Na Slovensku môžu pribudnúť nové diaľnice a rýchlostné cesty: Vláda rozhodne už čoskoro (+ veľký zoznam kde)

Národná diaľničná spoločnosť už podala osvedčenia o výstavbe pripravovaných diaľničných úsekov a rýchlostných ciest.

slovensko dialnice
Zdroj: loriklaszlo / depositphotos.com a Juassawa / shutterstock.com

Na Slovensku by mali pribudnúť nové diaľnice a rýchlostné cesty, ktoré by prepojili Bratislavu s východným Slovenskom, informuje portál O Peniazoch.  

Vychádza to z dokumentov, ktoré sa objavili na stránke slov-lex.sk. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) podala žiadosti na Ministerstvo dopravy SR, v ktorých žiada o vydanie osvedčení na strategické investície a investičné projekty. Už zajtra by mala vláda rozhodnúť o týchto žiadostiach.  

Odoberaj Vosveteit.sk cez Telegram a prihlás sa k odberu správ

Investičný projekt znamená proces, ktorý je zameraný na prípravu alebo realizáciu investície. Skladá sa zo súboru zosúladených, riadených a časovo ohraničených činností. Investičné projekty realizuje investor, ktorý má nejakú predstavu o tom, kedy sa projekt začne a skončí a mal by mať predstavu aj o harmonograme projektu.  

Zároveň už investor berie do úvahy aj potrebné finančné a ľudské zdroje. Spravidla vie poskytnúť aj merateľné kvalitatívne a kvantitatívne prínosy.  

„Po posúdení žiadosti o vydanie osvedčenia o strategickej investícii Ministerstvo dopravy SR v súlade so zákonom o strategických investíciách predkladá vláde na schválenie návrh na vydanie osvedčenia o strategickej investícii pre investora,“ uvádza sa v návrhoch, ktoré predložila NDS.

Na Slovensku pribudnú nové úseky diaľnic a rýchlostných ciest
Zdroj: Wikimedia (atolentak – CC BY-SA 4.0)

Aké úseky môžeme v budúcnosti očakávať?  

NDS má záujem o výstavbu hneď niekoľkých úsekov diaľnic a rýchlostných ciest, pričom pri niektorých uviedla aj plánovaný začiatok a koniec ich výstavby.  

Plánované úseky: 

  • D1 Sobrance – Štátna hranica Slovenská republika/Ukrajina 
  • D1 Turany Hubová 
  • D3 v úseku Oščadnica – Čadca-Bukov, 2. profil (27. marec 2025 – 27. október 2029) 
  • D3 v úseku Kysucké Nové Mesto – Oščadnica (11. september 2025 – 10. marec 2029) 
  • D3 v úseku Žilina-Brodno – Kysucké Nové Mesto (11. september 2025 – 10. marec 2029) 
  • D4 v úseku Bratislava-Rača – Bratislava-Záhorská Bystrica (25. marec 2030 – 21. september 2036) 
  • R2 Bátka – Figa 
  • R2 Zacharovce – Bátka (4. august 2033 – 5. august 2035) 
  • R2 Zvolen Západ – Zvolen Východ (24. máj 2032 – 25. máj 2035) 
  • R2 Šaca – Košické Oľšany, I. úsek (1. október 2025 – 30. september 2029) 
  • R4 Lipníky – Kapušany 

Portál O Peniazoch informuje, že Predložené materiály sa predkladajú v rámci skráteného medzirezortného pripomienkového konania. „Ide o opodstatnený a relevantný krok, vzhľadom na to, že cieľom materiálu je zabezpečenie akcelerácie posudzovacích a povoľovacích procesov ohľadom investičných projektov a zabráneniu odďaľovania a predražovania realizácie,“ uvádza sa v predkladacích správach. Niektoré investičné projekty sú realizované z finančných prostriedkov fondov EÚ. 

V príprave je viac úsekov 

Vyššie uvedené úseky majú aj informácie o plánovanom začiatku výstavby. Na portáli NDS sa však objavilo aj veľa ďalších úsekov. Pri nich ale nie sú k dispozícií žiadne detaily ani odhadovaný začiatok výstavby. Rovnako nikto nevie povedať, či sa nižšie uvedené úseky začnú reálne stavať.  

Úsek diaľnice / rýchlostnej cesty
D1 Bratislava – Senec, rozšírenie, II. etapa (Triblavina – Senec)
D1 Blatné – Trnava, rozšírenie
D1 Beharovce – Branisko, 2. profil
D1 Bidovce – Dargov
D1 Dargov – Pozdišovce
D1 Pozdišovce – Michalovce
D1 Michalovce – Sobrance
D2 Stupava – Bratislava, Lamač, rozšírenie
D2 Lozorno – Stupava, rozšírenie
D3 Zelený most – Svrčinovec
D4 Bratislava, Devínska Nová Ves – Štátna hranica SK/AT
R1 Korytnica – Liptovská Osada
R1 Most pri Bratislave – Vlčkovce
R1 Liptovská Osada – Ružomberok, Juh
R1 Banská Bystrica – Slovenská Ľupča
R1 Slovenská Ľupča – Korytnica
R1 Ružomberok, Juh – Križovatka I/18
R1 Ružomberok križovatka I/18 – križovatka D1
R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou
R2 Nováky – Žiar nad Hronom
R2 Križovatka D1 – Trenčianska Turná
R2 Trenčianska Turná – Mníchova Lehota
R2 Mníchova Lehota – Ruskovce
R2 Dolné Vestenice – Nováky
R2 Pravotice – Dolné Vestenice
R2 Ožďany – Zacharovce
R2 R2 križovatka D1 – Trenčianska Turná
R2 Lovinobaňa – Ožďany
R2 Tornaľa – Gombasek
R2 Gombasek – Rožňava
R2 Jablonov nad Turňou – Včeláre
R2 Včeláre – Moldava nad Bodvou
R2 Moldava nad Bodvou – Košice, Šaca
R3 Tvrdošín – Nižná
R3 Oravský Podzámok – Dolný Kubín, Juh
R3 Dolný Kubín, Juh – Križovatka D1
R3 Horná Štubňa – Ráztočno
R3 Nižná nad Oravou – Dlhá nad Oravou
R3 Dlhá nad Oravou – Sedliacka Dubová
R3 Mošovce – Horná Štubňa
R3 Zvolen – Šahy
R3 Krupina, obchvat
R3 Šahy, obchvat
R3 Martin – Rakovo
R3 Rakovo – Mošovce
R3 Mošovce – Horná Štubňa
R4 Kuková – Lipníky
R4 Ladomirová – Hunkovce
R4 Giraltovce – Kuková
R4 Radoma – Giraltovce
R4 Rakovčík – Radoma
R4 Svidník – Rakovčík
R4 Štátna hranica SK/PL – Hunkovce
R6 Štátna hranica SK/CZ – Mestečko
R6 Mestečko – Púchov
R7 Mliečany – Dolný Bar
R7 Čaka – Veľký Krtíš
R7 Nové Zámky – Čaka
R7 Veľký Krtíš – Lučenec
R7 Holice – Mliečany
R7 Dolný Bar – Zemné
R7 Zemné – Nové Zámky
R8 Nitra – Križovatka R2

V niektorých prípadoch ide o kratšie úseky, ktoré nepresahujú pár kilometrov. V iných prípadoch ale ide o úseky dlhé desiatky kilometrov.  

Nič nie je isté 

Ako sme už spomenuli, z publikovaných dokumentov je jasné, že Národná diaľničná spoločnosť má reálny záujem úseky diaľnic a rýchlostných ciest vybudovať. Vláda o predložených návrhoch s najväčšou pravdepodobnosťou rozhodne už zajtra, 10. Júla. Otázkou ale ostáva, ako rozhodnutie vlády prebehne a následne či aj reálne dôjde k výstavbe plánovaných úsekov.  

Ide totiž o procesy, ktoré trvajú roky. Niektoré úseky by sa mali začať stavať už v dohľadnej dobe, no veľa z nich má naplánovaný začiatok výstavby až po roku 2030. Zároveň v dátach nachádzame aj také, ktoré žiadne dátumy začiatku nemajú.  

Nové plánované úseky majú vyriešiť vážny problém Slovenska, ktorým je stále neexistujúce priame diaľničné spojenie medzi západom a východom. Plány NDS nám naznačujú, že na toto spojenie sa prinajmenšom aspoň myslí. Zatiaľ nemôžeme povedať, že k jeho výstabve aj reálne dôjde.  

Sleduj našu novú Facebook stránku a pridaj sa!

Komentáre