Obrazovky menia správanie detí. Vedci varujú pred tichou krízou, ktorá sa začína doma

Obrazovky deťom ubližujú oveľa viac, než si myslíme. Nový výskum odhaľuje prepojenie so psychickými problémami.

deti a smartfon (2)
Zdroj: Garna Zarina / Shutterstock.com

Obrazovky sú už bežnou súčasťou detského života, od rozprávok a hier cez videohovory s kamarátmi až po domáce úlohy. Lenže čo ak má tento neodmysliteľný digitálny spoločník aj svoju tienistú stránku.

Najnovšia analýza desiatok štúdií z celého sveta prináša varovanie. Odhalila, že čím viac času deti trávia pred displejom, tým väčšie je riziko, že sa u nich rozvinú emocionálne problémy alebo problémy so správaním. A čo je horšie, práve tieto problémy môžu viesť k ešte väčšiemu používaniu obrazoviek. Takto sa spúšťa reťazová reakcia, ktorá môže dieťaťu dlhodobo uškodiť. Na novinku upozornil portál eurekalert.org.

Odoberaj Vosveteit.sk cez Telegram a prihlás sa k odberu správ

Kruh, z ktorého sa ťažko vystupuje

Vedci analyzovali dáta z 117 štúdií, ktoré sledovali viac ako 292-tisíc detí z celého sveta. Ukázalo sa, že čím viac času deti trávia pred obrazovkami, tým väčšia je pravdepodobnosť, že budú mať problémy ako úzkosť, depresia, agresivita alebo poruchy pozornosti. No zároveň, čím viac majú tieto problémy, tým častejšie siahajú po obrazovke ako úniku z reality. Výsledkom je teda začarovaný kruh, z ktorého je veľmi ťažké sa dostať.

Zaujímavé je, že nie všetok čas strávený pred displejom má rovnaký dopad. Deti, ktoré sledujú videá alebo robia domáce úlohy na počítači, sú menej ohrozené ako tie, ktoré trávia hodiny hraním hier. Práve hry sú spojené s najvyšším rizikom zhoršenia emočného zdravia, najmä ak ide o deti, ktoré sa už s niečím trápia.

Štúdia tiež ukázala, že staršie deti (6–10 rokov) sú na negatívne vplyvy citlivejšie ako tie mladšie (0–5 rokov). Z hľadiska pohlavia sú na emocionálne problémy náchylnejšie dievčatá, zatiaľ čo chlapci majú väčšiu tendenciu siahať po hrách ako spôsob zvládania stresu či úzkosti.

deti a smartfon_titulka
Zdroj: sakkmesterke / Shutterstock.com, úprava redakcie

Čo s tým môžeš robiť?

Ak si rodič, určite ti pri čítaní týchto riadkov napadne otázka. Koľko času trávi tvoje dieťa online? A hlavne, čo tam vlastne robí? Odborníci však varujú, že nestačí len nastaviť časový limit pred obrazovkou. Ak dieťa sleduje videá alebo hrá hry celé hodiny, nemusí to byť len otázka disciplíny. Môže tým naznačovať, že potrebuje tvoju pomoc alebo podporu.

Skús spojiť viacero prístupov. Nastav doma jasné pravidlá či využívaj rodičovskú kontrolu, no nezabudni ani na rozhovory. Pýtaj sa dieťaťa, ako sa cíti. Mnohé deti používajú obrazovky ako únik. Utiekajú pred stresom, smútkom alebo nudou. Daj im inú možnosť, ponúkni napríklad šport, umelecké aktivity alebo čas strávený spolu. Práve vďaka tomu si môžu vytvoriť zdravší vzťah k technológiám.

Táto štúdia je zatiaľ jednou z najpresvedčivejších, čo sa týka vplyvu digitálnych technológií na detskú psychiku. Hoci úplnú príčinnú súvislosť ešte stále nemožno stopercentne potvrdiť, dôkazy sú silné. Ako rodič máš možnosť ovplyvniť, ako tvoje dieťa používa technológie a čo mu pri tom prebieha hlavou. A práve teraz je ten najlepší čas začať. Lebo zdravie tvojho dieťaťa nie je len o tom, koľko krokov denne prejde, ale aj o tom, ako sa cíti, keď vypne obrazovku.

Sleduj našu novú Facebook stránku a pridaj sa!

Komentáre