby
Podľa publikovanej tlačovej správy obrat e-shopov v minulom roku dosiahol 1,810 miliardy €, rok predtým to bolo ale až 2,08 miliardy. Medziročne tak tržby online obchodom klesli o -13%. Ako takou útechou nám môže byť, že tržby e-shopov boli vyššie ako v roku 2020.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
1,356 mld. eur | 1,750 mld. eur | 2,080 mld. eur | 1,810 mld. eur |
+20 % | +29 % | +19 % | -13 % |
„Výsledky roku 2022 sú pre niektorých internetových obchodníkov sklamaním. Po dvoch pandemických rokoch výrazného rastu však bola korekcia očakávaná. Pandémia e-commerce paradoxne pomohla. Výrazne narástol objem internetových nákupov, a zároveň sa výrazne zmenila aj skladba nakupovaných produktov. Dominantné postavenie elektroniky je minulosťou a najrýchlejšie rastúcimi kategóriami boli tie, ktoré v minulosti v e-commerce prakticky neexistovali,” hovorí Tomáš Braverman, CEO Heureka Group.
Heureka, ktorá pôsobí i u našich susedov konštatuje, že podobný pokles zažil aj český trh, ktorý spadol o -12%. Spoločnosť ďalej ale podotkla, že rast v predošlých rokoch na susednom trhu nebol tak výrazný, ako tomu bolo u nás.
„Aj keď pokles tempa rastu bol očakávaný už na začiatku 2022, pod výsledok sa podpísali predovšetkým obavy spotrebiteľov. E-commerce zažíva turbulentné časy, no jeho vývoj bude čoraz viac korešpondovať s celkovým vývojom slovenskej ekonomiky. Vyplýva to z analýz nákupného poradcu Heureka.“
Niektorým kategóriám produktov sa darilo viac ako iným
Spoločnosť v súvislosti s dátami vyššie zverejnila aj to, ako sa darilo jednotlivým kategóriám. Máme tam ako skokanov, tak aj také, ktoré sa prepadli. Napríklad kategória Oblečenie a móda sa prepadla o -22%. Na opačnej strane stojí Auto-moto, ktoré podrástlo o 4%.
Neprehliadni
Nižšie si môžete pozrieť medziročný rozdiel naprieč kategóriami, ktoré Heureka.sk sleduje.
Auto-moto | +4 % |
Kozmetika a zdravie | +3 % |
Jedlo a nápoje | 0 % |
Elektronika | -5 % |
Biela technika | -8 % |
Hobby | -8 % |
Šport | -9 % |
Dom a záhrada | -13 % |
Detský tovar | -14 % |
Nábytok | -17 % |
Filmy, knihy, hry | -21 % |
Oblečenie a móda | -22 % |
Sexuálne a erotické pomôcky | – 41 % |
Pre tých, ktorí nevedia, tak Hereka.sk je najväčším porovnávačom cien na našom trhu. V priebehu minulého mesiaca si ju otvorilo približne 1,9 milióna unikátnych používateľov a patrila medzi 10. najnavštevovanejších stránok na slovenskom internete.
Komentáre