Podarilo sa vyvinúť „bezhmotnú“ batériu, ktorá by mohla zmeniť trh s elektromobilmi a ďalšou elektronikou
Čo je to štrukturálna batéria a ako zlepší výkon elektrických vozidiel?
Batéria v elektrických autách tvorí veľkú časť ich váhy bez toho, aby sama nejakú váhu niesla , píše portál News.cision.com.
Výskumníkom z Chalmers University of Technology sa ale podarilo vytvoriť štrukturálny typ batérie, ktorý je desaťkrát výkonnejší ako iné typy batérií. Štrukturálna batéria je jedinečná v tom, že slúži ako zdroj energie pre vozidlo, no zároveň je zabudovaná v štruktúre samotného vozidla, napríklad v karosérii auta. Označuje sa to aj ako bezváhový energetický zdroj. Princíp je, že váha batérie technicky zanikne, keď je prepojená so štruktúrou vozidla.
Táto batéria je tvorená uhlíkovým vláknom, ktoré je pevné a odolné. Zároveň ide o materiál, ktorý celkom dobre drží elektrickú energiu. Prvé pokusy zostrojiť takúto batériu sa začali už v roku 2007, no vtedy išlo o problém, s ktorým si vtedajšia technológia nedokázala poradiť. Problém bol vyrobiť batérie, ktoré by mali dobré elektrické, ale aj mechanické vlastnosti.
Prelom vo výkone
Dnes sa vývoj posunul výrazne dopredu. Vedci z Chalmers univerzity priniesli prototyp štrukturálnej batérie, ktorá s prehľadom prekonáva všetko čo dnes existuje, z hľadiska kapacity, pevnosti a odolnosti. Výkon prototypu je desaťkrát väčší, než výkon iných prototypov štrukturálnych batérií.
Batéria má energetickú hustotu 24 Wh/kg čo znamená približne o 20% menej, než v prípade lítium-iónových batérií, ktoré sú dostupné dnes. Lenže batéria bude zakomponovaná do kostry vozidla, čo znamená, že sa jeho váha rapídne zníži a to znamená, že na pohyb sa bude vyžadovať menej energie.
Neprehliadni
„Predchádzajúce pokusy so štrukturálnymi batériami vyústili buď v batérie s dobrými mechanickými vlastnosťami, alebo v batérie s dobrými elektrickými vlastnosťami. Použitím uhlíkového vlákna sme ale získali batériu, ktorá má všetko,“ vyjadril sa Leif Asp.
Projekt je už v tomto štádiu sľubný, avšak vedci veria, že by ho mohli posunúť ešte o krok ďalej. Šéf projektu, Leif Asp, verí, že energetická hustota batérie by mohla v budúcnosti dosiahnuť 75 Wh/kg. V budúcnosti vidí Asp elektrické zariadenia, ktoré vážia o polovicu menej, ako dnes a sú oveľa kompaktnejšie.
Budúcnosť ale vidí aj v elektrických autách, lietadlách a satelitoch. Tvrdí, že ich prototyp je len začiatkom. Tvrdí, že aj vo svete je obrovský záujem o batérie, ktoré sú v konečnom dôsledku ľahšie, odolnejšie a výkonnejšie.
Komentáre