SpravodajstvoTECHNOLÓGIE

Na základe čoho vám Facebook zobrazuje obsah na nástenke, ktorý vidíte?

Určite ste už počuli o tom, že pod povrchom sociálnej siete existuje algoritmus, ktorý spravuje to, čo vidíte. Ako presne ale funguje?

Ako fungujú sociálne siete, čo sa týka zobrazovania odporúčaných príspevkov? Ide o systém, ktorý je aj dnes opradený veľkým rúškom tajomstva, informuje stránka Meta.

Väčšina ľudí si uvedomuje, že za odporúčaniami stojí nejaký algoritmus. Ide o systém, ktorý zaznamenáva typ príspevkov, aké si pozeráte, alebo aké lajkujete. Na základe toho systém vie zhruba odhadnúť, čo by sa vám mohlo páčiť. Odporúčania sú riadené nejakou formou umelej inteligencie, ktorá má množstvo komplexných vrstiev. Tento systém sa snaží ukázať relevantný obsah pre viac ako 2-miliardy ľudí.

Či už ide o Facebook, alebo Instagram, množstvo užívateľov, prihlásených každý deň je naozaj množstvo. Ako už bolo spomínané vyššie, sociálnu sieť Facebook používajú viac ako 2-miliardy ľudí. Príspevkov, ktoré sa im môžu na nástenke zobraziť je hneď niekoľko. Spoločnosť Meta píše, že na každého jedného človeka existuje tisíc možných príspevkov, ktoré sa môžu na jeho nástenke zobraziť. To znamená, že umelá inteligencia spracúva trilióny rôznych príspevkov.

Ako sa však môže s takým množstvom algoritmus vysporiadať? Umelá inteligencia dokáže rozpoznať, čo vás zaujíma, podľa vašej aktivity na sociálnej sieti a na aký druh príspevkov reagujete. Bežný človek má niekoľko záujmov. Môžete reagovať napríklad na fotku nového jazvečíka vašej kamarátky, ale možno sa zaujímate o varenie a neuniknú vám ani najnovšie recepty. Popritom vás fascinuje vesmír a fotografia, čiže si isto všimnete aj príspevky z tejto sféry.

Výber toho najzaujímavejšieho

Keďže všetky vyššie spomínané témy sú pre vás zaujímavé, systém musí rozhodnúť, čo sa vám zobrazí na nástenke ako prvé. Úlohou algoritmu je v tomto prípade správne odhadnúť, ktorá téma má pre nás najväčšiu hodnotu. Jedným zo spôsobov, ako to algoritmus robí je, že sleduje, kto je na fotke označený. Príkladom môže byť reakcia na príspevky najlepšieho kamaráta.

Umelá inteligencia si všíma, ak užívateľ vždy reaguje na obsah jedného človeka. Zároveň si ale všíma, či reagujete častejšie na video obsah, alebo na fotografie. Ak osoba, ktorú na Facebooku sledujete, pridala aj fotografiu aj video, na vašej nástenke sa ako prvý zobrazí formát, na ktorý reagujete častejšie.

Lenže na Facebooku nepozeráme len fotky. Klikáme na zaujímavé články, pozeráme videá celebrít, alebo komentujeme na rôzne príspevky. Pre každú vrstvu interakcie existujú modely, ktoré vytvoria niekoľko pravdepodobností. Umelá inteligencia zisťuje aká je pravdepodobnosť, že sa vám bude páčiť kamarátova fotka, nejaké video, alebo článok. Zároveň systém vyberá medzi príspevkami, ktoré by sa vám mohli páčiť viac a príspevkami, ktoré by ste mohli komentovať. Všetky tieto faktory zhrnú do jednej hodnoty, na základe ktorej sa určuje pre vás relevantný obsah.

Takto vytvára Facebook zoznam nových príspevkov

Aby to všetko stíhala umelá inteligencia v reálnom čase, musí tento proces zefektívniť. Na jedného človeka prináleží približne tisíc príspevkov, ktoré môže algoritmus posunúť na jeho nástenku a Facebook používajú cca. 2-miliardy ľudí. To je naozaj obrovské množstvo možných príspevkov, s ktorými musí umelá inteligencia pracovať. Keď už vie, čo vás, ako užívateľa zaujíma, zoberie všetky nové príspevky, ktoré by mohli byť pre vás atraktívne. 

V tomto zozname sa nachádzajú príspevky od vašich priateľov, alebo skupín, či stránok, ktoré máte na Facebooku lajknuté. Následne systém vyhodnocuje na aké príspevky najčastejšie reagujete. Môžu to byť spomínané fotky priateľa, videorecepty, alebo diskusný príspevok jednej z vašich obľúbených skupín. Čím viac na daný druh príspevkov reagujete, tým vyššie sa dostane na vašej nástenke. Facebook algoritmus zároveň vyhodnocuje aj príspevky, ktoré vybral predtým, no ešte ste ich nevideli.

Tieto príspevky Facebook zvažuje tiež a pridáva ich do poradia. Zároveň však zaujímavo radí do poradia aj príspevky, ktoré ste už videli, no odvtedy sa v komentároch rozvinula zaujímavá diskusia. Všetky tieto faktory umelá inteligencia vyberá tak, aby to bolo pre vás z dlhodobého hľadiska atraktívne.

Ako Facebook vie, čo je pre vás z dlhodobého hľadiska atraktívne? Možno to bude znieť jednoducho, ale proste sa vás spýta. Spoločnosť robí pre ľudí aj dotazníky, ktoré sa pýtajú na jednotlivé príspevky a ako sa opýtaným páčili. Výsledky z prieskumov a dotazníkov následne pomáhajú umelej inteligencii vybrať čo najkvalitnejší obsah pre všetkých.

Tagy
Zobraziť komentáre
Close
Close