Google zmení spôsob, ako ťa sleduje. Táto zmena je „nezodpovedná“, varuje úrad. Spoločnosť sa ale bráni
Google oznámil, že vo februári nasledujúceho roka zmení to, ako sleduje používateľov a ako prispôsobuje reklamu. Veľký úrad upozorňuje na riziká spojené so zmenou. Google tam ale nevidí žiaden problém.
Nie je žiadnym tajomstvom, že v dnešnom digitálnom svete, sú dáta „zlatom“. Uvedomuje si to aj Google, ktorý oznámil zmenu, ktorú regulačné úrady označili za „nezodpovednú“, upozorňuje server theguardian.com.
Spoločnosť Google plánuje od februára budúceho roka zaviesť výrazné zmeny v spôsobe sledovania používateľov na internete. Využiť na to chce technológiu “fingerprints”, teda odtlačky. Ide o technológiu, o ktorej Google niekoľko rokov dozadu povedal:
„Na rozdiel od súborov cookie používatelia nemôžu vymazať svoj odtlačok prsta, a preto nemôžu kontrolovať, ako sa ich informácie zhromažďujú. Myslíme si, že to podvracia výber používateľov a to je nesprávne.“, uviedol niekoľko rokov dozadu Google.
Od polovice februára 2025 umožní Google inzerentom využívať technológie digitálnych odtlačkov na platformách ako smart televízory, streamovacie služby a konzoly pripojené k internetu. Google tvrdí, že táto technológia umožňuje lepšie zacielenie reklám a zároveň zachováva ochranu súkromia používateľov.
Google argumentuje, že nové technológie na ochranu súkromia / privacy-enhancing technologies (PETs) poskytuje dostatočnú ochranu používateľom a zároveň umožňujú spoločnostiam bezpečne pracovať s dátami.
Google v rámci publikovanej správy hovorí, že integroval technológie, ako je napríklad spracovanie dát na zariadení. Zároveň inzerentom ponúkne lepšie možnosti cielenia reklamy (a to aj za pomoci svojich dát) a meranie výkonnú reklám.
Neprehliadni
Ako bude táto technológia fungovať?
Fingerprinting zhromažďuje informácie o softvéri a hardvéri zariadenia, ktoré sa kombinujú na unikátne identifikovanie používateľov. Problémom ale je, že tieto drobné kúsky informácií sa skombinujú do unikátneho „odtlačku“ tvojho zariadenia. Tento odtlačok umožní inzerentom identifikovať ťa a sledovať tvoje správanie online (napríklad aké stránky navštevuješ), dokonca aj keď si vymažeš cookies alebo dáta prehliadača.
Pre lepšiu predstavu si predstav, že tvoj počítač má odtlačok prsta (unikátne vlastnosti ako tvar alebo štruktúru). Aj keď si vymažeš históriu prehliadača, inzerenti môžu znova „rozpoznať“ tvoj počítač podľa jeho odtlačku a pokračovať v sledovaní toho, čo robíš online.
Google ale tvrdí, že tento odtlačok bude chránený a anonymný.
Čo úrad vyčíta Google?
Digitálny odtlačok je však ťažšie odhaliť a používateľ nemá kontrolu nad tým, ako sú jeho dáta zbierané. Inými slovami, na rozdiel od cookies je odtlačok ťažšie odhaliť, zmazať alebo zablokovať, čím narúša transparentnosť a kontrolu používateľov nad ich údajmi. To kritizuje Úrad britského komisára pre informácie (ICO), ktorý označil tento prístup za nezodpovedný a nefér voči používateľom.
Úrad ďalej tvrdí, že PETs nahrádza funkcie cookies menej transparentným spôsobom. ICO hovorí, že ani pri voľbe „vymazať všetky údaje“ v prehliadači nemôže používateľ zabrániť identifikácii pomocou fingerprintingu. Tiež treba povedať, že bežné prehliadače a bezpečnostné nástroje nedokážu ľahko detekovať alebo zastaviť fingerprinting, čo komplikuje ochranu súkromia aj pre technicky zdatných používateľov.
ICO pripomína, že Google sám v roku 2019 označil digitálne odtlačky za nesprávne, pretože narúšajú voľbu používateľov. Úrad zároveň varuje, že ak Google nesplní právne požiadavky, ako je získanie súhlasu, zabezpečenie spravodlivého spracovania a právo na vymazanie dát, ICO podnikne kroky.
Spoločnosť sa ale tvrdí, že ponúka používateľom možnosť voľby, či chcú prijímať personalizované reklamy alebo nie.
Okrem zmeny vyššie treba uviesť, že Google prináša aj niekoľko pozitívnych zmien. Napríklad po novom zakazuje reklamy, ktoré klamú používateľov simulovaním systémových varovaní. Ide o jednu z častých metód hackerov, ako sa snažia dostať do zariadení obetí.
Komentáre