SpravodajstvoVeda a výskumVesmír

Multimiliardový asteroid, 4660 Nereus: Už o pár dní preletí popri Zemi

Hoci sa radí medzi rizikové objekty, zrážka s našou planétou nehrozí. Nereus by bol však ideálnym cieľom vesmírnej ťažby.

V sobotu sa k Zemi priblíži potenciálne nebezpečný asteroid s názvom 4660 Nereus. Popri našej plante preletí vo vzdialenosti 3.9 miliónov kilometrov.

Vedci túto vzdialenosť nepovažujú za nejak extrémne blízku. Pred troma mesiacmi popri nás preletel asteroid, ktorý mal síce polovičnú veľkosť tohto objektu, no dostal sa oveľa bližšie, píše portál IFL Science. Objekt 4660 Nereus je však výnimočný preto, lebo sa považuje za jedného z najlepších kandidátov pre ľudskú návštevu.

Do zoznamu sa dostal hlavne kvôli jeho potenciálnej hodnote. Odborníci tvrdia, že asteroid 460 Nereus má hodnotu takmer 5 miliárd amerických dolárov. Stal sa preto jedným z hlavných objektov, na ktorých by ľudstvo mohlo ťažiť. Tí, ktorí sa nachádzajú na severnej pologuli budú mať možnosť pozorovať asteroid aj pomocou teleskopu, ak žijú v lokalitách, kde nie je také veľké svetelné znečistenie.

Asteroid 4660 Nereus bol objavený v roku 1982. Následne, v roku 2003, vedci zistili, že má priemer 330 metrov – je len o trošku väčší, ako Eiffelova veža. Veľkosťou sa zároveň podobá na asteroid 99942 Apophis, ktorý sa považuje za najväčšiu hrozbu pre našu planétu.

Ak by sa Nereus zrazil s našou planétou, škody by boli výrazné. Rovnako ako Apophis, aj Nereus sa počíta do zoznamu potenciálne nebezpečných asteroidov, hoci je riziko zrážky minimálne. Po sobotňajšom prelete sa ku nám asteroid dostane opäť až v roku 2060. V tom roku sa však bude nachádzať trikrát tak ďaleko, ako Mesiac.

Ideálny pre ťažbu

Asteroid Nereus je vďaka svojej slabej gravitácii a obežnej dráhe ideálnym cieľom pre potenciálnu misiu. Väčšina asteroidov, ktoré majú podobné vlastnosti sú príliš malé na to, aby vzbudili náš záujem. Vysoká cena tohto asteroidu zároveň vzbudzuje pozornosť všetkých ľudí, ktorí sa zaujímajú o kontroverznú tému ťažby vo vesmíre.

Zaujímavosťou je, že misia Hayabusa mala pôvodne navštíviť asteroid Nereus, no nakoniec misia poputovala na asteroid Itokawa. Nereus bol aj v hľadáčiku súkromnej vesmírnej spoločnosti, Near-Earth Asteroid Prospector. Ak by projekt dostal potrebné dotácie, misia by poputovala práve na tento asteroid.

Asterank je databáza, ktorá zahŕňa približne 600-tisíc asteroidov. Tie sú zoradené podľa toho, aký vhodný cieľ na vesmírnu ťažbu sú. Asteroid Nereus skončil na treťom mieste, kvôli jeho zásobám železa. Na predných priečkach sa nachádzajú kozmické objekty, ktorých hodnota je naozaj obrovská. Príkladom je naprílad 16064 Davidharvey, asteroid s hodnotou 54 triliónov amerických dolárov. Oproti tomuto gigantovi sa však dá k asteroidu Nereus dostať oveľa jednoduchšie.

Už túto sobotu sa 5-miliardový asteroid dostane do našej blízkosti, čo ponúkne astronómom možnosť študovať ho pekne z blízka. Astronómovia analyzujú jeho obežnú dráhu, aby zistili, či v budúcnosti nehrozí kolízia so Zemou.

Tagy