Podarilo sa vyvinúť „bezhmotnú“ batériu, ktorá by mohla zmeniť trh s elektromobilmi a ďalšou elektronikou

Čo je to štrukturálna batéria a ako zlepší výkon elektrických vozidiel?

Štrukturálna batéria
Zdroj: YouTube (Just Have A Think)

Batéria v elektrických autách tvorí veľkú časť ich váhy bez toho, aby sama nejakú váhu niesla , píše portál News.cision.com.

Výskumníkom z Chalmers University of Technology sa ale podarilo vytvoriť štrukturálny typ batérie, ktorý je desaťkrát výkonnejší ako iné typy batérií. Štrukturálna batéria je jedinečná v tom, že slúži ako zdroj energie pre vozidlo, no zároveň je zabudovaná v štruktúre samotného vozidla, napríklad v karosérii auta. Označuje sa to aj ako bezváhový energetický zdroj. Princíp je, že váha batérie technicky zanikne, keď je prepojená so štruktúrou vozidla.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Táto batéria je tvorená uhlíkovým vláknom, ktoré je pevné a odolné. Zároveň ide o materiál, ktorý celkom dobre drží elektrickú energiu. Prvé pokusy zostrojiť takúto batériu sa začali už v roku 2007, no vtedy išlo o problém, s ktorým si vtedajšia technológia nedokázala poradiť. Problém bol vyrobiť batérie, ktoré by mali dobré elektrické, ale aj mechanické vlastnosti.

Prelom vo výkone

Dnes sa vývoj posunul výrazne dopredu. Vedci z Chalmers univerzity priniesli prototyp štrukturálnej batérie, ktorá s prehľadom prekonáva všetko čo dnes existuje, z hľadiska kapacity, pevnosti a odolnosti. Výkon prototypu je desaťkrát väčší, než výkon iných prototypov štrukturálnych batérií.

Batéria má energetickú hustotu 24 Wh/kg čo znamená približne o 20% menej, než v prípade lítium-iónových batérií, ktoré sú dostupné dnes. Lenže batéria bude zakomponovaná do kostry vozidla, čo znamená, že sa jeho váha rapídne zníži a to znamená, že na pohyb sa bude vyžadovať menej energie.

„Predchádzajúce pokusy so štrukturálnymi batériami vyústili buď v batérie s dobrými mechanickými vlastnosťami, alebo v batérie s dobrými elektrickými vlastnosťami. Použitím uhlíkového vlákna sme ale získali batériu, ktorá má všetko,“ vyjadril sa Leif Asp.

Projekt je už v tomto štádiu sľubný, avšak vedci veria, že by ho mohli posunúť ešte o krok ďalej. Šéf projektu, Leif Asp, verí, že energetická hustota batérie by mohla v budúcnosti dosiahnuť 75 Wh/kg. V budúcnosti vidí Asp elektrické zariadenia, ktoré vážia o polovicu menej, ako dnes a sú oveľa kompaktnejšie.

Budúcnosť ale vidí aj v elektrických autách, lietadlách a satelitoch. Tvrdí, že ich prototyp je len začiatkom. Tvrdí, že aj vo svete je obrovský záujem o batérie, ktoré sú  v konečnom dôsledku ľahšie, odolnejšie a výkonnejšie.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre