AppleSpravodajstvo

Prečo sú Apple produkty tak drahé? Podarí sa spoločnosti udržať tak vysoké príjmy aj naďalej?

Prečo sú Apple produkty tak drahými? Jeden názor hovorí, že Apple je jednoducho schopný nás presvedčiť, že jeho produkty stoja za to, a druhý zas, že cena je adekvátna kvalite prémiových produktov.

Ak by ste si chceli kúpiť nový MacBook, iPhone a slúchadlá, tak by ste za ne zaplatili približne 2 000€. To predstavuje takmer dvojnásobok priemernej mzdy na Slovensku, či 3 až 5-mesačný nájom za bývanie.

Prečo sú Apple produkty tak drahé?

Priznajme si to, Apple produkty neboli nikdy lacnými, a ceny niektorých výrobkov z roka na rok dramaticky rastú. Dobrým príkladom sú telefóny iPhone. Zatiaľ čo prvý iPhone predstavený v roku 2007 stál 499 USD, tak iPhone XS, ktorý bol predstavený minulý rok stál v domácej Amerike už 999 USD. Čo teda robí tieto produkty tak drahými?

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Apple daň?

Jeden z názorov hovorí, že Apple je jednoducho schopný nás presvedčiť, že jeho produkty stoja za to, a to aj napriek tomu, že ponúkajú podobné špecifikácie ako produkty konkurencie. Druhým faktorom je aj “Cool efekt”, ktorý plynie z hodnoty produktov spoločnosti. Len pre zaujímavosť, v roku 2011 spoločnosť Apple držala vo svojich finančných rezervách približne 245 miliárd dolárov.

Zarobky spolocnosti Apple
Zdroj: Youtube (CNBC International)

Druhý názor týkajúci sa ceny zas hovorí, že zákazníci jednoducho platia za prémiové produkty adekvátne ceny. CEO spoločnosti Apple, Tim Cook obhajoval nimi najdrahšie predstavený iPhone slovami:

“Je to najviac pokročilý iPhone, ktorý sme kedy predstavili”, druhým dychom dodal: “Vyvinúť najviac inovatívny produkt nie je lacnou záležitosťou…”

Ďalej argumentoval tým, že ich iPhone je schopný nahradiť ako kameru, fotoaparát tak aj hudobný prehrávač. Bezpochyby, jedným z argumentov prečo sa spoločnosti Apple darí predávať zariadenia drahšie ako konkurencia sú inovácie. Dlhé roky bola spoločnosť totiž považovaná za lídra v oblasti inovácií, a to najme počas obdobia života Stebe Jobs (pozn. redakcie: veľká časť populáciu Apple aj naďalej pokladá za lídra v inováciách).

Steve Jobs
Zdroj: flickr.com (Tommaso Tani)

Len pre zaujímavosť, spoločnosť Apple predstavila prvý iPod v roku 2001, ktorý stál 399USD. Vďaka inováciám, ktoré priniesol a podarenej marketingovej kampani, v ktorej hovoril, že používatelia môžu mať vo vrecku 1 000 pesničiek, sa podarilo spoločnosti predať do roku 2007 viac ako 100-miliónov iPodov. Vďaka tomu sa stal iPod najlepšie predávaným hudobným prehrávačom na svete. Spoločnosť v roku 2005 ohlásila, že profit jej spoločnosti z roka na rok rástol tempom 384%.

Apple ekosystem profit
Zdroj: Youtube (CNBC International)

Zároveň iPod bol akousi “vstupnou bránou” pre kúpu ďalších produktov od spoločnosti Apple. Spoločnosti sa podarilo vďaka tomu vybudovať okolo svojich produktov celý ekosystém, ktorý sprevádza používateľov v ich digitálnom živote. Spoločnosť Apple predstavila svoj prvý iPhone telefón v roku 2007. V rámci toho istého roku predala 1,4 milióna zariadení iPhone.Telefón bol jednoducho revolučným. Priniesol nie tlakový, ale kapacitný displej, vysoké rozlíšenie na svoju domu, skvelé reakčné schopnosti či skvelo optimalizovaný operačný systém. V roku 2015 predala už viac ako 230-miliónov iPhone telefónov. Ďalšie roky spoločnosť Apple však zaznamenala pokles predajov smartfónov. V roku 2018 ich predala už “len” 217 miliónov.

Zdroj: Youtube (CNBC International)
Zdroj: Youtube (CNBC International)

Čistý profit spoločnosti tiež kolísal, raz dole a raz hore. Dôvodom tohto kolísania je predlžovanie živostnosti smarfónov, cena, a niektorí odborníci hovoria, že aj nedostatok inovácií. Inými slovami, zákzníci prestali robiť upgrade smartfónov tak často, ako tomu bolo zvykom predtým.

profit spolocnosti Apple po rokoch
Zdroj: Youtube (CNBC International)

Spoločnosť Apple,  preto aby udržala profit v podobných čísla zareagovala zvýšením cien. Dobrým príkladom sú Apple Watch, ktorých cena v roku 2018 podrástla z 329USD na 399USD. Zároveň boli predstavené viaceré exkluzívne produkty, napríklad zlatá edícia chytrých hodiniek, ktorá stála okolo 10,000USD. Podobne to bolo aj v prípade telefónov. Napríklad, iPhone X stál o 43% viac ako predošlá generácia zariadení, zatiaľ čo výrobné náklady išli hore len o 23%.

narast ceny iphone telefonov a nakladov na vyrobu
Zdroj: Youtube (CNBC International)

Len pre zaujímavosť, zatiaľ čo výroba nového iPhone X telefónu spoločnosť stála 357,50 USD, tak predajná cena bola 999USD. To predstavuje 64% profit. Druhým dychom však treba povedať, že v tejto cene sa schovávajú aj ďalšie náklady, akými je napríklad marketing, prevádzkovanie obchodov a podobne.

naklady a predajna cena iphone telefonov
Zdroj: Youtube (CNBC International)

Expanzia spoločnosti moc nepomohla

Spoločnosť Apple, aby udržala predaje smartfónov vysoko sa musela sústrediť aj na iné trhy. Dobrým príkladom je Čína, kde iPhone telefóny  mseli/musia čeliť vysokej konkurencií. Cena ich telefónov častokrát je 2-krát a viac vyššia ako v prípade konkurencie. V dôsledku toho spoločnosť nerastie takým tempom, ako by si predstavovala. Dokonca, aj napriek miernemu zvýšeniu celkových predajov smartfónov, spoločnosť Huawei ju vystriedala na 2. pozícii v rebríčku najpredávanejších zariadení.

Predaje iPhone telefonov
Zdroj: Youtube (CNBC International)

Zaujímavosťou je, že tento rok po prvýkrát v histórii spoločnosti od spustenia predaja iPhone telefónov, profit spoločnosti z ich predaja predstavoval menej ako 50% príjmov. Na druhej strane sa do popredia však dostávajú digitálne služby spoločnosti, ktoré ju ťahajú dopredu.

Čo si myslíte o budúcom profite spoločnosti, bude rásť alebo skôr klesať?


Zdroj: Youtube, Vosveteit.sk

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy
Tagy
Zobraziť komentáre
Close
Close