Mobilný operátor prezradil, ako zistíš, že sa ťa niekto pokúša oklamať cez SMS správu. Pozor, toto sú znaky podvodu!
Phishing neexistuje len v e-mailovej sfére, no objavuje sa prakticky na každej komunikačnej platforme. Stretnúť sa s ním môžete aj cez SMS.
Phishing sa stal jednou z najpopulárnejších foriem kyberútoku a stretnúť sa s ním môžete prakticky na akejkoľvek komunikačnej platforme. Útočník si vás môže vystriehnuť na sociálnych sieťach, telefonicky, cez SMS alebo e-mail.
Ako vysvetľuje operátor Orange, phishing je forma útoku, ktorá slúži na získanie vašich osobných, citlivých alebo platobných údajov bez toho, aby ste o tom vedeli alebo aby ste dali útočníkovi povolenie. Phishing sa začína správou, ktorá vzbudzuje v obeti pocit urgentnosti, nezvyčajnej situácie alebo dokonca aj ohrozenia.
Phishing sa stal najobľúbenejšou formou útoku
Kyberzločinci sa často vydávajú za oficiálne inštitúcie, napríklad vašu banku, vládny orgán, mobilného operátora alebo e-shop či iné. Cez ne sa pokúšajú vzbudiť u obetí väčší pocit dôvery. Cez správu, ktorá znie naliehavo, útočník chce, aby ste mu prezradili vaše citlivé informácie, alebo aby ste mu poskytli platobné údaje.
Bezpečnostní experti z Orangeu upozorňujú, že phishing v dnešnej dobe predstavuje hrozbu aj pre skúsených užívateľov. Kyberzločinci čoraz častejšie zapájajú do podvodov aj umelú inteligenciu, ktorá im dovoľuje vytvárať presvedčivejšie maily alebo písať v rôznych jazykoch.
Phishing však nepredstavuje hrozbu len pre jednotlivcov, ale aj veľké spoločnosti. Až 42% biznis lídrov uvádza, že sa obávajú možného kyberútoku. Existuje ale niekoľko trikov, ako môžete rozpoznať phishingový podvod.
Neprehliadni
Nepoznáš odosielateľa
Zvláštna mailová adresa, meno alebo telefónne číslo je prvým varovným signálom podvodu. V prípade, že dostaneš neočakávanú správu, skontroluj si, od koho prišla. V mnohých prípadoch sa podvodníci vydávajú za banku, no zároveň posielajú maily zo zvláštnej adresy.
Pocit naliehavosti
Väčšina ľudí sa nechá phishingom oklamať preto, lebo podvodníci v nich vyvolali dojem, že nie je čas nechať si rozhodnutie premyslieť. Môžu ti napríklad poslať správu, v ktorej bude stáť, že ak sa neprihlásiš hneď teraz, cez priložený odkaz, na stránku banky, vymažú ti účet. Každého pochopiteľne takáto správa vystraší, no veľa ľudí zabudne, že môže banke napríklad zavolať alebo ísť rovno na pobočku.
Posielanie citlivých dát cez e-mail alebo SMS
Tento bod úzko súvisí s tým predchádzajúcim. Keďže ide o vážnu situáciu, útočník po tebe chce, aby si mu poslal citlivé údaje ihneď cez SMS, e-mail alebo priložený odkaz. Aj Slovenské banky a iné inštitúcie sa vyjadrili, že po zákazníkoch za žiadnych okolností nechcú, aby im posielali citlivé informácie takýmito formami.
Gramatické chyby a zvláštne vety
Posledné, čo si môžeš pri phishingu všimnúť sú gramatické chyby. Vďaka AI sa objavujú čoraz menej, no stále môžu objaviť, buď kvôli chybe umelej inteligencie alebo podvodníka. Zároveň si však skôr všimneš zvláštne znejúce vety.
Každá spoločnosť, či už banka, pošta alebo iná, má svoju vlastnú formu komunikácie. Napríklad určite nečakáš, že ti banka bude tykať a používať slangové slová v oficiálnej komunikácií. Takéto vety v oficiálnom texte udrú do očí veľmi rýchlo.
Čo robiť, ak dostaneš phishingový e-mail?
Ak ti do schránky príde phishignová správa, ešte sa nič nedeje. Dôležité je, aby si rozpoznal, že ide o podvod ešte predtým, ako klikneš na priložený odkaz alebo prílohu. Odosielateľovi na správu neodpovedaj, ani ak by malo ísť o vtip. Phishingovú správu najlepšie odstráň a zabudni na ňu.
V prípade, že si na phishing reagoval je dôležité čo najrýchlejšie zmeniť heslá, ktoré si mohol útočníkovi prezradiť. Ak útočník mohol získať prístup k tvojim platobným údajom, potom okamžite kontaktuj banku a kartu zablokuj. V prípade väčšieho podvodu sa neboj obrátiť na políciu.
Komentáre