Rusko má hotový prvý jadrový reaktor pre najsilnejší ľadoborec, aký svet videl
Rusko oznámilo kompletizáciu prvého jadrového reaktora pre jadrový ľadoborec Rossiya, ktorý pomôže uvoľniť severné obchodné cesty.
Spoločnosť ZiO-Podolsk, dcérska spoločnosť Strojárenskej divízie Rosatomu, ukončila výrobu prvej reaktorovej jednotky RITM-400. Tá má byť súčasťou “jadrového ľadoborca” Rossiya, ktorý má byť najsilnejším na svete.
Konštrukcia RITM-400 reaktora predstavuje významnú udalosť, ktorá sa dotýka celej flotily ruských ľadoborcov, informuje portál Atom Media. Vďaka jadrovému reaktoru môže ľadoborec Rossiya prelomiť ľad hrubý viac ako 4 metre. Dokopy bude mať ľadoborec dva jadrové reaktory, ktoré spravia z lode najsilnejší ľadoborec na svete. Oba reaktory sa rozhodla spoločnosť pomenovať po dvoch ruských hrdinoch. Volajú sa Iľja Muromec a Dobryňa Nikitič.
Iľja Muromec a Dobryňa Nikitič boli dvaja z najznámejších a najoslavovanejších legendárnych hrdinov, tzv. bohatierov, zo staroruských epických básní nazývaných byliny. Iľja Muromec, pôvodom roľník, je zobrazovaný ako najmocnejší z bohatierov, ktorý po dlhých rokoch ochrnutia zázračne získal obrovskú silu a zasvätil ju obrane Rusi pred nepriateľmi, najmä nomádskymi kmeňmi, pričom symbolizuje fyzickú silu, odvahu a ľudovú spravodlivosť.
Dobryňa Nikitič, často zobrazovaný ako vzdelaný a diplomatický bohatier z kniežacieho alebo bojarského rodu, bol známy nielen svojou statočnosťou v boji, ale aj bystrosťou, vyjednávacími schopnosťami a znalosťou dvorskej etikety, pričom jeho najznámejším činom je víťazstvo nad drakom Goriničom.
The manufacture of the first RITM-400 reactor unit has been completed for the Rossiya, which is scheduled to feature two of the reactors and become the world’s most powerful #nuclear-powered icebreaker https://t.co/PpjTm6RaZp pic.twitter.com/nXT9MWXjrk
— World Nuclear News (@W_Nuclear_News) May 21, 2025
Neprehliadni
Obaja slúžili na dvore kniežaťa Vladimíra v Kyjeve a predstavujú ideály statočnosti, vernosti a ochrany vlasti.
“Títo bohatieri vykonávali obrovské veci v mene Ruska a tieto dva reaktory, ktoré sú po nich pomenované, pomôžu ľadoborcovi Rossiya prekonať ľad v arktických oblastiach,” hovorí Alexey Likhachev.
Najsilnejší ľadoborec na svete
Dnes, 23.5., ZiO-Podolsk oznámili kompletizáciu prvého jadrového reaktora RITM-400 a o pár mesiacov ukončia prácu na druhom. Následne obe jednotky pošlú do dokov, kde prebehne ich inštalácia na jadrový ľadoborec Rossiya. Tieto reaktory sú darom od Rosatomu na 80. Výročie jadrového priemyslu v krajine. Kompletizácia ľadoborca Rossiya predstavuje nové možnosti vo vývoji Severomorskej obchodnej dráhy.
Severomorská obchodná cesta je najkratšia obchodná cesta medzi Západnou Euráziou a Ázijsko-Pacifickým regiónom. Cesta je dlhá 5 600 kilometrov, začína sa na hranici medzi Barentsovým a Karským morom. Končí sa v Beringovom prielive. Táto obchodná cesta prechádza cez Arktický oceán.
Reaktor RITM-400 navrhli tak, aby tvoril hlavný zdroj energie pre novú generáciu jadrových ľadoborcov. Technológia sa zakladá na predchádzajúcom reaktore RITM-200. Nová verzia ale generuje až 315 megawattov energie, čím prekonáva všetky globálne dostupné lodné jadrové reaktory.
RITM-400 sa má nachádzať na palube ľadoborca Rossiya. Ako sme už spomenuli, ide o mimoriadne silný jadrový ľadoborec a stane sa najsilnejším ľadoborcom na svete. Akonáhle sa dostane na vodu, umožní navigáciu obchodných ľudí cez arktické oblasti po dobu celého roka. Rusko je momentálne jedinou krajinou na svete, ktorá má jadrové ľadoborce.
Vývoj jadrových ľadoborcov je zo strany Ruska strategický krok. Ako sme už naznačili vyššie, ich hlavným cieľom je spriechodniť dôležité obchodné cesty vo vodách, ktoré sú pokryté ľadovou vrstvou. Jadrové ľadoborce ponúkajú niekoľko významných výhod oproti tradičným dieselovým ľadoborcom, informuje portál Interesting Engineering.
Reaktory jadrových ľadoborcov môžu operovať aj niekoľko rokov bez doplnenia paliva, čo je dôležité, ak chce mať krajina neustálu prítomnosť v nehostinných arktických oblastiach. Dieselové palivo sa do týchto nehostinných oblastí dostáva ťažko a nie je najvhodnejšie pre extrémne počasie. Dieselové ľadoborce zároveň nemajú obrovské množstvo sily, ktoré sa vyžaduje na prelomenie hrubšieho ľadu.
V pláne sú aj ďalšie ľadoborce
Rusko momentálne plánuje skonštruovať niekoľko ďalších jadrových ľadoborcov. Okrem ľadoborca Rossiya plánujú aj Čukotku, Leningrad a Stalingrad. Rusko tvrdí, že na stabilné a celoročné operácie v Severnom mori im treba ešte niekoľko univerzálnych jadrových ľadoborcov.
Používanie tejto obchodnej cesty významne skracuje vzdialenosti, ktoré sa vyžadujú na dopravenie tovaru z Ruska do Japonských prístavov. Čas na dopravu sa s použitím Severomorskej obchodnej cesty skracuje z 37 na 18 dní.
Komentáre