Na Slovensku môžu pribudnúť nové diaľnice a rýchlostné cesty: Vláda rozhodne už čoskoro (+ veľký zoznam kde)
Národná diaľničná spoločnosť už podala osvedčenia o výstavbe pripravovaných diaľničných úsekov a rýchlostných ciest.
Na Slovensku by mali pribudnúť nové diaľnice a rýchlostné cesty, ktoré by prepojili Bratislavu s východným Slovenskom, informuje portál O Peniazoch.
Vychádza to z dokumentov, ktoré sa objavili na stránke slov-lex.sk. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) podala žiadosti na Ministerstvo dopravy SR, v ktorých žiada o vydanie osvedčení na strategické investície a investičné projekty. Už zajtra by mala vláda rozhodnúť o týchto žiadostiach.
Investičný projekt znamená proces, ktorý je zameraný na prípravu alebo realizáciu investície. Skladá sa zo súboru zosúladených, riadených a časovo ohraničených činností. Investičné projekty realizuje investor, ktorý má nejakú predstavu o tom, kedy sa projekt začne a skončí a mal by mať predstavu aj o harmonograme projektu.
Zároveň už investor berie do úvahy aj potrebné finančné a ľudské zdroje. Spravidla vie poskytnúť aj merateľné kvalitatívne a kvantitatívne prínosy.
„Po posúdení žiadosti o vydanie osvedčenia o strategickej investícii Ministerstvo dopravy SR v súlade so zákonom o strategických investíciách predkladá vláde na schválenie návrh na vydanie osvedčenia o strategickej investícii pre investora,“ uvádza sa v návrhoch, ktoré predložila NDS.
Aké úseky môžeme v budúcnosti očakávať?
NDS má záujem o výstavbu hneď niekoľkých úsekov diaľnic a rýchlostných ciest, pričom pri niektorých uviedla aj plánovaný začiatok a koniec ich výstavby.
Neprehliadni
Plánované úseky:
- D1 Sobrance – Štátna hranica Slovenská republika/Ukrajina
- D1 Turany Hubová
- D3 v úseku Oščadnica – Čadca-Bukov, 2. profil (27. marec 2025 – 27. október 2029)
- D3 v úseku Kysucké Nové Mesto – Oščadnica (11. september 2025 – 10. marec 2029)
- D3 v úseku Žilina-Brodno – Kysucké Nové Mesto (11. september 2025 – 10. marec 2029)
- D4 v úseku Bratislava-Rača – Bratislava-Záhorská Bystrica (25. marec 2030 – 21. september 2036)
- R2 Bátka – Figa
- R2 Zacharovce – Bátka (4. august 2033 – 5. august 2035)
- R2 Zvolen Západ – Zvolen Východ (24. máj 2032 – 25. máj 2035)
- R2 Šaca – Košické Oľšany, I. úsek (1. október 2025 – 30. september 2029)
- R4 Lipníky – Kapušany
Portál O Peniazoch informuje, že Predložené materiály sa predkladajú v rámci skráteného medzirezortného pripomienkového konania. „Ide o opodstatnený a relevantný krok, vzhľadom na to, že cieľom materiálu je zabezpečenie akcelerácie posudzovacích a povoľovacích procesov ohľadom investičných projektov a zabráneniu odďaľovania a predražovania realizácie,“ uvádza sa v predkladacích správach. Niektoré investičné projekty sú realizované z finančných prostriedkov fondov EÚ.
V príprave je viac úsekov
Vyššie uvedené úseky majú aj informácie o plánovanom začiatku výstavby. Na portáli NDS sa však objavilo aj veľa ďalších úsekov. Pri nich ale nie sú k dispozícií žiadne detaily ani odhadovaný začiatok výstavby. Rovnako nikto nevie povedať, či sa nižšie uvedené úseky začnú reálne stavať.
Úsek diaľnice / rýchlostnej cesty |
---|
D1 Bratislava – Senec, rozšírenie, II. etapa (Triblavina – Senec) |
D1 Blatné – Trnava, rozšírenie |
D1 Beharovce – Branisko, 2. profil |
D1 Bidovce – Dargov |
D1 Dargov – Pozdišovce |
D1 Pozdišovce – Michalovce |
D1 Michalovce – Sobrance |
D2 Stupava – Bratislava, Lamač, rozšírenie |
D2 Lozorno – Stupava, rozšírenie |
D3 Zelený most – Svrčinovec |
D4 Bratislava, Devínska Nová Ves – Štátna hranica SK/AT |
R1 Korytnica – Liptovská Osada |
R1 Most pri Bratislave – Vlčkovce |
R1 Liptovská Osada – Ružomberok, Juh |
R1 Banská Bystrica – Slovenská Ľupča |
R1 Slovenská Ľupča – Korytnica |
R1 Ružomberok, Juh – Križovatka I/18 |
R1 Ružomberok križovatka I/18 – križovatka D1 |
R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou |
R2 Nováky – Žiar nad Hronom |
R2 Križovatka D1 – Trenčianska Turná |
R2 Trenčianska Turná – Mníchova Lehota |
R2 Mníchova Lehota – Ruskovce |
R2 Dolné Vestenice – Nováky |
R2 Pravotice – Dolné Vestenice |
R2 Ožďany – Zacharovce |
R2 R2 križovatka D1 – Trenčianska Turná |
R2 Lovinobaňa – Ožďany |
R2 Tornaľa – Gombasek |
R2 Gombasek – Rožňava |
R2 Jablonov nad Turňou – Včeláre |
R2 Včeláre – Moldava nad Bodvou |
R2 Moldava nad Bodvou – Košice, Šaca |
R3 Tvrdošín – Nižná |
R3 Oravský Podzámok – Dolný Kubín, Juh |
R3 Dolný Kubín, Juh – Križovatka D1 |
R3 Horná Štubňa – Ráztočno |
R3 Nižná nad Oravou – Dlhá nad Oravou |
R3 Dlhá nad Oravou – Sedliacka Dubová |
R3 Mošovce – Horná Štubňa |
R3 Zvolen – Šahy |
R3 Krupina, obchvat |
R3 Šahy, obchvat |
R3 Martin – Rakovo |
R3 Rakovo – Mošovce |
R3 Mošovce – Horná Štubňa |
R4 Kuková – Lipníky |
R4 Ladomirová – Hunkovce |
R4 Giraltovce – Kuková |
R4 Radoma – Giraltovce |
R4 Rakovčík – Radoma |
R4 Svidník – Rakovčík |
R4 Štátna hranica SK/PL – Hunkovce |
R6 Štátna hranica SK/CZ – Mestečko |
R6 Mestečko – Púchov |
R7 Mliečany – Dolný Bar |
R7 Čaka – Veľký Krtíš |
R7 Nové Zámky – Čaka |
R7 Veľký Krtíš – Lučenec |
R7 Holice – Mliečany |
R7 Dolný Bar – Zemné |
R7 Zemné – Nové Zámky |
R8 Nitra – Križovatka R2 |
V niektorých prípadoch ide o kratšie úseky, ktoré nepresahujú pár kilometrov. V iných prípadoch ale ide o úseky dlhé desiatky kilometrov.
Nič nie je isté
Ako sme už spomenuli, z publikovaných dokumentov je jasné, že Národná diaľničná spoločnosť má reálny záujem úseky diaľnic a rýchlostných ciest vybudovať. Vláda o predložených návrhoch s najväčšou pravdepodobnosťou rozhodne už zajtra, 10. Júla. Otázkou ale ostáva, ako rozhodnutie vlády prebehne a následne či aj reálne dôjde k výstavbe plánovaných úsekov.
Ide totiž o procesy, ktoré trvajú roky. Niektoré úseky by sa mali začať stavať už v dohľadnej dobe, no veľa z nich má naplánovaný začiatok výstavby až po roku 2030. Zároveň v dátach nachádzame aj také, ktoré žiadne dátumy začiatku nemajú.
Nové plánované úseky majú vyriešiť vážny problém Slovenska, ktorým je stále neexistujúce priame diaľničné spojenie medzi západom a východom. Plány NDS nám naznačujú, že na toto spojenie sa prinajmenšom aspoň myslí. Zatiaľ nemôžeme povedať, že k jeho výstabve aj reálne dôjde.
Komentáre