Nový typ hypersonickej rakety HGV dá Číne konkurenčnú výhodu. Američania a Rusi môžu len dúfať, že jej nikdy nebudú musieť čeliť
Čína vyvíja inovatívnu raketu s klzákom, ktorá sa dokáže niekoľkokrát dostať nad atmosféru a tým udržiavať obrovskú rýchlosť.
Čína pracuje na novom type motora s pevným palivom, ktorý by sa dokázal viacnásobne zapnúť. Tento nový typ motora by bol použitý na novom druhu hyperskonickej rakety. Ako informuje portál Interesting Engineering, opakovaným “vyskakovaním” z atmosféry, si nový typ rakety dokáže udržať rýchlosť vyššiu ako mach 17 viac ako pol hodinu.
Nový typ rakety nesie označenie HGV (Hypersonic Glide Vehicle). Okrem hypersonických rýchlostí ponúka aj možnosť manévrovania počas letu, vďaka čomu sa raketa dokáže efektívne vyhnúť vzdušnej obrane. Ako sme spomenuli na začiatku, raketa bude letieť trajektóriou “žabky”, čo znamená, že rovnako ako keď hodíš žabku cez vodnú hladinu, tak bude aj raketa “skackať” od zemskej atmosféry. Použitie tejto stratégie zvýši dostrel rakety až o tretinu.
Táto technológia bola po prvýkrát navrhnutý v 40. rokoch čínskym vedcom menom Qian. Ten je známy aj ako “otec čínskeho raketového priemyslu”. Qian Xuesen založil v krajine program balistických rakiet. Nová raketa bude mať klzák a následne sa spustí smerom nadol bez zapnutých motorov.
V atmosfére dokáže raketa letieť rýchlosťami presahujúcimi mach 7 vďaka vztlaku jej krídel. Hypersonické HGV rakety dokážu preraziť protivzdušné obrany s bezkonkurenčnou rýchlosťou a manévrvovateľnosťou. Čínska armáda prezradila, že tieto rakety môžu vystreliť z púšte Gobi a zničiť americké lietadlové lode a vojenské základne v Juhočínskom mori.
Pokrok v oblasti hypersonických zbraní
Momentálne všetky hypersonické zbrane v čínskej armáde používajú trajektórie navrhnute Qian Xuesenom. DF-17 je jedným z modelov hypersonického klzáku, ktorý používa pevné palivo. Na dĺžku má približne 11 metrov a váži 15-tisíc kg. Booster rakety DF-17 sa zdá byť rovnaký ako v prípade balistickej rakety DF-16. Táto raketa dopĺňa hypersonický klzák DF-ZF. Podľa dostupných informácií tento klzák dosahuje rýchlosti od mach 5 do mach 10. O klzáku DF-ZF je toho známe len veľmi málo. Hovorí sa však, že tento klzák je schopný “extrémnych manévrov”, aby sa vyhol obranným systémom.
Neprehliadnite
Raketové sily čínskej armády testujú DF-ZF od roku 2014. Do aktívnej služby klzák prešiel v roku 2020 spolu s DF-17, raketou, ku ktorej je klzák pripojený. Čínski výskumníci vysvetľujú, že tento dizajn bol overený cez množstvo numerických simulácií a vo veternom tuneli. Následne prešiel niekoľkými fázami optimalizácie.
Nové algoritmy ukazujú, že klzák a raketa môžu dosiahnuť najvyššiu rýchlosť až mach 20. Tým, že bude HGV vozidlo vyskakovať zo zemskej atmosféry si dokáže po dobu viac ako 30 minút udržať rýchlosť mach 17.
Čínski výskumníci však priznávajú, že táto technológia ešte nie je pripravená na to, aby sa dostala do skutočného boja. Armáda si vyžaduje, aby dokázalo toto vozidlo flexibilne meniť svoju trajektóriu, aby sa dokázalo vyhnúť špecifickému vzdušnému priestoru. Aby to vozidlo dokázalo, vyžaduje sa ďalšie vybavenie, napríklad RCS (Reaction Control Systems).
USA vyvíja obrany proti hypersonickým a iným hrozbám
Včera sme informovali o vývoji nového typu protivzdušnej obrany, na ktorom pracuje zbrojovka Northrop Grumman. Zbrojovka momentálne vyvíja systém vzdušnej obrany CBAD (Cannon-Based Air Defence). Ide o špeciálnu navádzanú muníciu, ktorá môže byť použitá v zbraniach stredného a veľkého kalibra.
Bežne používané protilietadlové zbrane strieľajú rýchlo a vytvoria “olovenú stenu” v okolí svojho cieľa. Stále ide o efektívnu ochranu v prípade blízkych cieľov, no tisíce nábojov svoj cieľ minie, čo je stále plytvanie prostriedkami. Zároveň takéto zbrane nedokážu efektívne bojovať s hrozbami na diaľku, čo sa vyžaduje pre ochranu voči raketám.
Inteligentná munícia by mohla pomôcť šetriť prostriedky a leteckej základni pomôcť zneškodniť aj vzdialenejšie hrozby. Zbrojovka verí, že technológiu CBAD demonštruje do roka. V prípade úspechu by mohla výroba začať veľmi rýchlo. Viac o systéme CBAD nájdeš v tomto článku.
Komentáre