Instagram, ale i WhatsApp odovzdávajú dáta Facebooku: Keď ich skombinujete, sociálna sieť vie o vás až príliš veľa!
Facebook je v súčasnosti jedným z najväčších žrútov dát. Vie o nás viac, ako si myslíme.
Služba WhatsApp plnila plátky mnohých médií v priebehu prvej polovice tohto roka. Dôvodom bola ohlásená zmena podmienok používania služby, ktoré boli neskôr odsunuté a následne v máji boli nové pravidlá služby zavedené v prax. V dôsledku týchto zmien, mnoho používateľov presedlalo na konkurenčné platformy. Signal dokonca nebol schopným vybavovať nové registrácie. Rovnako sa do centra pozornosti dostala aj služba Telegram. WhatsApp tlačil na používateľov dokonca do takej mieri, že oznámil, že kto nepotvrdí nové podmienky, tak v priebehu času stratí viacero základných funkcií služby. Neskôr však tento zámer bol korigovaným. Čerešničkou na torte bolo, že nové podmienky služby boli napadnuté viacerými organizáciami vrátane nemeckých regulačných úradov.
Kde končia dáta z Instagramu a WhatsAppu? V rukách Facebooku
V súčasnosti jedným z najväčších žrútov dát na svete, je sociálna sieť Facebook. Tá ich však nezískava len prostredníctvom svojich stránok, ale aj ďalších služieb, ktoré patria najmä do konzorcia spoločnosti. Ide napríklad aj o populárnu službu Instagram, ktorá je obľúbenou hlavne medzi mladými. Podmienky používania týchto služieb sú vo veľkej miere podobnými a viac menej si môžu medzi sebou bez väčších problémov vymieňať dáta. Zásady ochrany súkromia načrtávajú, ako sociálna sieť „spája informácie o vašich aktivitách v rôznych produktoch a zariadeniach Facebooku“, aby poskytla „prispôsobenejší a konzistentnejšie zážitok“. Môže vám napríklad navrhnúť, aby ste sa pripojili k skupine na Facebooku, ktorá obsahuje ľudí, ktorých sledujete na Instagrame. Na tému upozorňuje portál wired.co.uk.
Ako je to však s WhatsApp službou? Hneď v úvode treba povedať, že správy odosielané cez WhatsApp, videohovory a podobne, sú pre sociálnu sieť neznámymi. Sú chránené šifrovaním typu end-to-end, takže si ich nemôžu prečítať ani orgány činné v trestnom konaní a ani samotný Facebook. Neznamená to však, že nedochádza k žiadnemu zberu a zdieľaniu údajov.
Dáta, ktoré WhatsApp zdieľa s Facebookom, sú mobilné telefónne číslo, meno profilu, či informácie známe ako metadáta vrátane toho, kedy bola správa odoslaná a z akej IP adresy. Naprieč našim regiónom v súčasnosti platí nariadenie známe ako GDPR, ktoré obmedzuje zdieľanie údajov. WhatsApp tvrdí, že metadáta sa v EÚ zhromažďujú a zdieľajú iba na určité účely, napríklad, ak na to majú pokyn od orgánov činných v trestnom konaní.
Sú metadáta hodnotným typom údajov?
Pre mnohých z nás sú metadáta nepodstatnými údajmi, je tomu však skutočne tak? Metadáta sú zaujímavým typom dát, hoci nie sú tak „bohatými“. Rowenna Fielding, zakladateľka a riaditeľka poradenstva v oblasti ochrany súkromia Miss IG Geek hovorí:
Neprehliadni
„Keď sa pozriete na metadáta, ukáže sa, že často nepotrebujete ani obsah správ, pretože vzorce činnosti vám o niekom veľa hovoria. Toto nie je iba „X je na telefóne Y“, je to „X je na telefóne Y a každý večer okolo 20:00 si hodinu s ostatnými používateľmi zasiela správy. Potom môžete začať extrapolovať závery alebo vzťahy a vytvárať sociálne grafy. “
WhatsApp tvrdí, že dáta sú zdieľané s Facebookom iba na účely, ako je zabránenie spamu, a nie na účely prispôsobenia reklamy. Naznačuje to, že WhatsApp nezdieľa vaše kontakty s Facebookom pre vlastnú potrebu a že „sa to nijako neplánuje“. WhatsApp tiež popiera, že jeho údaje sa používajú na informovanie algoritmu Facebook People You May Know. Druhým dychom treba dodať, že sociálna sieť sa dostala v minulosti pod paľbu incidentov, napríklad v čase, keď klientom sexuálnych pracovníkov bolo odporúčané, aby si ich pridali ako priateľov. Kde je dnes pravda, sa asi len ťažko dozvieme.
Najnovšia zmena pravidiel z mája tohto roka, ktorá sa postupne rozširuje naprieč jednotlivými regiónmi, pokrýva však najmä našu komunikácie s firmami, ktoré využívajú API spoločnosti. Rozhovory ako také sú pri prenose šifrovanými. Je tam však jedno ale, hoci ich Facebook nemôže využiť na lepšie cielenie reklamy, tak firmy áno. Ako je to možné?
„Zmena pravidiel ochrany osobných údajov umožňuje podnikom ukladať vaše chaty WhatsApp, hneď ako ich prijmú, na serveroch hostených na Facebooku, a teda mimo šifrovania typu end-to-end,“ hovorí Zak Doffman, CEO spoločnosti Digital Barriers, ktorá sa zaoberá sledovaním. Ďalej dodáva: „WhatsApp tvrdí, že Facebook nemôže tieto údaje použiť, ale firma môže ťažiť chaty na inzerciu.“
Je možné presne zistiť, ako sú tieto údaje medzi sebou kombinované?
Dnes nie je vo veľkej miere možné reálne odkontrolovať, aké dáta sú presne zbieranými a ako presne sú kombinovanými. Respektíve, vyžadovalo by si to až príliš veľa zdrojov a bolo by to náročné vzhľadom na to, ako dochádza k profilovaniu používateľov medzi Facebookom, aplikáciami a webstránkami. Dôvodom sú vývojárske nástroje Facebooku, ktoré sú medzi vývojármi nadmieru populárnymi. Ide napríklad o známu technológiu Facebook Pixel, či o možnosť prihlásenia sa do jednotlivých služieb pomocou profilu Facebooku, ktorá vám umožňuje preniesť informácie z profilu Facebook do ďalších aplikácií a webových stránok.
„Každý web, väčšina aplikácií a maloobchodníkov, predajcov zábavy a poskytovatelia služieb napájajú vaše údaje na Facebook,“ hovorí Fielding, ktorý ďalej dodáva: „Najmenej päť miliónov webových stránok používa sledovače Facebook Pixel a ľudia odovzdávajú viac svojich údajov prostredníctvom rozhrania Login With Facebook API, ktoré vám umožňuje preniesť informácie z profilu Facebooku do ďalších aplikácií a webových stránok.„
Mimochodom, nastavenia sociálnej siete Facebook vám umožňujú pozrieť sa na dáta, aké o vás sociálna sieť uchováva, ako aj to, aké externé služby o vás zbierajú dáta. Rovnako nám dovoľte dať vám do pozornosti článok, kde sme si vyžiadali naše údaje z Facebooku. Sociálna sieť o nás uchovala dáta, ako je napríklad náš prvý lajk z roku 2009, históriu polohy až do roku 2017, či správy z konverzácií.
Komentáre