Hybrid lietadla a rakety spoločnosti Dawn Aerospace, Mk-II, prešiel kľúčovým letom: Chce prekonať MiG-25, F-15 či SR-71

Spoločnosť Dawn Aerospace opisuje výsledky v poradí tretieho testovacieho letu revolučného vesmírneho lietadla.

Spoločnosť Dawn Aerospace má za sebou ďalší úspešný let vesmírneho lietadla Mk-II
Zdroj: Dawn Aerospace

Letecká spoločnosť Dawn Aerospace oznámila úspech ďalšieho testu raketového lietadla MK-II Aurora. Toto inovatívne lietadlo v už treťom testovacom lete dosiahlo rýchlosť Mach 0.92 a dostalo sa do výšky viac ako 15 km. Rýchlosťou Aurora prekonala predchádzajúci test o trojnásobok a výškovo až o päťnásobok.  

Momentálne spoločnosť pripravuje nadzvukový let v ďalšom teste, ktorý nazvali Campaign 2-3. Tento test by sa mal odohrať v septembri. Ako ale vysvetľujú inžinieri pracujúci na projekte, tieto testy sú len začiatkom. Plánom spoločnosti Dawn Aerospace je, aby bolo lietadlo Mk-II Aurora najvýkonnejším vozidlom štartujúcim z ranveja. 

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ
Zem z vesmiru
Zdroj: rfphoto / depositphotos.com

Ambiciózny projekt

Spoločnosť má ohľadom tohto raketového lietadla veľké ambície. Do konca roku 2025 chcú, aby Aurora stúpala rýchlejšie ako F15, letela vyššie ako Mig 25 a rýchlejšie ako SR-71. Zároveň chcú, aby sa z tohto lietadla stalo prvé vozidlo, ktoré sa dostane nad takzvanú Kármánovu hranicu dvakrát za jeden deň. Kármánová hranica sa nachádza vo výške 100 km a považuje sa za oficiálnu hranicu, za ktorou sa už začína vesmír.  

Dawn Aerospace má filozofiu, podľa ktorej vyvíja lietadlo Mk-II Aurora. Spoločnosť chce, aby išlo o lietadlo so schopnosťami rakety, nie o raketu, ku ktorej budú pripevnené krídla.  

“Štyria z piatich zakladateľov pracovali na tradičných raketách. Pracovali na technológiách, ktoré sa skladali zo špičkových komponentov, leteli vysoko a rýchlo niekoľko minút a potom, aj keď fungovali perfektne, z nich ostal šrot. Lietadlá sú rovnako impozantnou technológiou, no sú navrhnuté tak, aby fungovali stále a každý deň,” hovoria zakladatelia Dawn Aerospace.  

Každé dizajnové rozhodnutie podporuje fakt, že Aurora je stále vozidlom, ktoré používa tradičné ranveje, používa motory bežiace na uskladniteľné palivo, dokáže štartovať, zastaviť a regulovať výkon na požiadavku. Vozidlo letiace ako tradičné lietadlo dovoľuje vysporiadať sa s množstvom malých rizík v rýchlom slede, než so všetkými rizikami naraz. Inžinieri a výskumníci majú dobrú predstavu o rizikách, pretože majú k dispozícii mimoriadne kvalitné dáta z testovacích letov.  

Hlavným cieľom spoločnosti je priniesť škálovateľný a spoľahlivý spôsob cestovania do vesmíru. Zmeniť spôsob cesty do vesmíru je však oveľa náročnejšie, kvôli výkonu, ktorý sa vyžaduje na to, aby sa vozidlo dokázalo dostať na obežnú dráhu. 

“História nám ukazuje, že nové rakety vznikajú celé desaťročia, pričom používajú tradičné metódy,” píše spoločnosť Dawn Aerospace.  

Mk-II Aurora má byť revolučným lietadlom, hoci to prvé testy možno nezohľadňujú. Spoločnosť sama priznala, že počas prvých testovacích letov sa nezaujíma o dosiahnutie požadovaných parametrov čo najskôr. Namiesto toho zakladá metódy a základné technológie, ktoré si potrebujú osvojiť na splnenie svojho cieľa. V konečnom dôsledku to bude práve tento prístup, ktorý ich dokáže dostať do cieľa rýchlejšie, z dlhodobého hľadiska.  

Vesmírne lietadlo MIRA I spadlo, demonštrácia motora neprebehla
Zdroj: Vosveteit.sk, AI

Prvé vesmírne lietadlo svojho druhu

Posledný testovací let, Campaign 2-2, bol prvý pokus potlačiť výkon lietadla dopredu. Ako sme už spomenuli, Mk-II dosiahlo rýchlosť Mach 0,92 a dostalo sa do výšky 15,1 km. Spoločnosť vysvetľuje, že počas všetkých troch letov bol výkon lietadla nádherný.  

Poslednou verziou vozidla bude Mk-IIB, ktoré by malo byť už prvým vozidlom, ktoré vyletí dvakrát do vesmíru počas jedného dňa. Toto lietadlo bude mať optimalizovanú štruktúru, o 30% výkonnejší motor plus bude mať aj RCS trysky. Toto lietadlo už bude vybavené na to, aby dokázalo letieť ďaleko za praktickú atmosféru Zeme. Predpokladá sa, že Mk-IIB by sme mohli vidieť už uprostred roka 2025. 

Aj po tomto modeli však bude spoločnosť Dawn Aerospace svoje revolučné lietadlo zveľaďovať. Ako píše spoločnosť, úspešná demonštrácia modelu Mk-IIB je len začiatkom a následne príde množstvo ďalších vylepšení.  

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre