NASA a General Atomics úspešne otestovali jadrový pohon, ktorý nás môže dostať na Mars
NASA v spolupráci s BA-EMS otestovala nový systém jadrového pohonu, ktorý otvorí astronautom celú Slnečnú sústavu.
Spoločnosť General Atomics Electromagnetic Systems dnes oznámila úspešné ukončenie série testov prelomového systému pohonu Nuclear Thermal Propulsion. Ide o reaktor, ktorý by mohol otvoriť astronautom možnosť rapídneho cestovania na Mesiac, Mars a potenciálne aj do vzdialenejších kútov Slnečnej sústavy.
Testy prebehli v spolupráci s NASA, aby sa zaručila správnosť dizajnu a špecifického jadrového paliva. Cieľom testov bolo vyskúšať, či systém Nuclear Thermal Propulsion, NTP, dokáže ustáť extrémne podmienky, ktorým bude čeliť vo vesmíre.
“Najnovšie výsledky testov reprezentujú kritický míľnik pri úspešnej demonštrácii palivového dizajnu pre NTP reaktory. Palivo musí vedieť ustáť extrémne teploty a prostredie plné horúceho vodíkového plynu, s ktorým sa reaktor NTP vo vesmíre bežne stretne. Pozitívne výsledky testov nás veľmi povzbudili a už vieme, že palivo dokáže prežiť tieto tvrdé podmienky. Testovanie nás posunulo bližšie k realizovaniu potenciálneho bezpečného a spoľahlivého systému jadrového pohonu pre lunárne misie a misie v hlbokom vesmíre,” tvrdí Scott Forney, prezident spoločnosti GA-EMS.
Úspešné testy nás posúvajú bližšie k vesmírnemu cestovaniu
Najnovšie testy prebehli v stredisku NASA’S MSFC. Jadrové palivo bolo testované horúcim prúdom vodíkového plynu a prešlo dokopy šiestimi termálnymi cyklami. Celkovo palivo čelilo teplotám viac ako 2 300 stupňov Celzia.
Každý cyklus sa skladal z dvadsaťminútového úseku, počas ktorého systém pracoval na plný výkon. Cieľom tohto úseku bolo ukázať, že jadrové palivo je dobre chránené pred degradáciou spôsobenou horúcim vodíkom. Okrem toho výskumníci vykonali aj ďalšie testy, ktoré sa zameriavali na odlišné ochranné komponenty. V rámci nich zisťovali, ako sa odlišné materiály budú správať v podmienkach, ktoré vzniknú pri spustení skutočného jadrového reaktora.
Spoločnosť GA-EMS je prvou spoločnosťou, ktorá použila testovacie stredisko CFEET (Compact Fuel Element Environmental Test) NASA na testovanie paliva týmto spôsobom. Spoločnosť ale vykonala aj vlastné testy a potvrdila, že jadrové palivo pracuje mimoriadne dobre až do teploty vyššej ako 2 700 stupňov Celzia. Celkovo je nový jadrový systém dva až trikrát efektívnejší ako bežné chemické raketové motory. Spoločnosť pokračuje v spolupráci s NASA a aj naďalej pracuje na systéme jadrového pohonu.
Neprehliadni
Americká vesmírna agentúra NASA momentálne pracuje na vesmírnom programe Artemis, ktorý vráti ďalších astronautov na povrch Mesiaca, od čias programu Apollo. Tentokrát ale nepôjde len o jednoduchú návštevu našej prirodzenej družice. Astronauti postupne na Mesiaci vybudujú prvú lunárnu základňu a ďalšiu dôležitú infraštruktúru.
Širším cieľom programu Artemis je zistiť, či ľudia dokážu prežiť na inom kozmickom telese okrem Zeme. Najlepšie sa takáto ambícia testuje na Mesiaci, ktorý je relatívne blízko a v prípade problému môžu astronauti dostať pomoc zo Zeme. Okrem Mesiaca sa ale americká NASA pozerá aj na červenú planétu Mars. V takomto prípade by však astronauti išli na miesto, kde by pomoc zo Zeme prišla najmenej za niekoľko mesiacov. Ak by sa niečo pokazilo, astronauti musia vedieť, ako sa o seba postarať.
Jadrový pohon nám môže otvoriť Slnečnú sústavu
Celkovo však cesta na Mars nebude niečo, čo sa odohrá rýchlo. Ak sa astronauti vydajú k červenej planéte, s najväčšou pravdepodobnosťou tam budú musieť vedieť istý čas fungovať absolútne samostatne. Mesiac ich má na to pripraviť.
V prípade úspechu programu Artemis môže lunárna základňa slúžiť ako akýsi odrazový mostík medzi Zemou a Marsom. Kozmické rakety by sa mohli zastaviť na Mesiaci, doplniť palivo, prípadne zásoby a vyraziť na Mars. Z Mesiaca sa vďaka slabšej gravitácii cestuje lepšie.
Nový systém jadrového pohonu sa ale pozerá ešte do vzdialenejšej budúcnosti, kedy by astronauti cestovali aj do vzdialenejších okrajov Slnečnej sústavy, napríklad k Jupiteru a jeho mesiacom. Efektívnejší systém pohonu by ich tam mohol dostať rýchlejšie.
Komentáre