Raffaelova slávna maľba skrýva prekvapenie. Vedci pomocou AI odhalili, čo si nikto nevšimol celé stáročia

Výskumníci analyzovali obraz Madonna della Rosa, ktorý namaľoval renesančný majster Raffael.

Raffael pravdepdoobne nebol jediným autorom slávnej maľby Madonna della Rosa
Zdroj: Wikimedia - Public Domain, affaello Santi - Madonna della Rosa (Prado)

Renesančný maliar Raffael sa považuje za jediného autora diela Madonna della Rosa, no nový výskum expertov z University of Nottingham a ďalších odhalili, že táto renesančná maľba môže mať viacerých autorov.  

Nový výskum ukázal, že väčšinu maľby skutočne vytvoril Raffael, no tvár Jozefa s veľkou pravdepodobnosťou nebola namaľovaná renesančným majstrom. Obraz Madonna della Rosa sa momentálne nachádza vystavený v Museo del Prado, v španielskom Madride. Ide o dielo, ktoré už roky fascinuje odborníkov v oblasti umenia.  

Odoberaj Vosveteit.sk cez Telegram a prihlás sa k odberu správ

Jedným z nich je aj expert na Raffaelovu tvorbu, profesor Jurg Meyer zur Capellen. Ten vo svojej novej práci naznačuje, že pri tvorbe obrazu pomáhal aj Raffaelov žiak, Giulio Romano. Podľa jednej z teórie sa predpokladá, že ružu a spodnú časť obrazu namaľoval niekto iný.  

Raffael pravdepdoobne nebol jediným autorom slávnej maľby Madonna della Rosa
Zdroj: AI, Vosveteit.sk

Raffael nebol jediným autorom

Autori novej štúdie ale konštatujú, že podľa ich výsledkov bola aj spodná časť s najväčšou pravdepodobnosťou namaľovaná Raffaelom. Usudzujú to z výsledkov špeciálneho počítačového algoritmu, ktorý dokáže rozpoznať autentické Raffaelove diela s 98% presnosťou.  

“Keď počítaču ukážete obraz, dá vám binárny výsledok. V tomto prípade môže povedať buď to, či bol obraz namaľovaný Raffaelom alebo nebol. To dokáže povedať s 98% presnosťou. Môžeme teda s pomerne vysokou mierou istoty povedať, či je nejaké dielo tvorené Raffaelom alebo nie,” vyjadril sa Hassan Ugail, spoluautor štúdie.  

Zaujímavosťou na prípade je, že keď testovali obraz Madonna della Rosa ako celok, výsledky neboli jednoznačné. To motivovalo vedcov k tomu, aby preskúmali obraz po častiach. Väčšina obrazu bola potvrdená ako dielo Raffaela, až na tvár Jozefa. Tam počítač vyhodnotil, že s najväčšou pravdepodobnosťou túto časť obrazu namaľoval niekto iný.  

Nový prístup poskytuje výskumníkom presnú a kvantifikovateľnú metódu, podľa ktorej môžu analyzovať Raffaelove diela. Samotný nástroj môžu výskumníci využiť aj pri iných maľbách. Hlavným cieľom výskumu bolo vyvinúť model, ktorý by nám dovolil rozpoznať autorstvo diskutovaných diel.  

“Madonna della Rosa bola namaľovaná na plátno okolo rokov 1517/18. Považuje sa za Raffaelov autogram, teda že ju 100% vytvoril tento renesančný umelec. Od polovice 19. storočia sa však diskutuje o tom, že autorov môže byť viacero. Odborník Johann David Passavant hovoril, že Madonna della Rosa bola vytvorená nielen Raffaelom, ale jeho dielňou,” hovorí Ugail.  

Spočiatku sa teda hovorilo, že okrem Raffaela vytvárali obraz aj jeho študenti. Postupne sa však druhé autorstvo prisudzovalo čoraz viac a viac jednému konkrétnemu žiakovi, Giuliovi Romanovi.  

Niektorí odborníci na umenie vnímajú, že kvalita Madonny, dieťaťa a svätého Jána je oveľa vyššia, ako kvalita svätého Jozefa. Prevládal aj názor, že Jozef bol do obrazu pridaný až neskôr.  

Umelá inteligencia dokázala sebavedomo určiť autorov

Výskumníci preto natrénovali umelú inteligenciu, aby dokázala podľa špecifického maliarskeho štýlu zistiť, či obraz namaľoval Raffael alebo nie. Autori štúdie pritom poukazujú na to, že toto vôbec nie je príkladom toho, ako “AI berie prácu ľuďom”.  

Al umelá inteligencia
Zdroj: AMRULQAYS z Pixabay.com

“Proces autentifikácie maliarskej práce je veľmi náročný a zahŕňa obrovské množstvo aspektov. Odborník hodnotí použité pigmenty, stav obrazu a veľa ďalších faktorov. Tento softvér môže predstavovať len jeden ďalší nástroj, ktorý môže odborníkovi pomôcť v tomto procese,” dodáva Ugail.  

Autentifikovanie obrazu je jednou z najkomplexnejších úloh. Okrem detailov samotného obrazu musia odborníci častokrát sledovať aj historické záznamy o vlastníctve, predajoch alebo výstavách konkrétneho diela. Do toho musia ovládať základy chémie, na analýzu použitých pigmentov, plátna a ďalších detailov.  

Nový počítačový model môže odborníkom výrazne uľahčovať autentifikáciu aj ďalších nejasných diel. Umelá inteligencia sa môže naučiť “rukopis” iného maliara a na základe toho analyzovať pravosť konkrétneho diela. 

Sleduj našu novú Facebook stránku a pridaj sa!

Komentáre