Obmedzovače rýchlosti v aute sú po novom povinnou výbavou. Týka sa to týchto všetkých áut, ktoré budú predané v EÚ

Plánuješ kúpu nového auta? Po novom musí byť už vybavené obmedzovačom rýchlosti, technológiou Intelligent Speed ​​Assistance (ISA).

plynovy pedal auto
Zdroj: weerapat / depositphotos.com

Ak plánuješ kúpu nového auta, tak ťa možno prekvapí, že po novom bude musieť byť vybavené novou technológiou, ktorej cieľom je odradiť ťa od rýchlej jazdy.

Dôvodom je nové nariadenie Európskeho parlamentu a Rady ÉU 2019/2144, ktoré nadobudlo účinnosť 7. júla tohto roka. Táto legislatíve nariaďuje, aby všetky autá kategórie M a A, boli po vybavené rýchlostným asistenčným systémom (ISA). V praxi to znamená, že ak predajcovia áut predávajú staršie modely naprieč Úniou, tak všetky autá vyrobené pred 6. júlom 2022 (ak sa medzičasom nepredali), od kedy je táto technológia povinnou v novo vyrobených modeloch, budú musieť byť aktualizované.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Čo je to rýchlostný asistenčný systém?

Možno už asi tušíš, čo to je. Rýchlostný asistenčný systém, resp. Intelligent Speed ​​Assistance (ISA) je technológia, ktorá vyzýva a povzbudzuje vodičov, aby spomalili, keď prekročia povolenú rýchlosť.

Európska únia hovorí, že rýchla jazda býva jedným z najčastejších dôvodov dopravných nehôd. Podľa odhadov má na svedomí 10 až 15 % všetkých nehôd a až 30 % všetkých smrteľných nehôd. A preto technické riešenie, ktoré pomáha obmedziť rýchlosť jazdy, môže dopomôcť k zníženiu počtu týchto nehôd. Len pre zaujímavosť, v roku 2019 na cestách EÚ bolo zaznamenaných takmer 23 tisíc dopravných nehôd.

dopravna nehoda_auto
Zdroj: unsplash.com (Michael Jin)

Možno si teraz hovoríš, že môže byť potenciálne nebezpečné, ak by ti auto zrazu samo od seba zásadne obmedzilo rýchlosť. Niekedy sa môžeš dostať do situácia, kedy ti porušenie pravidiel môže zachrániť život. Aj na toto myslela Európska únia. Systém, ako plynie z jeho názvu, je len „asistentom“. Vodič auta má vždy plnú kontrolu nad rýchlosťou vozidla.

„Systém spolupracuje s vodičom ako asistenčná funkcia, prostredníctvom ovládania akcelerátora alebo prostredníctvom inej vyhradenej, vhodnej a účinnej spätnej väzby, pričom vodič má vždy plnú kontrolu nad rýchlosťou jazdy vozidla. Je to účinné bezpečnostné opatrenie, pretože aj mierne znížená rýchlosť jazdy má významný priaznivý vplyv na predchádzanie nehodám alebo zmiernenie následkov nehôd.“, vysvetľuje Európska komisia v publikovanej správe.

Samozrejme, túto technológiu budeš môcť vypnúť. Je tam ale jedno veľké ALE. Ak sa rozhodneš, že ju deaktivuješ, tak pri každom naštartovaní auta, sa automaticky zapne znova.

Ako táto technológie funguje?

Európska komisia na svojej stránke dopĺňa, že rýchlostný limit sa nastavuje automaticky v závislosti od rýchlostných limitov vyznačených na ceste. GPS v spojení s digitálnymi mapami rýchlostných limitov a kamerami na rozpoznávanie rýchlostných značiek, umožňuje technológii ISA priebežne aktualizovať rýchlostný limit vozidla na rýchlostný limit na ceste.

V praxi by to malo fungovať tak, že keď prekročíš rýchlosť, tak ti ISA dá spätnú väzbu a to formou vizuálneho alebo zvukového signálu. Existuje ale aj ďalšie systémy ISA. Zatiaľ, čo varovný signál je pokladaný len za „pasívny“, tak môžem byť aj aktívny. V tomto prípade ISA zvyšuje tlak na plynový pedál smerom nahor. Tento systém je ale možné deaktivovať silnejším stlačením akcelerátora. Existuje ale ešte aj tretí stupeň ISA, ktorý bráni akémukoľvek prekročeniu rýchlosti, napríklad znížením vstrekovania paliva alebo požiadavkou „kick-down“ od vodiča, ak chce prekročiť limit.

Presné vlastnosti systému ISA sa ale od výrobcu k výrobcovi budú líšiť.

V každom prípade, pre niekoho môže ísť o obmedzujúcu technológiu, no treba brať do úvahy úmysel, ktorým je predchádzanie nehôd. Podľa štatistík aj minimálne zníženie rýchlosti zachraňuje životy alebo zmierňuje dopady nehôd. Niektorí výrobcovia túto technológiu propagujú aj ako funkciu, ktorá vám môže vyhnúť sa „neúmyselnému prekročeniu rýchlosti“ a teda aj pokutám. Je len na vás, ako ju teda zoberiete.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre