Na Facebooku narazíte na tisícky podvodných reklám. Meta hlási, že nás pred nimi chce chrániť, je ale tomu tak?
Meta povoľuje na Facebooku podvodné reklamy, hoci v zásadách deklaruje, že proti ním bojuje. Nepomôže ich ani nahlásiť, vraj neporušujú "Normy pre reklamy".
Sociálne siete patria medzi webové stránky a služby, ktoré používame takmer všetci. Facebook je bezpochyby jednotkou na trhu s miliardovými tržbami a ziskami. Človek by si povedal, že sociálna sieť bude mať preto dostatok financií a kapacít, aby nás chránila pred podvodmi. Je ale tomu tak? Náš malý experiment ukazuje, že nie.
Natrafiť na podvodnú reklamu je hračka, stačí kliknúť na jednu, potom ich uvidíte stovky
V minulosti sme vám priniesli článok na tému „dvojitého podvodu“. V ňom sme sa venovali tomu, že nás sociálna sieť zaplavila reklamami, v ktorých útočník tvrdil, že ak sme sa stali obeťou finančného podvodu, tak nám pomôže získať peniaze späť.
Vyskúšali sme si podvod na vlastne koži, potom sme tento typ reklám nahlasovali
Akonáhle sme interagovali s reklamou, tak nás ňou (a desiatkami ďalších na jedno kopyto) sociálna sieť zaplavila. Samotným podvodom sme si aj prešli na vlastnú kožu. Od prvotného kontaktu, až po „podporu“, kedy nám útočník chcel do zariadenia nahrať softvér, cez ktorý by ho ovládol s tvrdením, že cez neho nám pomôže získať investované peniaze späť, o ktoré nás podvodník s kryptomenami obral.
Ako sme interagovali s podvodom na Facebooku, tak ten nás doslova zaplavil desiatkami ďalších kampaní. Rozhodli sme sa ich preto nahlasovať a výsledok? Jedno veľké sklamanie.
„Reklamy neporušujú „Normy pre reklamy““, tvrdí Facebook
Nahlásili sme viac ako desiatku reklám pričom pri každej sme dostali do 3 dní rovnakú odpoveď. „Reklamu sme neodstránili“.
Neprehliadni
„Na zachovanie čo najspravodlivejšieho procesu kontroly používame na kontrolu hlásení rovnaké Normy pre reklamy. Po kontrole tejto reklamy sme zistili, že neporušuje naše Normy pre reklamy. Keďže ste ju nahlásili, nebudeme vám túto reklamu viac zobrazovať. To, aké reklamy sa vám zobrazujú, môžete tiež ovplyvniť tým, že reklamy skryjete alebo zmeníte svoje preferencie reklám. Ak nesúhlasíte s rozhodnutím nestiahnuť reklamu, môžete požiadať o kontrolu.“, uvádza Facebook na stránke podpory.
Správu vyššie sme dostali rovnakú pri každej reklame, ktorú sme nahlásili.
Podporuje Meta podvody na Facebooku? Na papieri nie, v praxi ale áno
Meta vytvorila „Princípy našich zásad pre reklamy„, aspoň tak sa volá oficiálna politika sociálnej siete, ktorá súvisí s reklamami. Asi by ste si povedali, že jedným zo základných princípov bude, že nebude podporovať podvody na jej platforme. Vedzte, že takýto bod tam aj má. „OCHRANA ĽUDÍ PRED PODVODMI“, je názov druhého bodu.
„Naše zásady zakazujú reklamy propagujúce produkty, služby, schémy a ponuky, ktoré využívajú klamlivé alebo zavádzajúce praktiky, vrátane tých, ktoré majú podvodom obrať ľudí o peniaze alebo od nich získať osobné informácie.“, hovorí Meta na svojom webe.
Ako sme už vyššie spomínali, Meta má síce pekne napísané zásady, ktoré znejú dobre na papieri, no v praxi ich nedodržuje. Inými slovami, deklaruje, že bojuje proti podvodom, ale potom, ako používateľ nahlási preukázateľný podvod, nie jeden, ale viacero, tak aj napriek tomu, reklamy nechá bežať.
Otázne je, kde je chyba. S najväčšou pravdepodobnosťou s cieľom ušetriť peniaze Meta kontroluje reklamu pomocou robotov namiesto ľudí. Domnievame sa, že pri reklame kontroluje „len“ technické veci a nie obsah. Bohužiaľ, pre Metu to znamená úsporu peňazí na ľuďoch a zárobky z podvodných reklám, pre jej používateľov ale presný opak, stratu.
Majte preto na pamäti, že veriť reklame, hoci sociálna sieť deklaruje, že prešla kontrolou a schvaľovacím procesom (pozn. pri zadávaní reklamy ju Meta kontroluje, či je v poriadku), ak budete s ňou interagovať, môže mať pre vás katastrofálne následky.
Smutné na tomto podvode rovnako je, že odhaliť podvodnú reklamu, trvá pomerne krátko. Už len to, že stránky, ktoré sa venujú úplne inej téme, propagujú napríklad právne služby, vyvoláva otázku, či ide o vierohodnú služby.
Záverom nám dovoľte preto prízvukovať, vždy si preverujte informácie vrátane reklám, na ktoré natrafíte na internete, nikto druhý to za vás neurobí.
Komentáre