Pozor, telefóny Slovákov začali zaplavovať falošné hovory. Takto sa nás podvodník pokúšal presvedčiť, že nám niekto hackol účet
Telefonoval nám podvodník s tým, že došlo k zrealizovaniu platby z nášho účtu. Ak sme platbu nezrealizovali, máme pár minút na to, aby sme ju ešte pozastavili. Takto sa nás pokúsil oklamať.
Naraziť na online podvod nie je dnes vôbec náročné. Deň čo deň nám chodia falošné správy, e-maily a nemenej často útočníci aj telefonujú.
V priebehu včerajšieho dňa sme ťa upozorňovali na bankového trojana BlankBot, ktorý má ohromné schopnosti. Akonáhle stiahneš na prvý pohľad bezpečnú aplikáciu, a udelíš jej oprávnenia, ktoré požaduje, tak doslova ovládne tvoj smartfón. Nielenže dokáže zaznamenať všetko, čo robíš v telefóne, ale snaží sa hlavne získať prístup k tvojmu bankovému účtu.
Dnes by sme ťa chceli upozorniť na ďalší podvod, ktorý sme si vyskúšali na vlastnej koži.
Pozor, nevystraš sa, keď ti príde tento hovor
V týchto dňoch sme sa stretli s podvodom, kedy nám zavolalo slovenské číslo. Na druhej strane sa ozval robotický, no príjemný hlas, ktorý nás informoval o tom, že z nášho Paypal účtu bola realizovaná platba v hodnote niekoľko tisíc dolárov.
Robot nám dal na výber, že ak ide o regulárnu transakciu, ktorú sme zadali, tak hovor môžeme zrušiť. Ak ale nie, tak máme kliknúť na klávesnici na tlačidlo jedna, aby došlo k spojeniu s operátorom, aby sme platbu pozastavili.
Neprehliadni
Trvalo to pár sekúnd, kým sme sa spojili s operátorom
Samozrejme, žiadnu platbu v hodnote niekoľko tisíc dolárov sme nezrealizovali, a preto sme sa rozhodli, že sa chceme spojiť s operátorom. Trvalo to len niekoľko sekúnd, kým sa na druhej strane ozval človek s vetou:
„Podpora spoločnosti Paypal, ako vám môžem pomôcť?“.
Operátorovi sme vysvetlili, že nám teraz prišlo upozornenie, že máme autorizovať platbu, pričom sme mu uviedli, že nič sme si nekupovali.
Následne sa nás opýtal niekoľko otázok, spomenul aj naše mobilné číslo, z ktorého telefonujeme s otázkou, či ide o číslo, z ktorého voláme. To sme mu aj potvrdili. Potom sa nás opýtal, či máme rodinu alebo známeho v Los Angeles. Na čo sme mu odpovedali, že nie. Vysvetlil nám, že niekto sa práve z tejto oblasti prihlásil do nášho účtu a zadal platbu na kúpu kryptomien. Pravdepodobne došlo k nabúraniu sa do nášho účtu, uviedol.
„Nebojte, platbu viem pozastaviť na niekoľko minút“, uviedol útočník
V ďalšom kroku nás upokojil, že platba bude najbližších niekoľko minút pozdržaná, a že nemáme mať strach o peniaze. Opýtal sa nás, či máme prístup k internetu, aby sme si zmenili prihlasovacie údaje a transakciu zastavili. Vtedy sme zaváhali. Operátor reagoval, že platbu je možné pozastaviť len na niekoľko minút. Ide vraj o okno, počas ktorého ju môžeme zrušiť.
Snažili sme sa ho presvedčiť, že nemáme prístup k internetu, ale k počítaču sa vieme dostať do 10 minút, či nám vie zavolať o pár minút neskôr. Z tohto nápadu nebol moc nadšený a trval na tom, nech zostaneme na linke. Vysvetľovali sme mu, že práve šoférujeme. Nakoniec sme ale museli zostať na linke s odôvodnením, že linka, na ktorú voláme, je jednosmerná a bohužiaľ nám nemá ako zavolať.
Akonáhle sme sa dostali k počítaču. Tak nás požiadal o heslo, aby ešte raz overil našu identitu. To sme mu dali samozrejme nesprávne. Keď ani po niekoľkom pokuse sa nedokázal prihlásiť, tak nás požiadal, aby sme si stiahli do počítača aplikáciu TeamViewer, cez ktorú nám pomôže. Pre tých, ktorí nevedia, tak ide o aplikáciu, cez ktorú môže útočník prevziať kontrolu nad počítačom.
V tomto bode sme hovor s podvodníkom na druhej strane ukončili a poďakovali mu, že nás previedol tým, ako prebieha. Nebol moc z toho nadšený a uštedril nám pár nadávok a zložil.
Komentáre