Odporcovia elektromobilov dostali práve „kopanec“. Ďalší výskum berie odporcom silný argument, ktorý im hral do kariet
Nový výskum ukazuje, že životnosť batérií v reálnych jazdných podmienkach je oveľa dlhšia, než sa predpokladalo, čo má zásadný význam pre vlastníkov EV a priemysel.
Nový výskum zo Stanfordovej univerzity naznačuje, že batérie elektrických vozidiel (EV) môžu vydržať až o 40 % dlhšie, než sa pôvodne predpokladalo. Tento objav vychádza z analýzy reálnych jazdných podmienok, ako sú časté zrýchlenia, brzdenie a časté parkovanie, ktoré prispievajú k pomalšiemu opotrebovaniu batérií. Výskum ukazuje, že batérie v reálnych podmienkach degradujú pomalšie, než sa pôvodne očakávalo v laboratórnych podmienkach, ktoré nezohľadňujú každodenné používanie.
Reálne podmienky vs. podmienky v laboratóriu
Predchádzajúce štúdie hodnotili životnosť batérií na základe laboratórnych testov, ktoré nebrali do úvahy faktory ako časté zastávky a jazdu v rôznych podmienkach. Tieto testy predpokladali, že batérie sa degradujú rýchlejšie pri konštantnom vybíjaní a nabíjaní. Nový výskum však ukazuje, že reálne jazdné návyky, ako je časté zrýchlenie a brzdenie, môžu spomaliť proces degradácie batérie. Tento objav prináša nádej, že batérie budú mať nielen dlhšiu životnosť, ale aj menej zaťažovať životné prostredie a ekonomiku.
Inžinieri batérií sa doteraz domnievali, že cyklické starnutie je kľúčovejšie ako starnutie spôsobené časom. Ku cyklickému opotrebovanou dochádza, keď batéria prechádza opakovanými procesmi nabíjania a vybíjania. Tento pohľad platí predovšetkým pre komerčné elektromobily, ako sú autobusy a dodávky, ktoré sa pravidelne používajú alebo nabíjajú, vysvetľuje odborník Geslin.
„Pre spotrebiteľov, ktorí používajú elektromobily na bežné každodenné aktivity ako dochádzanie do práce alebo nákupy, sa však stáva čas rozhodujúcim faktorom, ktorý ovplyvňuje životnosť batérie.“. Tento typ degradácie sa deje, aj keď batéria nie je aktívne používaná prakticky neustále. Batéria starne jednoducho preto, že čas plynie, čo lepšie reprezentuje bežného vodiča.
Inými slovami, bežné situácie, ako jazda v premávke, krátke mestské jazdy, dlhé cesty po diaľnici či dlhé parkovanie, nemajú tak negatívny dopad na zdravie batérie, ako sme doposiaľ predpokladali.
Tradičné laboratórne testy batérií využívajú konštantné nabíjanie a vybíjanie v rýchlych cykloch, čo však nereflektuje reálny spôsob používania EV. Štúdia ukázala, že dynamické profily vybíjania, zodpovedajúce reálnemu správaniu vodičov, vedú k pomalšiemu opotrebovaniu batérií.
Neprehliadni
Význam pre vlastníkov EV
Tento objav má významný dopad na vlastníkov elektrických vozidiel. Predĺžená životnosť batérie znamená nižšie náklady na údržbu a potenciálne vyššiu hodnotu vozidla pri predaji. Okrem toho môže znížiť obavy spotrebiteľov týkajúce sa nákladov na výmenu batérie, ktoré sa v minulosti považovali za vysoké. Pre tých, ktorí váhajú pri prechode na elektromobil, môže tento objav poskytnúť väčšiu dôveru v dlhodobú výhodnosť elektrických vozidiel.
Možné dôsledky pre priemysel
Automobilky a výrobcovia batérií by mali zvážiť tieto nové zistenia pri vývoji a testovaní batérií. Zohľadnenie reálnych jazdných podmienok pri testovaní môže viesť k presnejším odhadom životnosti batérií a lepšiemu prispôsobeniu produktov potrebám spotrebiteľov. Tento výskum tiež otvára dvere k novým inováciám v oblasti batérií, čo môže zlepšiť celkovú efektivitu a dostupnosť elektrických vozidiel pre širší okruh ľudí.
Elektromobilita na Slovensku: Stav a výzvy
Na Slovensku je elektromobilita stále v raných fázach vývoja. Napriek pozitívnym globálnym trendom a podpore zo strany Európskej únie sa podiel elektrických vozidiel na Slovensku stále drží na nízkej úrovni. V treťom štvrťroku 2024 tvorili elektromobily len 3 % všetkých nových registrácií vozidiel, čo je výrazne pod európskym priemerom 19 %. Hlavnými faktormi, ktoré ovplyvňujú nízky podiel elektromobilov na Slovensku, sú nedostatočná infraštruktúra nabíjacích staníc, vyššia počiatočná investícia a nízka informovanosť spotrebiteľov o výhodách elektromobility.
Komentáre