Madonna della Rosa, jeden z najznámejších obrazov Raffaela, nebol vytvorený len jeho rukou, odhalila umelá inteligencia
Výskumníci tvrdia, že známy obraz Madonna della Rosa nebol s najväčšou pravdepodobnosťou celý namaľovaný Raffaelom.
Renesančný maliar Raffael je autorom známeho obrazu Madonna della Rosa, no ako zistili v novej štúdii výskumníci z University of Nottingham, nie celý obraz môžeme považovať za dielo toto renesančného majstra.
Najnovšia analýza jedného z najznámejších maliarskych diel odhalila, že zatiaľ čo Raffael skutočne namaľoval väčšinu obrazu, tvár Jozefa bola namaľovaná s najväčšou pravdepodobnosťou inou rukou.
Madonna della Rosa celú nenamaľoval Raffael
Výskumníci sa k tomuto tvrdeniu dopracovali po hĺbkovej analýze, v rámci ktorej využili umelú inteligenciu na rozpoznanie rozličných maliarskych techník. Obraz Madonna della Rosa sa momentálne nachádza v múzeu Museo del Prado v Madride a ide o dielo, ktoré už roky púta pozornosť umeleckých expertov. Viacerí odborníci, špecializujúci sa hlavne na tvorbu Raffaela, už dlhšiu dobu naznačujú, že na tvorbe obrazu sa podieľal aj Raffaelov žiak, Giulio Romano.
AI Detects Mysterious Detail Hidden in a Famous Raphael Masterpiecehttps://t.co/5684YKdhOS pic.twitter.com/gwSZ6tz9KC
— ScienceAlert (@ScienceAlert) October 26, 2024
Raffael nevytvoril obraz sám
Teórie sa ale líšia. Jedna napríklad naznačuje, že spodnú časť obrazu namaľoval niekto iný. V rámci novej štúdie ale vedci s pomocou umelej inteligencie usúdili, že spodnú polovicu obrazu s najväčšou pravdepodobnosťou skutočne namaľoval Raffael. Pre potreby štúdie výskumníci vytvorili špeciálny algoritmus, ktorý dokáže rozpoznať autentické Raffaelove práce s 98% presnosťou.
Neprehliadni
“Keď poskytneme obraz počítaču, ten nám poskytne binárnu klasifikáciu, buď bol obraz namaľovaný Raffaelom alebo nie. Tento algoritmus má 98% presnosť. Keď sme otestovali obraz Madonna della Rosa ako celok, výsledky neboli jednoznačné. V ďalšom kroku sme otestovali jednotlivé časti obrazu. Tu sme zistili, že všetky ostatné časti obrazu boli s najväčšou pravdepodobnosťou namaľované Raffaelom, no tvár Jozefa sa počítaču javila ako nenamaľovaná týmto renesančným umelcom,” tvrdí profesor Hassan Ugail, ktorý vytvoril počítačový algoritmus.
Výskumníci vysvetľujú, že tento nástroj ponúka objektívny a kvantifikovateľný prístup k analýze umenia. Zároveň do budúcna prinesie výskumníkom obrovskú pomôcku pri analýze podobných diel, popri zaužívaných nástrojoch, ako napríklad spektroskopia. Algoritmus môžeme použiť aj pri analýze diel ostatných umelcov a to by malo byť cieľom budúcich výskumov.
“Madonna della Rosa bola namaľovaná na plátno niekedy okolo rokov 1517 až 1518. Mnohí považovali obraz za Raffaelov podpis a verili, že ho celý namaľoval tento renesančný majster. Od 19. Storočia sa ale objavujú názory, že okrem Raffaela mohli k obrazu prispieť aj jeho študenti. Postupne sa zásluhy priradili okrem Raffaela hlavne jednému z jeho žiakov, Giuliovi Romanovi a podľa niektorých možno aj Gianfrancescovi Pennimu,” vysvetľujú vedci.
Umelá inteligenciu trénovali na Raffaelových obrazoch, ktoré nenesú pochybnosti o ich autorstve. AI model sa naučil rozpoznať Raffaelov štýl maľby, a to aj do tých najmenších detailov. Umelá inteligencia hodnotila ťahy štetca, preferovanú farebnú paletu, tieňovanie a ďalšie aspekty tohto umenia. Autori štúdie vysvetľujú, že počítač dokáže pozorovať oveľa viac detailov ako ľudské oko, aj na mikroskopickej úrovni.
Umelá inteligencia pomôže expertom na výtvarné umenie
Výskumníci zároveň upokojujú, že toto nie je prípad, kedy umelá inteligencia vezme prácu skúseným odborníkom v oblasti výtvarného umenia. Práveže experti dokážu využiť schopnosti umelej inteligencie, aby dokázali vnímať detaily, ktoré sú pre nich nezachytiteľné. Skúsení odborníci stále môžu autentifikovať umelecké diela na základe mnohých faktorov, napríklad stavu obrazu, použitých pigmentov a mnoho ďalšieho.
Umelá inteligencia môže skutočne pomôcť pri autentifikácií umenia a ďalších aspektoch výtvarných štúdii. Autori výskumu ale hovoria, že umelú inteligenciu musíme použiť s ohľadom na hlboký historický kontext výtvarného umenia. Tento kontext ovládajú rôzni učenci a odborníci v rôznych sférach umenia.
Pridelenie autorstva obrazom a overenie ich pravosti patrí stále k jedným z najnáročnejších vecí, ktoré musia odborníci zvládať. Tí musia zistiť kto obraz vlastnil predtým, kde všade bol vystavený, aké pigmenty alebo plátno boli použité a zároveň v akom je umelecké dielo stave. Pri renesančných obrazoch sa hodnotí ako obraz zostarol alebo či bol niekedy retušovaný a mnoho ďalšieho.
Komentáre