NASA vyšetrovala prvú leteckú nehodu na inej planéte: Prečo historická helikoptéra Ingenuity dolietala?

Výskumníci z NASA ukončili vyšetrovanie nehody, ktorou si prešla historická misia Ingenuity. Toto sa stalo.

NASA zistila, čo viedlo k nehode helikoptéry Ingenuity na Marse
Zdroj: NASA's Jet Propulsion Laboratory

Inžinieri z NASA nedávno vykonali prvé vyšetrovanie leteckej nehody na inej planéte. Ide o drobnú helikoptéru Ingenuity, ktorá počas posledného letu havarovala. 

Misia Ingenuity bola od samotného začiatku historickou. Na Mars sa táto drobná helikoptéra dostala spolu s roverom Perseverance a mala len jeden jediný cieľ, dokázať, že vieme lietať aj na inej planéte. Helikoptére sa však darilo tak dobre, že sa po prvých testovacích letoch stala nenahraditeľným pomocníkom rovera.  

Odoberaj Vosveteit.sk cez Telegram a prihlás sa k odberu správ

Výskumníci z NASA využili helikoptéru Ingenuity na skúmanie terénu, do ktorého sa mal rover Perseverance vydať. Aj počas týchto testov prekonávala ďalšie a ďalšie rekordy.  

“Helikoptéra Ingenuity vznikla ako demonštrátor nových technológií. Navrhli sme ju, aby vykonala 5 experimentálnych letov za obdobie jedného mesiaca. Nakoniec ale operovala viac ako tri roky a vykonala 72 letov. Počas nich preletela až o 30 násobne väčšiu vzdialenosť, než sme pôvodne plánovali,” informuje NASA.

Dron Ingenuity_let v atmosfere Marsu
Zdroj: NASA/JPL-Caltech

Čo sa stalo počas posledného letu?

Počas posledného letu sa však niečo pokazilo. Závery vyšetrovania vyhodnotili, že sa chyba týkala navigačného systému. Ten nedokázal helikoptére poskytnúť správne dáta, čo viedlo k sledu udalostí, ktoré ukončili tento program. Dáta, ktoré výskumníci získali počas vyšetrovania však nesmierne pomôžu ďalším marťanským helikoptéram alebo dronom, ktoré budú lietať na iných svetoch.  

Let 72 mal byť krátkym letom, počas ktorého helikoptéra Ingenuity naberie výšku a odfotí svoje okolie. Zo začiatku všetko prebehlo tak ako malo. Ingenuity sa vzniesla do výšky 12 metrov, vznášala sa na mieste a fotila svoje okolie. Následne začala klesať a keď sa dostala na zem, zastavila všetku komunikáciu. Nasledujúci deň vedci z NASA odhalili, že rotory helikoptéry Ingenuity sú vážne poškodené.  

“Keď vyšetrujete nehodu zo vzdialenosti takmer 161-miliónov kilometrov, nemáte k dispozícii žiadnu čiernu skrinku alebo očitých svedkov. Dáta nám naznačujú, že možných je niekoľko rôznych scenárov. Jeden z nich je ale najpravdepodobnejší. Veríme, že povrch nemal dostatočnú textúru, čo viedlo k tomu, že navigačný systém nemal dostatok informácií, s ktorými by mohol pracovať,” vysvetľuje Havard Grip, prvý pilot helikoptéry Ingenuity.  

Helikoptéra mala vizuálny navigačný systém, ktorý sledoval rôzne štruktúry na povrchu Marsu, napríklad kamienky na rovnom povrchu. Tento systém fungoval viac než dobre počas prvých piatich letov. Kým ale nastal 72. let, Ingenuity sa presunula do oblasti kráteru Jezero, ktorá sa vyznačovala ostrými a relatívne hladkými piesočnými vlnami.  

Hlavnou úlohou navigačného systému bolo poskytnúť helikoptére informácie, ktoré by jej dovolili bezpečne pristáť v rámci úzkeho rýchlostného limitu. Počas posledného letu navigačný systém nedokázal nájsť dostatočné množstvo štruktúr na povrchu, ktoré by sledoval a na základe ktorých by odhadol rýchlosť helikoptéry.  

NASA ukazuje poškodenú vrtuľu historickej misie Ingenutiy
Zdroj: NASA/JPL-Caltech

Marťanská helikoptéra definitívne dolietala

Fotografie zachytené po nehode naznačujú, že navigačný systém nesprávne vypočítal horizontálnu rýchlosť helikoptéry. Ingenuity teda tvrdo narazila do povrchu Marsu, čo zapríčinilo, že sa helikoptéra prevrátila. V tento moment bol na rotory vynaložený výrazne väčší tlak, než aký dokážu rotory zvládnuť. To spôsobilo, že sa všetky štyri čepele zlomili v najkrehkejšom bode. Poškodené čepele spôsobili nadmerné vibrácie rotorového systému, čo viedlo k celkovému odtrhnutiu jednej z čepelí. Rotorový systém začal čerpať viac energie, čo spôsobilo stratu komunikácie.

“Let 72 natrvalo uzemnil helikoptéru Ingenuity, no to neznamená, že tento malý dron umrel. Stále nám posiela dáta o počasí a avioniku približne raz za týždeň. Dáta o počasí môžu pomôcť budúcim prieskumníkom na červenej planéte. Avionika zas pomáha našim inžinierom lepšie nadizajnovať budúce lietadlá a helikoptéry, ktoré sa môžu vydať na Mars,” píše NASA.  

Ingenuity bola misiou, ktorá prekonala všetky očakávania, no nikdy nebolo dané, že bude fungovať večne. Prístroje, ktoré mali pomôcť len pri plánovaných demonštračných letoch ale dokázali pracovať oveľa dlhšie, no dostali sa do prostredia, na ktoré neboli dobre vybavené.  

Prihlás sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre