Násilie v televízii môže predsa len našim deťom škodiť: Na toto prišli výskumníci!

V rámci novej štúdie vedci hľadali rôzne faktory, ktoré ovplyvnia psychologický vývoj predškolského dieťaťa.

Násilie v televízii môže negatívne ovplyvniť vývoj predškolského dieťaťa
Zdroj: Unsplash (Ajeet Mestry), Pixabay (jarmoluk), Úprava: Vosveteit.sk

Určite sme aspoň raz za život počuli, aby sme nepozerali násilné programy v televízore. Možno nám to zakazovali úplne, aby to na nás nemalo zlý dopad. Dlhú dobu sa nevedelo, ako môžu filmy, či seriály tohto typu, ovplyvňovať vývoj dieťaťa, no vedci z University of Montreal prinášajú odpoveď.

Vo svojej novej štúdii dokazujú, že pozeranie sa na násilie v televízii v predškolskom veku môže viesť k psychologickým alebo vzdelávacím problémom na základnej škole. Za štúdiou stojí Linda Pagani, profesorka odboru psychológie a vzdelávania, informuje Eurekalert.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

„Skoré detstvo je kritické obdobie pre vývoj mozgu. Rôzne faktory môžu ovplyvniť neskorší psychologický vývoj dieťaťa,“ vysvetľuje Pagani.

Vzhľadom na zdravý vývoj dieťaťa je preto dôležité, aby sme identifikovali faktory, ktoré ho môžu ovplyvniť a s ktorými vieme niečo spraviť. Identifikovanie potenciálnych rizík môže byť kľúčové pre zdravý mentálny prechod dieťaťa do obdobia dospievania. Pre potreby štúdie vedci zisťovali aký druh násilia deti vo veku troch až štyroch rokov sledovali. Následne analyzovali ich vývoj, keď dosiahli dvanásty rok života.

Dopad násilia v televízii na vývoj dieťaťa

Počas analýzy duševného vývoja dieťaťa v 12. roku vedci vytvorili dve správy. Prvá popisuje, čo si všimli a tá druhá, čo im povedalo samotné dieťa.

„Deti ktoré sledovali násilný obsah v televízii mali väčšiu šancu vykazovať známky emocionálnej úzkosti ako deti, ktoré násilnému obsahu vystavené neboli,“ tvrdí Pagani.

Zároveň si vedci všimli, že takéto deti sa menej zapájali do triednych aktivít. Zároveň pomerne skoro začala klesať aj ich motivácia pre vzdelávanie. Autorka výskumu tvrdí, že príchod na základnú školu je už sám o sebe pomerne dôležitý krok v ich vývoji. Ak pociťujú smútok alebo úzkosť, spolu horšími školskými výsledkami ich situáciu ešte viac komplikuje.

Predškoláci sa zvyknú stotožňovať s filmovými postavami tak, akoby skutočne išlo o reálne osoby. Veľké riziko predstavujú humorné vyobrazenia hrdinov a zloduchov, ktorí používajú násilie ako oprávnený spôsob na riešenie problémov. Opakované vystavenie predškolského dieťaťa strhujúcim akčným scénam môže v ich hlave utvrdiť predstavu, že je násilie v sociálnych interakciách úplne normálnou vecou.

„Vo svojej podstate je to ako sledovať násilie v skutočnom svete. Ak sme opakovane vystavovaní nepriateľstvu a násiliu, môžeme začať vnímať spoločnosť ako nebezpečnú a možno až odstrašujúcu,“ vysvetľuje spoluautorka štúdie, Jessica Bernard.

Kombinácia týchto faktorov v konečnom dôsledku môže vyústiť v prehnanú reakciu dieťaťa v situáciách, kedy nevie ako zareagovať. Čím viac násilného obsahu dieťa v predškolskom veku sleduje, tým viac nadobúda predstavu o tom, že sú agresívne formy správania normálne. Ak sa však dieťa nachádza vo vhodných sociálnych situáciách, stále sa môže naučiť dôležité sociálne zručnosti. Tie hrajú kľúčovú úlohu v osobnom, ale aj pracovnom živote.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre