Ktoré autá sú bezpečnejšie: Tie s fyzickými tlačidlami alebo s dotykovými obrazovkami? Výsledok prekvapil aj autorov testu!

Nie všetko, čo sa blyští, je automaticky aj lepšie, ukazuje prieskum.

aky typ interieru auta je bezpecnejsi
Zdroj: unsplash.com (Maxim Hopman a Jonas Leupe)

Dnešné automobily na trh prichádzajú s veľkými dotykovými obrazovkami, prostredníctvom ktorých možno ovládať takmer celý automobil. Vyzerajú moderne a navodzujú pocit vysokého komfortu a praktickosti. No zdá sa, že automobily vybavené obrazovkami nie sú tak bezpečné, ako sme si doposiaľ mysleli v porovnaní s autami, ktoré sú vybavené fyzickými tlačidlami.

Švédsky magazín Vi Bilägare vykonal zaujímavý test systému HMI (Human-Machine Interface) v dvanástich autách. Je jasné, že obrazovky vyzerajú oveľa viac používateľský prívetivé a zároveň umožňujú ovládať funkcie auta z jedného miesta bez toho, aby dizajnéri museli vytvárať priestor pre tlačidlá rozmiestnené naprieč interiérom. Je to ale bezpečnejšie a praktickejšie riešenie pre vodičov? Test vykonaný portálom odhaľuje, že nie.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Sú bezpečnejšie autá s dotykovou obrazovkou či s fyzickými tlačidlami?

Magazín testoval reakcie vodičov v 12 automobiloch z ktorých 11 malo dotykovú obrazovku. Jeden model mal klasické tlačidlá, ktoré nájdeme v starších autách. Išlo konkrétne o Volvo V70 z roku 2005.

Následne vodičov dali do áut na letiskovej dráhe a dali im za úlohu vykonať viacero úkonov. Výskumníci potom sledovali reakčné doby ľudí pri rýchlosti 110 km/h. Ako ďalej autori testu vysvetľujú, tak ľudia mali dostatok času na to, aby sa oboznámili s ovládaním informačno-zábavných systémov jednotlivých modelov áut. Pre mnohé autá z testu bolo typické, že pomocou dotykovej obrazovky bolo možné ovládať prakticky všetko – od stieračov až po hudbu.

Výskumníci ďalej dopĺňajú, že mnohé z áut hoci ponúkali i hlasové ovládanie, ale to v praxi netestovali. Ako dôvod uviedli, že nie vždy funguje tak, ako je inzerované. Inými slovami, vodiči museli ovládať jednotlivé funkcie výlučne rukami.

Výsledky prekvapili aj autorov testu

Výsledky tohto testu prekvapili nielen autorov prieskumu. Auto s najhorším výkonom potrebuje 1 400 metrov na vykonanie rovnakých úloh, na ktoré potrebuje auto s najlepším výkonom iba 300 metrov.

„Jednoduchšie to už nebude. Volvo V70 z modelového roku 2005 ukazuje, že fyzické ovládacie prvky sa používajú jednoduchšie ako dotykové obrazovky.“, uviedli autori testu. Ďalej dopĺňajú: „Najjednoduchšie na pochopenie a ovládanie je s veľkou rezervou Volvo V70 z roku 2005. Štyri úlohy zvládne za desať sekúnd na rovine, počas ktorých auto prejde 306 metrov rýchlosťou 110 km/h. Na opačnom konci rebríčka si ďaleko horšie vedie čínsky elektromobil MG Marvel R. Vodič potrebuje na splnenie všetkých úloh 44,6 sekundy, počas ktorých auto prešlo 1 372 metrov“

Nižšie v tabuľke si môžete pozrieť kompletné výsledky testov jednotlivých modelov (pozn. redakcie: nie sú zoradené od najhoršieho po najlepšie).

reakcne doby ovladanie auta
Zdroj: vibilagare.se

Výskumníci si tieto rozdiely vysvetľujú tým, že tradičné tlačidlá, gombíky a prepínače majú hmatateľnosť, ktorá umožňuje vodičom ich intuitívne nájsť a nastaviť a zároveň sledovať cestu. Šmykľavá dotyková obrazovka to naopak neponúka.

Samozrejme, výsledky štúdie nemožno brať ako bibliu vzhľadom na veľkosť testovanej vzorky automobilov. Je ale zaujímavé vidieť rozdiely, ktoré prinajmenšom môžu vyvolávať nové otázky, či dotykové obrazovky sú skutočne lepšou alternatívou ako bežné tlačidlá. Jedným z ďalších zaujímavých zistení testu bolo i to, že jeho autori nenašli koreláciu medzi veľkosťou obrazovky a rýchlosťou jej ovládania.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre