Komu nakoniec dáme svoj hlas? Štúdia skúma, čo na nás počas politických kampaní vplýva najviac

Výskumníci z Oxford University Press v štúdii skúmali rôzne faktory, ktoré utvárajú počas volieb našu mienku.

Komu nakoniec dáme svoj hlas vo voľbách? Našu mienku ovplyvňujú rôzne faktory
Zdroj: Unsplash (Arnaud Jaegers)

Aký vplyv majú na nás politické kampane? Túto otázku sa rozhodli v rámci nového výskumu zodpovedať vedci z Oxford University Press a prinášajú naozaj zaujímavé výsledky.

Ukázalo sa, že politické debaty kandidátov nemajú na bežného človeka až taký vplyv ako informácie, ktoré získame z iných zdrojov, napríklad z médií, od politických aktivistov alebo iných ľudí. V rámci predchádzajúcich výskumov sa vedci už pomerne dlhšie domnievali, že týždeň pred voľbami je pre kandidátov najkritickejším obdobím.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Informácie, ktoré získame priamo od politických kandidátov môžu pomôcť v hlave voliča utvoriť mienku, či už pozitívnu alebo negatívnu. Práve na základe dostupných faktov volič porovnáva klady a zápory jednotlivých strán a v určitom prípade by mohli aj zmeniť politický názor voliča. Niektorí vedci si však myslia, že kampane ako také majú naozaj minimálny dopad na rozhodnutie voliča, ktorý sa rozhodol ešte dlho pred voľbami.

V rámci nového výskumu vedci preskúmali dáta z 62 volieb v desiatich krajinách sveta vrátane Nemecka, Talianska alebo Rakúska. Monitorovali dáta z volieb od roku 1952 a na základe toho zisťovali, ako sa človek rozhoduje. Zamerali sa napríklad na to, koho chcel občan voliť pred voľbami a koho nakoniec zvolil.

Štúdia odhalila že 17 až 29% voličov sa definitívne rozhodne počas posledných dvoch mesiacov politických kampaní. Zároveň sa ukázalo, že politické kampane vplývajú hlavne na mladších a menej skúsených občanov. Ak však niekto silne verí jednej strane, politické kampane naňho majú oveľa menší vplyv.

Čo nás ovplyvňuje pri rozhodovaní?

Ak sa niekto rozhodne zmeniť svoj hlas, potom sa museli zmeniť jeho presvedčenia o kvalitách kandidáta, alebo odstúpenie od riešenia problémov, ktoré volič považoval za dôležité. Volič však má svoju predstavu o tom, ako by mal štát fungovať a tá ostáva počas politickej kampane nemenná.

Štúdiou skúmali aj dôležitosť rôznych zdrojov informácií na rozhodovanie voliča. Televízne debaty majú malý vplyv na rozhodovanie. Rovnako neovplyvní naše rozhodnutie ani prírodná či iná katastrofa, ktorá sa udeje nezávisle od kampane. Autori výskumu vyvodzujú, že dôležitejšími sú pre voliča informácie, ktoré získa buď od priateľov alebo novín.

Autorov prekvapilo, že televízne debaty majú taký malý vplyv na rozhodovanie voličov. Ide o mimoriadne populárny typ vysielania, ktorý stále priťahuje obrovské množstvo divákov. Napriek tomu na nás vplývajú len v malej miere. Autori sa preto domnievajú, že aj pre relatívne neinformovaného voliča sú dôležitejšie širšie informácie, ktoré získajú z iných zdrojov.

Zaujímavosťou je, že v Spojených štátoch je menej pravdepodobné, že si volič svojho kandidáta rozmyslí na poslednú chvíľu, než v rôznych európskych krajinách a Kanade.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre