Reklamná politika Googlu je podvod, hovoria analytici: Ukázali, prečo za tovary a služby platíme viac, než by sme mali

Výskumníci v rámci novej štúdie dokázali, ako reklamná politika Google núti spoločnosti platiť za niečo, čo nechcú. Ide o podvod, tvrdia.

Reklamná politika Google je podľa vedcov podvod
Zdroj: Wikimedia (Google), Unsplash (Markus Spiske), Úprava: Vosveteit.sk.

Ak používaš Google, potom isto vieš, ako tento vyhľadávač pracuje s reklamami. Nová štúdia však nahliadla do pozadia reklamného biznisu tohto technologického giganta a zistila, že čo sa týka reklamných značiek, ide o “čistý podvod”, ktorý existuje len preto, lebo Google má dostatočnú silu na trhu, aby ho udržiaval.  

Lenže v čom presne tento podvodný systém spočíva? Ako vysvetľujú vedci z Northeastern University, bežný človek by čakal, že spoločnosť Nike platí za Nike reklamy a Adidas zase za svoje. Realita je však úplne iná. 

Odoberaj Vosveteit.sk cez Telegram a prihlás sa k odberu správ

“Vitajte vo svete brand reklamy na Google. Spoločnosti tu musia častokrát súťažiť a platiť viac Googlu za svoje vlastné vyhľadávacie kľúčové slová. Napríklad Nike sa musí snažiť získať kľúčové slovo “Nike”, inak spoločnosti hrozí, že cez toto slovo bude ponúkať reklamu konkurencia,” vysvetľuje autor .  

Google_titulka
Zdroj: QubixStudio / Shutterstock.com

Vo svojej práci to prirovnali k “reklamnému pytliactvu”. Ide o fenomén, ktorý v praxi existuje už desaťročia. Tentokrát sa však jeden výskumník pozrel na celý ekosystém reklamy od Google hlbšie a zistil, že ide o veľký podvod.  

“Google a ďalšie vyhľadávače vytvorili trh, kde môžeme ponúkať reklamy pre rôzne značky, no tieto reklamy nie sú veľmi efektívne pre konkurentov, čiže tí v podstate vyhadzujú peniaze. Brániace sa spoločnosti však musia taktiež míňať peniaze na tieto reklamy, pričom za tieto peniaze toho veľa nedostávajú,” vysvetľuje Christo Wilson, autor štúdie.  

Wilson vyhodnocoval efektivitu reklám tak, že sledoval, čo sa deje vo vyhľadávačoch dobrovoľníkov, ktorí sa do práce zapojili. Vedec mohol vidieť históriu, čo sa zobrazilo v okne prehliadača a či dobrovoľníci klikli na akúkoľvek reklamu. Následne použil tieto dáta s informáciou o tom, koľko musia inzerenti zaplatiť za reklamu pre svoju značku. Následne zisťoval, či sa to spoločnostiam oplatí.  

Google pýta od veľkých spoločností „reklamný nájom“

Ukázalo sa, že niektorí kliknú na reklamu konkurenta, no nedeje sa to často. Rovnako v tomto prípade užívateľ rýchlo stránku opustí a klikne na niečo iné. Inými slovami, inzerentom sa vôbec neoplatí investovať do takýchto reklám, no napriek tomu to robia. Otázkou je prečo.  

“Nejde o najužitočnejší spôsob ako minúť peniaze, no spoločnosti to tak musia robiť, pretože to tak Google a iné vyhľadávače navrhli,” tvrdí Wilson.  

Reklamy pre veľké značky sú významným zdrojom príjmov Googlu, pričom ročne technologický gigant skasíruje miliardy dolárov. Google má takmer úplnú kontrolu nad vyhľadávacím trhom, preto si môže diktovať svoje podmienky a nielen spoločnosti, ale aj iné vyhľadávače musia držať krok. Wilson platenie týchto reklám prirovnáva k plateniu nájmu.  

“Už len to že Google dokáže od spoločností takýmto spôsobom získavať “nájom” nie je dobré. Možno by situácia bola iná, ak by mala spoločnosť väčšiu konkurenciu na trhu vyhľadávačov. Lenže situácia je taká, aká je, a keď Google zavelí, “takto to bude”, tak nikto nemá na výber, okrem podania sťažnosti na monopolné postavenie spoločnosti,” hovorí Wilson.

Nie je to len o veľkých spoločnostiach  

Možno si aj ty pýtaš, prečo by ťa tento problém mal zaujímať, keď sa zjavne týka len veľkých spoločností. Wilson tvrdí, že hoci to nevidíme priamo, tento problém zasahuje aj nás.  

Ako sa chrániť pri nákupoch na internete
Zdroj: Unsplash (rupixen.com)

“Prečo nové Nike tenisky stoja 200 dolárov? Časť ceny, ktorú zaplatíme, ide práve na marketing. Spoločnosti míňajú obrovské množstvo peňazí na marketing na reklamy vo vyhľadávačoch, ktoré nie sú ale efektívne. Znamená to, že v praxi ty posielaš peniaze Googlu,” tvrdí Wilson.  

Situácia sa podľa vedca môže zmeniť, no znamenalo by to kompletnú transformáciu online prostredia. Kým má Google také postavenie, aké má, potom si môže aj naďalej ukladať podmienky a neexistujú žiadne alternatívy.  

Sleduj našu novú Facebook stránku a pridaj sa!

Komentáre