Šedá ekonomika falošných lajkov a pozretí: Vedcov prekvapilo, do akej miery sa dajú tieto služby prispôsobiť
Za pár eur si môžete už dnes kúpiť sledovateľov, zhliadnutia alebo lajky. Stále však ide o vyvíjajúci sa trh.
V online priestore nájdete celý ekosystém podvodných zhliadnutí, sledovateľov alebo lajkov. V rámci novej štúdie vedci zo španielskej Univerzity Carlosa III. preskúmali detaily tohto ekosystému a možností, ktoré ponúka.
Počas svojho výskumu zistili, že existuje naozaj obrovské množstvo služieb, ktoré ponúkajú falošnú interakciu na sociálnych sieťach. Tieto služby môžete nájsť nielen na globálnom, ale aj mnohých lokálnych trhoch. Autorov výskumu však prekvapila miera, do akej si možno tieto služby prispôsobiť. Či už ide o vzhliadnutie videí, vypočutie si hudby alebo lajkovania určitého príspevku, kupujúci si môže vybrať krajinu pôvodu účtov, rovnako ako ich pohlavie.
„Ďalšou pozoruhodnou vecou je fakt, že sa ceny za tieto služby drasticky líšia. Predpokladáme preto, že ide stále o trh, ktorý sa vyvíja a jeho skutočná hodnota zatiaľ nie je známa,“ vysvetľuje Juan Tapiador, jeden z autorov výskumu.
Podľa štúdie je najlacnejšou službou priama premávka na webovom portáli alebo lajkovanie príspevkov na Instagrame či vzhliadnutia na multimediálnych platformách. Tisíc lajkov na Instagrame stojí 1,3 eura, zatiaľ čo za dvojku získate tisíc pozretí na YouTube alebo tisíc vypočutí na Spotify. Predajcovia týchto služieb ponúkajú niektoré zadarmo, aby si ich kupujúci mohol otestovať a rozhodnúť sa, či zainvestuje do ďalších.
Za menej ako deväť centov dostávate tisíc pozretí na TikToku, Soundcloude alebo Instagrame. Ak si chcete kúpiť sledovateľov, dá sa aj to, no táto služba je podstatne drahšia, zaplatíte až 4,3 eur za tisíc nových sledovateľov.
Boj proti falošným účtom
Zaujímavosťou je, že si môžete nechať zaplatiť recenziu na Google alebo TripAdvisore. V tomto prípade ale falošné recenzie stoja o niečo viac, pretože si vyžadujú určitú dávku personalizácie. V priemere sa ceny pohybujú približne euro za jeden text.
Neprehliadnite
Štúdia je jednou z prvých svojho druhu, ktorá sa pokúsila analyzovať trh s umelo vytvorenými interakciami v online priestore. Niektoré platformy ponúkajú hlásenia o „anorganickom správaní“, teda množstve falošných účtov a ich správaní. Zatiaľ ale nepoznáme koľko falošných účtov môže na platforme existovať.
„Ak chcú poskytovatelia služieb odhaliť umelé interakcie, mohli by implementovať opatrenia, ktoré by pomohli identifikovať účty s falošnými recenziami. V minulosti podobné opatrenia použili pri odhaľovaní falošných účtov na Twitteri a predpokladáme, že by pomohli aj pri tomto probléme. Bola by to však finančne nákladná operácia,“ tvrdí Narseo Vallina-Rodríguez, spoluautor štúdie.
V rámci štúdie vedci monitorovali viac ako 50 obchodníkov z falošnými účtami a každé štyri mesiace kontrolovali, ako sa ich služby a cenníky menia. Autori následne tieto dáta zhrnuli a vytvorili model, ktorý analyzuje katalóg služieb, evolúciu cien a aj kupnopredajnú aktivitu na špecializovaných fórach.
Komentáre