Microsoft šokoval herný svet: Starý Quake II ožil vďaka umelej inteligencii, ktorá tvorí svet v reálnom čase!

Microsoft predstavil WHAMM. Ide o revolučnú AI technológiu, ktorá dokáže generovať herné svety v reálnom čase. Toto môže zásadne zmeniť budúcnosť hier.

akcna hra
Zdroj: Vosveteit.sk, AI

Spoločnosť Microsoft opäť posúva hranice technológií v hernom svete a predstavuje nový model umelej inteligencie s názvom WHAMM (World and Human Action MaskGIT Model), ktorý umožňuje generovanie herných prostredí v reálnom čase. Americký technologický gigant si od tejto inovácie sľubuje zmeniť spôsob, akým hráči interagujú s virtuálnymi svetmi a otvára tak dvere k novým možnostiam v oblasti hier.

WHAMM je najnovším prírastkom do rodiny modelov Muse, ktorú Microsoft vyvíja na simuláciu herných prostredí. Na rozdiel od svojho predchodcu WHAMM-1.6B, ktorý dokázal generovať iba jeden obrázok za sekundu, WHAMM zvládne viac ako 10 snímok za sekundu. To znamená, že hráči môžu ovládať herné prostredie v reálnom čase pomocou klávesnice alebo ovládacieho zariadenia. Tento model bol demonštrovaný na (už) klasickej hre Quake II, ktorá bola kompletne prerobená pomocou umelej inteligencie.

Odoberaj Vosveteit.sk cez Telegram a prihlás sa k odberu správ
AI hraje Super Mario
Zdroj: Vosveteit.sk, AI

V prípade úspechu technológie, nás čakajú zaujímavé hry

WHAMM využíva pokročilú architektúru založenú na technológii MaskGIT. Táto architektúra umožňuje generovať všetky potrebné vizuálne prvky naraz, čím sa dramaticky znižuje čas potrebný na spracovanie obrazu. Model funguje na dvojstupňovom princípe. Tým prvým je tzv. „Chrbticový transformátor“: Tento modul s približne 500 miliónmi parametrov analyzuje kontext (napríklad predchádzajúce snímky a akcie hráča) a vytvára počiatočnú predikciu. Druhým je „Spresňujúci transformátor“: ide o menší modul s 250 miliónmi parametrov a interaktívne zlepšuje kvalitu obrazu tým, že opakovane maskuje a predpovedá jednotlivé časti snímky.

Vďaka tejto kombinácii dokáže WHAMM generovať plynulé vizuály pri rozlíšení 640 × 360 pixelov, čo je výrazné zlepšenie oproti rozlíšeniu 300 × 180 u staršieho modelu WHAMM-1.6B. Microsoft si pre demonštráciu nových schopností WHAMM vybral legendárnu hru Quake II. Tento krok má silný symbolický význam a tým je spojenie nostalgie s inováciou. Hráči môžu skúsiť interaktívnu ukážku, kde sa voľne pohybujú po simulovanom svete, strieľajú či manipulujú s objektmi, ako sú napríklad výbušné barely.

Technológia nie je napriek pokroku dokonalá

Model bol trénovaný len na jednom týždni herných dát, čo je dramatické zníženie oproti siedmim rokom dát potrebným pre WHAM-1.6B. Tento pokrok bol možný vďaka spolupráci s profesionálnymi testermi a zameraniu na jednu špecifickú úroveň hry.

Vylepšená technológia Microsoftu prináša niekoľko revolučných zmien:

  • Rýchlosť a interaktivita – Generovanie obrazu v reálnom čase umožňuje plynulé hranie, v rámci možností.
  • Vylepšená vizuálna kvalita – Vyššie rozlíšenie a detailnejšie predikcie zlepšujú herný zážitok.
  • Efektivita trénovania – Výrazné skrátenie času potrebného na učenie modelu.

Napriek tomu má technológia aj svoje obmedzenia, akými sú napríklad: Model si pamätá len posledných 0,9 sekundy hrania, čo môže viesť k „zabúdaniu“ objektov mimo dohľadu. Problémom sú aj nepriatelia, ktorí sú často neostro vykreslení a ich správanie nie je vždy presné. Zároveň aktuálna verzia technológie pokrýva len jednu časť jednej úrovne hry Quake II.

Microsoft_logo
flickr.com (Thomas Hawk) (CC BY-NC 2.0)

WHAMM má potenciál zaujať tvorcov hier

Herná technológia WHAMM predstavuje len začiatok novej éry v hernom priemysle. Spoločnosť Microsoft vidí obrovský potenciál tejto technológie nielen v hrách, ale aj v ďalších oblastiach, ako sú simulácie či vzdelávacie nástroje. Hoci súčasná verzia má svoje nedostatky, tím vývojárov plánuje ďalšie iterácie, ktoré by mohli odstrániť problémy s latenciou či pamäťou kontextu.

Podľa Fatimy Kardar, viceprezidentky pre AI v hernom priemysle v Microsofte, je cieľom tejto technológie sprístupniť klasické hry širšiemu publiku a umožniť ich hranie na akomkoľvek zariadení.

„WHAMM nám otvára dvere k tomu, aby sme mohli oživiť staré tituly a prispôsobiť ich moderným platformám,“ dodáva Kardar.

Vo svojej podstate sa  jedná o  revolučnú technológiou, ktorá mení spôsob tvorby a hrania hier. Aj keď má aktuálne obmedzenia, jej potenciál je obrovský. Microsoft týmto krokom nielenže ukazuje smer budúcnosti interaktívnych médií, ale aj otvára nové možnosti pre hráčov aj vývojárov.

Sleduj našu novú Facebook stránku a pridaj sa!

Komentáre