Google robí Gmail o niečo bezpečnejší. Táto funkcia vám môže pomôcť odhaliť podvod

Nový nástroj, ktorý Google sprístupňuje pre všetkých, má potenciál znížiť počet obetí phishingových podvodov.

gmail titulka
Zdroj: afapress / Shutterstock.com

V posledných rokoch sa rozmohli podvody na internete pričom sa zdá, že z mesiaca na mesiac je ich viacej. Nedávna štúdia dokonca odhalila, že aj náš región je čoraz viac zaujímavejší pre útočníkov.

A hoci spôsoby, ako sa nás snažia útočníci oklamať pribúda, tak stále prekvitá starý známy podvod, ktorým je Phishing. Ide o typ podvodu, kedy útočník rozošle veľké množstvo e-mailov a čaká, kto sa „chytí“. Len málokto vie, že kliknutím na odkaz, prípadne ak otvoríme prílohu e-mailu, si môžeme do zariadenia nevedomky stiahnuť vírus.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Možno už aj vám niekedy prišla e-mailová správa, ako môžete vidieť nižšie. Na prvý pohľad vyzerá pomerne nevinne, a preto ste sa rozhodli stiahnuť a otvoriť prílohu, „veď nič neinštalujete do zariadenia, tak čo sa môže stať?!“. No v skutočnosti otvorenie prílohy s e-mailom, v ktorej je vírus, vám môže neskôr spraviť mnoho vrások na čele.

skodlivy e-mail s prilohou
Zdroj: Vosveteit.sk

Ak je vo softvéri, ktorý otvára tento typ súborov bezpečnostná diera, tak to umožňuje útočníkovi vložiť škodlivý kód do prílohy e-mailu, a keď dôjde k otvoreniu prílohu, tak dôjde aj k spusteniu škodlivého kódu.

Samozrejme, modus operandi tohto útoku môže byť rôzny. Útočník vás môže napríklad presmerovať na podvodnú stránku, kde si od vás vypýta citlivé údaje a vy v domnienke, že komunikujete napríklad s vašou bankou či kuriérskou službou, tieto údaje vložíte do formulára. No v skutočnosti ich odovzdáte podvodníkovi, ktorému následne už nič nebráni v tom, aby ich zneužil.

Google si od novej funkcie sľubuje menej obetí phishingu

Google najnovšie hlási, že zavádza pre všetkých používateľov novinku, ktorá má potenciál zmenšiť počet obetí phishingu. Ide konkrétne o „Brand Indicators for Message Identification (BIMI) in Gmail“. Pravdepodobne ste o tejto funkcii ešte nepočuli, po pravde ste na to nemali ani dôvod. Google túto novinku prvýkrát zaviedol ešte v roku 2021, no len pre obmedzený počet používateľov. Dnes sa to ale mení.

Vo svojej podstate ide o indikátor (modrá fajka), ktorý môžeme vidieť vedľa odosielateľa e-mailu spolu s logom odosielateľa správy. Tento znak má indikovať, že komunikujete s reálnou inštitúciou a nie s podvodníkom, ktorý sa schováva za meno známej spoločnosti či organizácie.

Druhým dychom ale treba povedať, že tento indikátor nie je jednoduché získať, a preto môže potrvať nejakú dobu, kým ho budú využívať inštitúcie. Organizácie musia totiž riadne preukázať, že e-mail, prostredníctvom ktorého komunikujú, im aj reálne patrí. No v každom prípade ide o krok dobrým smerom, ktorý má potenciál znížiť úspešnosť podvodných e-mailov.

„Silná e-mailová autentifikácia pomáha používateľom a e-mailovým bezpečnostným systémom identifikovať a zastaviť spam a tiež umožňuje odosielateľom využiť dôveru svojej značky. To zvyšuje dôveru v odosielateľa e-mailov a poskytuje prijímateľom správ pohlcujúci zážitok, čím sa vytvára lepší e-mailový ekosystém pre každého.“, opisuje význam tejto funkcie Google.

Tento nový nástroj Google začal uvoľňovať počas včerajšieho dňa a dostupný pre všetkých by mal byť v priebehu nasledujúcich dní.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre