Perpetuum mobile v reálnom svete? Tento elektrický vlak nepotrebuje žiadne nabíjačky, či iné zdroje energie

Vlak s názvom Infinity Train si vďaka špeciálnej trase, ktorú obsluhuje, dokáže sám vygenerovať dostatočné množstvo energie pre ďalšiu jazdu.

fortescue infinity train bateriovy elektricky vlak
Zdroj: Fortescue

Austrálskej ťažobnej spoločnosti Fortescue sa podľa všetkého podarilo vytvoriť aspoň čiastočnú reálnu podobu hypotetického zariadenia perpetuum mobile. Pre zníženie uhlíkovej stopy, ktorú vytvára nie len samotným ťažením železa ale taktiež pri preprave nákladu, sa spoločnosť zamerala na zaobstaranie elektrického vlaku, ktorý by nahradil doteraz využívané lokomotívy. Špecifická trasa, ktorú však vlak obsluhuje, dodáva vlaku spoločne so silným rekuperačným systémom naozaj nevídané schopnosti. Vlak s názvom „Infinity Train“ totižto po prvom nabití nepotrebuje externý zdroj napájania a dokáže si vystačiť z rekuperácie energie.

Svetový unikát

Elektrický vlak Infinity Train je pozoruhodným svetovým unikátom, keďže sa nespolieha na žiadne externé nabíjacie systémy, informuje portál Futurism.com. Za unikát ho pochopiteľne označila aj priamo spoločnosť Fortescue, ktorá vlak využíva na prepravu železnej rudy z miestneho lomu.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

„Infinity Train má kapacitu na to byť najefektívnejšou batériovou elektrickou lokomotívou na svete,“ uviedla generálna riaditeľa Elizabeth Gaines vo vyhlásení spoločnosti Fortescue. „Regenerácia elektriny na zjazdových úsekoch odstráni potrebu inštalácie infraštruktúry na výrobu a dobíjanie obnoviteľnej energie, čo z nej robí kapitálovo najefektívnejšie riešenie na elimináciu nafty a emisií z našej železničnej prevádzky.“

Princíp vlaku je pomerne jednoduchý

Vytvorenie perpetuum mobile je, samozrejme, v reálnom svete nemožné, no Infinity Train je pomerne dobrou „reálnou“ formou takéhoto zariadenia. Systém tohto batériového vlaku sa dá pochopiť pomerne jednoducho. Vlak je pri ceste do miestneho lomu výrazne ľahší, keďže nenesie žiadny náklad. Pri dosiahnutí miesta nákladu sú jeho batérie logicky výrazne vybité, no v ceste späť mu dopomôže systém rekuperácie. Obrovská váha nákladu v podobe železnej rudy však systému rekuperácie dodáva pri jazde z kopca ohromnú silu. Výsledkom toho je dostatočné dobitie batérií vlaku na konci jazdy tak, aby bol schopný ďalšej jazdy do miestneho lomu.

Uhlíková neutralita do roku 2030

Cieľom spoločnosti je stať sa uhlíkovo neutrálnou už do roku 2030 a využívanie podobných systémov spoločnosti určite nahráva do kariet. Spoločnosť tak zároveň výrazne zníži prevádzkové náklady a zvýši efektivitu prepravy železnej rudy. Pre porovnanie, železničná prevádzka spoločnosti Fortescue v minulom roku spotrebovala viac ako 82 miliónov litrov nafty. Infinity Train túto hodnotu tak takmer určite zrazí túto hodnotu naozaj zásadným spôsobom. Pochopiteľne, uhlíková neutralita podobných spoločností je naozaj kontroverznou témou. Ťaženie v lomoch rozhodne prírode nijako nepomáha, práve naopak. Stále je však sympatické vidieť aspoň čiastočné snaženie takýchto spoločností o to, aby znížili svoju uhlíkovú stopu v oblastiach, v ktorých to je možné.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre