Rotačný detonačný motor pre hypersonické rýchlosti môže byť pripravený už budúci rok. Takto blízko sme k nemu ešte neboli!
Spoločnosť Venus Aerospace predstavila hypersonický motor VDR2, ktorý otvorí hypersonické cestovanie. Už má v pláne aj testy.
Spoločnosť Venus Aerospace predstavila nový motor Venus Detonation Ramjet 2000 lb Thrust Engine, ktorý dokáže poháňať lietadlo hypersonickými rýchlosťami, informuje News Atlas.
Detonačné motory fungujú tak, že vo vnútri dochádza k opakovaným detonáciám, ktoré vytvárajú tlak a poháňajú lietadlo vpred. Výskumníci za týmto motorom vysvetľujú, že jednou z najväčších prekážok k dosiahnutiu praktického hypersonického letu sú motory, ktoré dokážu podať udržateľný výkon.
Dnes existuje niekoľko hypersonických systémov, no v drvivej väčšine prípadov ide o klzáky, ktoré sú raketami vynesené do veľkých výšok a až následne zrýchlia na rýchlosť Mach 5 a vyššiu, keď klesajú smerom dolu. Ak ale chceme vytvoriť komerčné hypersonické lietadlo, potrebujeme motor, ktorý by fungoval ako tradičný prúdový motor.
Jednoduchý, no mimoriadne efektívny motor
Nový motor VDR2 vyzerá na prvý pohľad veľmi jednoducho. V podstate ide o prázdnu trubicu bez komplikovaných pohyblivých častí. To je preto, lebo v skutočnosti ide o ramjet motor. Ten stláča vzduch vďaka rýchlosti motora pohybujúceho sa vpred. Ramjet motory sú atraktívnou technológiou pre dosiahnutie hypersonického letu. Dokážu zniesť oveľa vyššie teploty ako konvenčné motory práve kvôli tomu, že sú mechanicky jednoduché a nemajú žiadne pohyblivé časti.
“Práve táto jednoduchá architektúra je veľmi dôležitá, pretože vzduch vchádzajúci do motora počas hypersonických rýchlostí môže interiér motora zohriať až na teploty prevyšujúce 2-tisíc stupňov Celzia. Tieto teploty by rýchlo roztavili turbínu alebo podobné komponenty,” píše News Atlas.
Aj tradičný ramjet motor môže dostať vylepšenia a motor VDR2 tieto vylepšenia obsahuje. Vo svojej architektúre motor obsahuje aj prvky rotačného detonačného motoru. Tento typ motorov prekonáva raketové alebo prúdové motory ďalším jednoduchým, no mimoriadne efektívnym spôsobom. Rotačné detonačné motory sa skladajú z dvoch koaxiálnych cylindrov, ktoré majú medzi sebou medzeru. Do tejto medzery sa dostáva palivo a okysličovadlo, pričom dochádza k ich zapáleniu.
Neprehliadni
Ak je výsledná detonácia nastavená správne, generuje sa reakcia a tlaková vlna, ktorá sa nadzvukovou rýchlosťou šíri v medzere a vytvára viac tepla a tlaku. Model VDR2 je motor, na ktorom pracuje spoločnosť Venus Aerospace v spolupráci so spoločnosťou Velontra. Nový motor stavia na úspechu predchádzajúceho projektu spoločnosti Venus Aerospace.
VDR2 ponúka veľký ťah a mimoriadne vysokú efektivitu. Spoločnosť vysvetľuje, že motor dokáže dostať lietadlo na rýchlosť Mach 6 a do výšky až 52 km. Tento motor je o približne 15% efektívnejší ako konvenčné motory, ak sa spoločnosti podarí dosiahnuť dizajnové ciele.
“Náš motor je navrhnutý tak, aby spravil hypersonickú ekonomiku realitou. Teší nás, že sme sa mohli spojiť so spoločnosťou Velontra a dosiahnuť túto revolúciu vo vysokorýchlostnom lete,” vysvetľuje CTO spoločnosti Venus Aerospace, Andrew Duggleby.
Ak všetko pôjde podľa plánu, motor VDR2 by mohol prejsť testami už na budúci rok.
Hypersonické motory
Viaceré spoločnosti momentálne pracujú na hypersonických motoroch a príkladom je aj spoločnosť Ursa Major. Tá oznámila ešte v júni úspešný test svojho hypersonického motora Draper.
Vývoj projektu odštartoval v máji 2023 a spoločnosť si dala za cieľ vykonať prvé “horúce testy” v období 12 mesiacov od začiatku vývoja. V tomto smere motor výrazne prekonáva štandardy priemyslu. Motor je jedinečne prispôsobený misiám vo vesmíre. Inžinieri vysvetľujú, že Draper dokáže manévrovať vo vesmíre a dokáže to bez toho, aby úplne minul svoje zásoby paliva.
Ďalšou výhodou motora Draper je to, že predstavuje riešenie pre hrozby protisatelitných systémov vyvíjaných v Číne a Rusku. Motor pôvodne vznikal pre hypersonické použitie. Spája v sebe uskladniteľnosť motorov s tuhým palivom s aktívnym ovládaním škrtiacej klapky a rozsahom škrtiacej klapky kvapalného motora, čím poskytuje manévrovateľnosť a flexibilitu. Viac o motore Draper píšeme v tomto článku.
Komentáre