Má majiteľ elektromobilu menšiu uhlíkovú stopu ako vodič bežného auta? Takýto výsledok čakal len málokto

Výskumníci sa v prieskume pozreli na to, či majú majitelia elektromobilov menšiu uhlíkovú stopu.

Majú majitelia elektromobilov menšiu uhlíkovú stopu ako vodič bežného automobilu?
Zdroj: Unsplash (Aditya Chinchure, Thomas Stephan), Pixabay (Clker-Free-Vector-Images ), úprava: Vosveteit.sk

Elektrické vozidlá sa síce prezentujú ako “zelenšia” možnosť do budúcnosti, no výskumníci z University of Turku odhalili niečo zaujímavé. Zdá sa, že majitelia elektromobilov majú väčšiu uhlíkovú stopu, no dôvod je pravdepodobne iný, než si myslíš. Upozorňuje na to portál Phys.  

Uhlíková stopa je množstvo oxidu uhličitého, ktoré človek za svoj život vypustí do atmosféry. Dôvod, prečo ju majú majitelia elektromobilov vyššiu, je ten, že spravidla ide o bohatších ľudí.  

Odoberaj Vosveteit.sk cez Telegram a prihlás sa k odberu správ

“Výsledky našej štúdie ukazujú, že pretože sú bežní majitelia elektromobilov bohatší, stále majú väčšiu uhlíkovú stopu ako priemerný človek,” tvrdia autori štúdie.  

V rámci štúdie výskumníci vyspovedali tisíce náhodných Fínov prostredníctvom dotazníka. V ňom sa pýtali na celkový životný štýl, používanie automobilu, názor na environmentálne problémy a čo si mysleli o elektromobiloch. Ako sme už spomenuli na začiatku, elektromobily vznikli ako časť riešenia pre globálne otepľovanie, problém, ktorý nám už trieska na dvere a nesie so sebou prísľub ťažkej budúcnosti, ak nenájdeme spôsob, ako otepľovanie vyriešiť. Elektromobily majú poskytnúť environmentálne prijateľnejšiu alternatívu dopravy.  

nabijanie elektromobilu
Zdroj: PATIWIT HONGSANG / Shutterstock.com

Elektromobil nestačí

Jazdiť s elektromobilom je síce jedna vec, no aj životný štýl hrá úlohu v tom, akú uhlíkovú stopu po sebe zanecháme. Autori štúdie chceli zistiť, či ľudia, ktorí po elektromobile siahnu, majú skutočne nižšiu uhlíkovú stopu ako ľudia, ktorí jazdia s tradičnými spaľovacími automobilmi.  

Autori svoju prácu odštartovali dátami z prieskumu CLIMATE NUDGE, ktorý prebehol v roku 2022. Išlo o dotazník, ktorý skúmal životný štýl tisícov Fínov a popri tom aj ich názor na elektrické vozidlá a environmentálne problémy. Výskumníci analyzovali takmer 4-tisíc odpovedí účastníkov, ktorí dotazník poslali naspäť.  

Analýza ukázala, že ľudia, ktorí po elektromobiloch siahnu, zvyknú byť bohatší ako priemerný obyvateľ. Zároveň zistili, že majiteľ elektromobilu má väčšie vzdelanie a priemerne najazdí viac kilometrov. Aj napriek tomu, že títo ľudia siahli po elektrických vozidlách mali stále väčšiu uhlíkovú stopu ako ľudia, ktorí šoférovali klasické automobily so spaľovacím motorom.  

Bohatší ľudia vytvárajú väčšiu uhlíkovú stopu z niekoľkých dôvodov. Spravidla to býva tak, že takíto ľudia míňajú viacej elektriny, ktorá sa stále generuje v elektrárňach spaľujúcich uhlie. K tomu spotrebujú viac výrobkov, ktorých produkcia tak isto prispieva k uvoľňovaniu uhlíkových plynov. Zároveň majú tendenciu viac cestovať.  

Autori štúdie na záver podotýkajú, že siahnutie po elektrickom vozidle určite nie je zlým krokom k environmentálne priateľskejšej planéte. Aspoň v prípade Fínska to ale neznamená, že kúpou elektromobilu bude mať človek nevyhnutne nižšiu uhlíkovú stopu ako človek, ktorý jazdí s bežným autom.  

Elektromobily ako vozidlá budúcnosti 

Viaceré prieskumy odhalili, že bežného človeka momentálne odrádza od kúpy automobilu vysoká cena, slabý dojazd a dlhé nabíjacie časy. Spoločnosť Panasonic Energy ale nedávno oznámila koniec príprav pre masovú produkciu revolučných batérií pre elektromobily, ktoré by mohli nielen zraziť celkovú cenu vozidla dole, no zároveň by mohli priniesť väčší dojazd pre elektromobily.  

nov typ baterie
Zdroj: sdecoret / depositphotos.com

4680 cylindrické automobilové lítium-iónové batérie ponúkajú výrazné vylepšenia oproti typicky používaným 2170 batériám. Ponúkajú až päťnásobnú kapacitu, ktorá zvyšuje dojazd elektrického vozidla a zároveň znižujú počet článkov, ktoré utvárajú jednu celú batériu. To ponúka zefektívnenie procesu skladania batérie a v konečnom dôsledku aj zníži ceny elektromobilov. Tie by sa už čoskoro mohli stať dostupnejšie pre širšie spektrum zákazníkov.   

Elektromobily by sa už čoskoro teda mohli stať atraktívnym vozidlom pre širšie spektrum zákazníkov. Zároveň môžeme predpokladať, že s vývojom technológie sa aj zredukuje čas, ktorý je potrebný pre nabitie batérie elektrického vozidla. Zatiaľ ale nemôžeme povedať, kedy by sme mohli rýchlejšie nabíjanie vidieť na trhu.  

Sleduj našu novú Facebook stránku a pridaj sa!

Komentáre