Revolučná nadzvuková stíhačka XB-1 má a sebou už piaty testovací let: Éra nadzvukových komerčných letov sa opäť približuje k realite

Spoločnosť Boom Supersonic má za sebou ďalší testovací let nadzvukovej stíhačky XB-1. Komerčné nadzvukové lety sa približujú ku skutočnosti.

XB-1 má za sebou druhý testovací let
Testovacie lietadlo XB-1. Zdroj: Boom Supersonic

Spoločnosť Boom Supersonic oznámila, že ich nadzvuková stíhačka XB-1 úspešne prešla už piatym testovacím letom, ktorý sa odohral 7. októbra. Počas tohto letu stíhačka prekonala niekoľko rekordov.  

XB-1 je testovacie lietadlo, ktoré má približne tretinovú veľkosť plánovaného lietadla Overture, upozorňuje portál News Atlas. Toto lietadlo má do sveta priniesť nadzvukové lety, ktorými sa preslávilo legendárne lietadlo Concorde. Toto lietadlo po prvýkrát letelo nadzvukovo v roku 1969 a pasažierov dokázalo dostať z New Yorku do Londýna len za tri hodiny. Bežné lietadlo letí cez oceán približne sedem až osem hodín. Concorde lietal rýchlosťou Mach 2, čo je približne 2 180 km/h.  

Odoberaj Vosveteit.sk cez Telegram a prihlás sa k odberu správ
nadzvukove lietadlo Concord
Zdroj: agsaz / Shutterstock.com

Vracia sa éra Concordov

Concorde mal dva výrazné problémy. Prvým problémom bola jeho spotreba. Za jednu hodinu dokázalo toto lietadlo minúť takmer 26-tisíc litrov paliva. Druhým problémom bolo, že nadzvukový let vytvára obrovské množstvo hluku. Práve kvôli tomuto hluku väčšina krajín zakázala nadzvukové lety nad obývanými oblasťami. Nesmieme zabudnúť ani na to, že lietanie s Concordom bolo dostupné len pre bohatých. Letenka so spiatočným lístkom sa v tej dobe pohybovala okolo 12-tisíc amerických dolárov.  

Práve kvôli vyššie spomínaným problémom sa ikona leteckého priemyslu bohužiaľ nedokázala na trhu udržať dlho. V roku 2003 sa Concorde vyradil z prevádzky a odvtedy sme nemali nič, čo by sa tomuto nadzvukovému lietadlu dokázalo vyrovnať.  

Spoločnosť Boom Supersonic ale plánuje vrátiť na trh nadzvukové lety. XB-1 po prvýkrát vzlietol v marci tohto roku, pričom sa do pilotného kresla posadil pilot menom Bill Shoemaker. Testovania prebehli na letisku v Mohavskej púšti, ktorá sa považuje za vhodný priestor pre testovanie nadzvukových letov.  

Najnovší letecký test prebehol 7. októbra 2024, pričom stíhačka XB-1 prekonala niekoľko rekordov. Stíhačka sa dostala do výšky 5 425 metrov a letela rýchlosťou Mach 0,69, čo predstavuje približne 791 km/h. Stíhačka teda letela najvyššie a najrýchlejšie spomedzi všetkých predchádzajúcich testov.  

nadzvukove lietadlo
Zdroj: Anatoliy Lukich / shutterstock.com

Spoločnosť si dáva načas

Tentokrát na pilotnom sedadle sedel hlavný testovací pilot Tristan “Geppetto” Brandenburg, pre ktorého musel byť tento testovací let obzvlášť znepokojivý. Spoločnosť Boom Supersonic vysvetľuje, že počas tohto testu vyskúšali systém FES (pozn. Flutter Excitation System). Ide o systém, ktorý úmyselne začne vibrovať s telom stíhačky, čo pomáha inžinierom odhaliť potenciálne štrukturálne slabiny, hlavne pri vysokých rýchlostiach. Tento test slúži na to, aby sa neočakávané problémy neobjavili uprostred ostrého letu.  

Spoločnosť sa zároveň rozhodla pre trochu odlišný postup, než je v praxi zvykom. Väčšinou sa stáva, že keď je za kormidlom testovací pilot, ten sa odviaže a skúsi, čo lietadlo skutočne dokáže a kde sú jeho tvrdé hranice. Boom Supersonic však ide v prípade stíhačky XB-1 opatrnejšou cestou. Naplánovaných má ešte ďalších päť testovacích letov, než stíhačka prelomí zvukovú bariéru.  

“Stíhačka XB-1 je testovacou platformou pre nadzvukové komerčné lietadlo Boom Overture. Toto lietadlo bude schopné preniesť od 64 až po 80 pasažierov. Letieť bude rýchlosťou mach 1,7, čo je približne 2,2-tisíc km/h. Dolet lietadla Overture bude 7 869 km,” píše Boom Supersonic. 

Lietadlo Overture je od základov vyvíjané tak, aby čo najviac potlačilo sonický tresk, pričom zároveň spĺňa najnovšie environmentálne štandardy. Spoločnosť vyvinula svoj vlastný turbojet motor Symphony, ktorý dokáže efektívne fungovať pri vysokých aj nízkych rýchlostiach. Lietadlo Boom Overture bude bežať na 100% udržateľnom leteckom palive.  

Pri nižších rýchlostiach dokáže Overture letieť aj nad obývanými oblasťami bez hluku, ktorý spôsobujú nadzvukové rýchlosti. Zároveň dokáže pristáť na rovnakých ranvejoch ako bežné komerčné lietadlá, napríklad Boeing 737 alebo Airbus A380. Pre porovnanie, Concorde potreboval špeciálne ranveje, ktoré mali na dĺžku niečo cez 3 km. Ak všetko pôjde podľa plánu, nadzvukové lietadlo Boom Overture by mohlo letieť už okolo roku 2029. 

Sleduj našu novú Facebook stránku a pridaj sa!

Komentáre