Slováci už neveria online recenziám. Hlavne mladí si chodia po radu na tieto miesta

Prieskum odhalil, že užívatelia prestávajú dôverovať recenziám a radšej takto získajú informácie.

falosne recenzie_1
Zdroj: BreizhAtao / depositphotos.com, úprava redakcie

Online nákupy sa stali bežnou súčasťou našich životov, no všetci vieme, že sú isté riziká, ktorým sa treba vyhnúť. Treba si dávať pozor na nekvalitné tovary, falošné e-shopy a hlavne falošné recenzie.  

Pri nákupe takmer čohokoľvek prirodzene ako prvé sledujeme recenzie. Neplatí to len pri obchodoch. Portál MSN upozorňuje na zaujímavý výskum, ktorý ukazuje, že užívatelia už len ťažko dôverujú recenziám pri online nakupovaní. Povedzme že navštíviš nejaký e-shop a hľadáš televízor. Nájdeš ideálny model, no pod produktom sú desiatky na vlas rovnakých pozitívnych recenzií, v ktorých sa uvádza len jedno slovo, “dobré”.  

Odoberaj Vosveteit.sk cez Telegram a prihlás sa k odberu správ

Ide o zjavný príklad, no určite hneď zistíš, že tieto recenzie nie sú písané človekom. Dnes môžu podvodné ale aj legitímnejšie podniky investovať do falošných recenzií. Na základe ponúkanej služby môžu dostať recenzie, ktoré nerozoznáš od skutočného človeka. S umelou inteligenciou je niečo také jednoduché a aj majiteľ sám si môže takéto recenzie písať.  

Ľudia čoraz menej dôverujú recenziám. Informácie hľadajú na týchto miestach
Príklad recenzie na kolibu písanej ChatGPT. Zdroj: Vosveteit.sk

Dnes nie je problém napísať falošné recenzie

Tieto praktiky postupne naštrbujú dôveru užívateľov v akékoľvek online recenzie, či už na Googli, Facebooku, priamo na stránkach obchodníkov alebo inde. Otázkou teda zostáva, čo môžeme robiť na riešenie tohto problému.  

“Spotrebitelia si začínajú čoraz viac uvedomovať existenciu podvodných reklám a platených recenzií. Čoraz väčšie množstvo spotrebiteľov, hlavne mladých ľudí, sa o rôznych značkách dozvedajú cez sociálne siete ako Instagram, TikTok alebo Pinterest. Rovnako sa o produkoch dozvedajú od obľúbených influencerov,” hovorí doktor Adrian Camilleri, jeden z autorov výskumu. 

Výskumníci pozorujú, že čoraz populárnejším sa stáva po celom svete Reddit, online fórum, kde nájdeš viacero komunít, či už zahraničných alebo lokálnych. Ak hľadáš nejaké dobré outfity na párty, stačí nájsť tému na Reddite, ktorá sa tým zaoberá. Ak hľadáš najkvalitnejšiu značku tričiek, urobiť môžeš to isté. Rovnako to je s hocijakým produktom alebo službou.  

Napríklad môžeš ísť na subreddit “Slovakia” a opýtať sa ľudí otázku, aká je najlepšia reštaurácia v Bratislave. Výhodou Redditu je oproti recenziám či plateným príspevkom to, že sa ti na tému vyjadrujú reálni ľudia so svojimi vlastnými skúsenosťami. Ak ti teda 50 odpovie, že najlepšie tričká s pomerom cena/kvalita kúpili v Tescu, niečo na tom bude. 

Ľudia čoraz menej dôverujú recenziám. Informácie hľadajú na týchto miestach
Zdroj: Screenshot z Redditu, Vosveteit.sk

Online fóra získavajú čoraz viac pozornosti

Ďalšou výhodou Redditu je to, že dnes už nájdeš komunitu ohľadom čohokoľvek, dokonca aj okrajových tém alebo špecifickej subkultúry. Môžeš si teda nechať poradiť od ľudí, ktorí sa pohybujú v tvojej sfére a ich názor bude hodnotnejší, ako keby si sa pýtal na tému väčšej a diverznejšej skupiny užívateľov.  

Reddit zároveň ponúka systém hodnotenia, takzvané “upvoty” a “downvoty”. Ak má teda komentár, ktorý odporúča nejakú vec, veľa pozitívnych hodnotení, môžeš si byť istejší, že to tak naozaj je.  

V tomto smere predstavuje Reddit autentickejší zdroj informácií. Vieme, že nám odpovedajú reálni ľudia, ktorí nám navyše môžu poskytnúť aj viac informácií o produkte. Môžeme s nimi viesť dialóg a dozvedieť sa omnoho viac, než z bežnej recenzie.  

Odborníci hovoria, že značky, ktoré chcú ostať relevantné, by sa najviac mali zameriavať na budovanie svojej komunity. Značky, ktoré sa sústredia na spájanie ľudí, napríklad fitness značka podporujúca bežecký klub, sa stanú úspešnými. Ak majú svoju komunitu, tá sa postupne dostane aj na miesta ako Reddit alebo TikTok. Čím viac členov táto komunita má, tým jednoduchšie sa slovo dostane k ďalším ľuďom.  

Výsledky štúdie ale ukazujú, že skôr veríme recenziám z alternatívnych zdrojov, ako sú diskusné fóra alebo sociálne siete. Skôr ale uveríme diskusným fóram, lebo tie stále neboli zasiahnuté agresívnou marketingovou kampaňou. Reklamné príspevky nájdeme aj na Reddite, no zatiaľ sa nestane, že by na tvoju otázku niekto odpovedal reklamou.  

Prihlás sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre