Nadzvukové lietadlo XB-1 vzlietlo znova. Nová éra komerčných nadzvukových letov nám klope na dvere

Spoločnosť Boom Supersonic oznámila, že revolučné lietadlo XB-1 má za sebou druhý testovací let. Komerčné nadzvukové lety sa blížia.

XB-1 má za sebou druhý testovací let
Testovacie lietadlo XB-1. Zdroj: Boom Supersonic

Spoločnosť Boom Supersonic oznámila, že ich testovacie lietadlo XB-1 má za sebou druhý úspešný testovací let. Ten vykonalo lietadlo na leteckej základni v Mohavskej púšti v americkom štáte Kalifornia.  

Prvý historický testovací let sa odohral ešte v marci tohto roku. Spoločnosť oznamuje, že nadzvukové lietadlo aj naďalej prechádza úspešne všetkými cieľmi vytýčenými v testovacom programe. Ak všetko pôjde podľa plánu, nadzvukový let lietadlo vykoná do konca tohto roka. 

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Nadzvukové lietadlá nie sú vo svete novinkou, no testovacie lietadlo XB-1 ponúka vedcom studnicu nových poznatkov, ktoré sa vyžadujú pre tichšie nadzvukové lety. Cieľom spoločnosti Boom Supersonic je totiž dizajn a vývoj lietadla Overture, ktoré by bolo nadzvukové dopravné lietadlo.  

Spoločnosť sa totiž pokúša vrátiť éru nadzvukových komerčných letov, ktorá sa skončila s dnes už legendárnym nadzvukovým lietadlom Concorde. Výhodou nadzvukových letov je prirodzene to, že pasažierov dopravia do cieľa rýchlejšie, no kvôli prelomeniu zvukovej bariéry sú tieto lietadlá veľmi hlučné. Znamená to, že letieť môžu primárne na zaoceánskych letoch, no to nie je ekonomicky výhodné s ohľadom na náklady, ktoré sa vyžadujú na údržbu takéhoto lietadla.  

Väčšina krajín sveta zakázala nadzvukové lety nad obývanými oblasťami, hlavne kvôli nadmernému hluku. Nie je to však až tak dávno, čo sa spoločnosti začali viac zaujímať o možnosť tichších nadzvukových letov.  

XB-1 mení letecký priemysel 

Počas prvého testovacieho letu XB-1 úspešne zdvihlo a zosunulo pristávací podvozok, čo ale býva zvykom až pri druhých testovacích letoch. Spoločnosť Boom Supersonic preto pridala do najnovšieho testu ďalšie úlohy, ktoré pomohli otestovať ako sa lietadlo správa vo vzduchu. Počas druhého testu zároveň spoločnosť otestovala nový systém pre digitálnu augmentáciu stability. Ide o systém, ktorý pomáha zlepšiť letové vlastnosti lietadla.  

Výskumníci zároveň pripevnili na pravé krídlo lietadla XB-1 štruktúry, ktoré pomohli pozorovať a vyhodnotiť smerovanie a silu vetra naprieč krídlom. To pomohlo potvrdiť aerodynamické vlastnosti lietadla. Počas druhého testovacieho letu XB-1 letelo po dobu 15 minút. Počas testu dosiahlo výšku 3 169 metrov a rýchlosť 445 km/h.  

“Lietadlo XB-1 prešlo fantastickým druhým testovacím letom. Predbežné výsledky naznačujú, že sa nám podarilo úspešne vyriešiť problémy, ktoré sme odhalili v prvom testovacom lete. Zároveň sa už nevieme dočkať ďalších testov, ktoré nám pomôžu vydláždiť cestu ku komerčným nadzvukovým letom,” vyjadril sa Blake Scholl, CEO a zakladateľ spoločnosti Boom Supersonic.  

Do kokpitu si sadol hlavný testovací pilot Tristan “Geppetto” Brandenburg. Počas prvého letu XB-1 sedel Brandenburg v kokpite sprevádzacieho lietadla T-38. Spoločnosť Boom Supersonic hovorí, že Brandenburg už bude sedieť v kokpite XB-1 po zvyšok testovacieho programu.  

XB-1 má už za sebou dva úspešné testovacie lety. Momentálne tím výskumníkov a inžinierov pokračuje vo vylepšovaní vlastností a schopností lietadla. Pracovať sa bude hlavne na výkone a ovládaní lietadla v rýchlostiach nad Mach 1, teda pri nadzvukovej rýchlosti.  

nadzvukove lietadlo Concord
Zdroj: agsaz / Shutterstock.com

Vracia sa druhá „éra Concordov“

To znamená presnejšie testovanie všetkých systémov počas letu a prejdenie niekoľkými testovacími bodmi, ktoré zaručia, že lietadlo má bezpečný priestor pre takzvané aeroelastické vibrácie. Postupne bude spoločnosť skracovať čas medzi testovacími letmi. XB-1 prešlo do ďalšej fázy testovania, čo znamená, že v pláne je 10 ďalších testovacích letov, než lietadlo prelomí zvukovú bariéru. Ako sme už spomenuli na začiatku, túto hranicu by malo prelomiť do konca tohto roka.   

Všetko, čím si lietadlo XB-1 prejde, predstavuje cestu pre navrhnutie a ďalší vývoj lietadla Overture, ktoré má byť od čias Concorde prvým komerčným nadzvukovým lietadlom.  

Ako spoločnosť Boom Supersonic informuje, testovacie lietadlo XB-1 hlási návrat komerčných dopravných nadzvukových lietadiel.  

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre