Máš pocit, že ťa mobil odpočúva? Bezpečnostní experti odhalili pravdu, ktorá ťa prekvapí
Mnohí užívatelia majú podozrenie, že ich smartfón neustále odpočúva. Výskumníci urobili experiment, ktorý skúmal, či to tak naozaj je.
Určite každý mal aspoň raz v živote pocit, že ho smartfón odpočúva. Možno sa aj tebe stalo, že si sa s kamarátom rozprával napríklad o novej kosačke a odrazu ti Facebook alebo iná stránka začali zobrazovať reklamy na kosačky.
Ide o zaujímavú situáciu, o ktorej sa porozprávaš s kamarátmi a poviete si príhody, kedy sa niečo podobné stalo aj niekomu inému. V podvedomí ale stále ostáva znepokojivá otázka. Odpočúva ma môj vlastný smartfón?
Bezpečnostní analytici z NordVPN sa pozreli na tento problém lepšie a vysvetľujú, ako to s odpočúvaním skutočne je.
V krátkosti áno, tvoj smartfón ťa odpočúva. Bezpečnostní experti ale okamžite dodávajú, že to nie je také zlovestné, ako sa môže zdať. V smartfóne máme digitálnych asistentov, či už Siri, Alexu alebo Google asistenta. Títo asistenti používajú mikrofón, aby dokázali správne detegovať aktivačný príkaz, teda napríklad “Hey Google”.
Problém digitálnych asistentov
Keď Apple predstavila hlasovú aktiváciu Siri v roku 2014, takmer okamžite užívatelia zistili, že tento digitálny asistent nesprávne vyhodnotí bežné slová ako aktivačný príkaz. V tomto prípade môže náhodne zachytiť útržok konverzácií. Spoločnosť Apple však urobila aj ďalší prešľap, keď použili časť nahrávok užívateľov so Siri, aby digitálneho asistenta vylepšili. Tieto dáta použili bez súhlasu užívateľov a objavujú sa dôkazy, že ich predali reklamným spoločnostiam.
Neprehliadni
Rovnakému problému čelí aj Alexa od Amazonu a Google asistent. Rovnako ako Siri, aj títo asistenti používajú funkciu neustáleho počúvania a stáva sa, že nesprávne interpretujú slovo ako budiaci príkaz. Rovnako sa v týchto prípadoch stáva, že smartfón zachytí časť tvojej konverzácie.
“Digitálni asistenti, ako napríklad Siri alebo Google asistent, sa spoliehajú na mikrofón, aby ti mohli pomôcť, keď to potrebuješ. Keď chce užívateľ objednať pizzu, spýta sa Google Asistenta na najlepšie pizzérie v okolí. Google túto požiadavku spracuje a dáta využíva na reklamné účely,” vysvetľujú bezpečnostní analytici.
Hoci to znie znepokojivo, až tak sa to nelíši od tradičného Google vyhľadávania. Aj keď cez web vyhľadáš pizzu alebo nejaký konkrétny obchod, začne sa ti zobrazovať viac podobných reklám. Asistenti fungujú na podobnom princípe. Neznamená to, že ťa odpočúvajú 24/7, no zároveň existuje šanca, že si použil slovné spojenie, ktoré znelo ako “Hey Google” a omylom sa asistent aktivoval a počul časť tvojho rozhovoru.
Bezpečnostní analytici vykonali zaujímavý experiment. Každý si vybral špecifickú tému, o ktorej sa rozprával. Dal pozor, aby náhodne neaktivoval digitálneho asistenta.
Výsledky boli zmiešané. Jeden nedostal žiadne personalizované reklamy. Ďalší rozprával o lete na Aljašku a hoci nedostal reklamy o lacných letoch do tejto krajiny, začali sa zobrazovať reklamy s lacnými letenkami. Posledný analytik začal dostávať špecifické cielené reklamy.
“Internetové prehliadače o nás zbierajú obrovské množstvo informácií. Zbierajú aj detaily ako vek, poloha, pohlavie, hobby, práca, či iné záujmy. Na základe týchto dát dokážu postaviť znepokojivo presné profily a tie následne využívajú na zobrazovanie cielených reklám,” hovoria bezpečnostní analytici.
Odpočúva ťa to teda smartfón neustále?
Odpočúva ťa teda tvoj smartfón? Odpoveď na túto otázku je, že niekedy a omylom. Experiment bezpečnostných analytikov neukázal, že by ťa smartfón skutočne odpočúval neustále.
Ak teda dostávaš cielené reklamy na základe toho, o čom sa rozprávaš, príčinou môže byť niekoľko faktorov. Môže ísť skutočne o náhodu, lebo často rozprávame o tom, čo nás zaujíma a ak má Google vytvorený tvoj profil, s najväčšou pravdepodobnosťou doňho tvoje záujmy spadajú.
Rovnako sa mohlo stať, že sa Google Asistent aktivoval nedopatrením, počas tvojho rozhovoru. Poslednou možnosťou je, že si mohol zabudnúť, že okrem konverzácie si niečo podobné vyhľadával napríklad aj na webe, čo mohlo skresliť personalizované reklamy.
Komentáre