Google prináša k životu najťažší kaliber proti používateľom, ktorí blokujú reklamy na YouTube. Takýto je harmonogram zavádzania zmien

YouTube privádza postupne k životu Manifest V3, ktorý vývojárom rozšírení, hlavne tým, ktorí pracujú na blokovačoch reklám, znepríjemní život. Používatelia pocítia zmeny o niekoľko mesiacov.

YouTube titulka_1
Zdroj: Primakov / shutterstock.com

Ako sa hovorí, „z cudzieho krv, keď tečie, tak vás to nebolí“. Ide o známy výrok, ktorý poukazuje na to, že ľudia často necítia rovnakú bolesť, keď sa niečo zlé deje iným ľuďom, ako keď sa to deje im samotným.

Táto známa slovná hračka sa dá aplikovať aj na internet, konkrétne na reklamy, ktoré kvantum používateľ blokuje neuvedomujúc si, že reklamy sú pre mnohých tvorcov obsahu regulárnym príjmom.

Odoberaj Vosveteit.sk cez Telegram a prihlás sa k odberu správ

Google ešte v minulom roku vyhlásil vojnu používateľom, ktorí blokujú reklamy na YouTube. Dôvod je jednoduchý. Používateľ, ktorí sleduje video bez toho, aby videl reklamu alebo si predplatil prémiový účet, nielenže samotnú spoločnosť a tvorcov obsahu oberá o príjem, ale zároveň generuje aj náklady.

V uplynulých mesiacoch sme mohli vidieť viacero pokusov, ako Google používateľom, ktorí blokujú reklamu, sťažuje prístup k obsahu. Nedávno sme napríklad upozorňovali na to, že ak si s blokátorom reklamy zapnete video, tak YouTube vám ho automaticky pretočí na koniec.

Google zavádza Manifest V3

Google ešte koncom minulého roka informoval vývojárov, že odstaví Manifest V2. Pravdepodobne nebudete vedieť, o čo ide. Nemáte dôvod na to dôvod, v slovníku bežného používateľa internetu ide o neznámy pojem. Ide totiž o API. Vo veľmi zjednodušenej podobe, reč je konkrétne o nástrojoch pre vývojárov.

Tento manifest okrem iného umožňoval vývojárom rozšírení rýchlo ich aktualizovať. Ako už asi tušíte, tak to využívali hlavne vývojári rozšírení, ktorými dochádza k blokovaniu reklám. Často sme sa mohli stretnúť so situáciou, že Google urobil opatrenie, ktoré zamedzuje blokovať reklamu, a o pár hodín na to, už bola na svete aktualizácia, ktorá toto obmedzenie obchádzala. To už ale nebude možné. Dôvodom je, že Manifest V3 neumožní tvorcom rozšírení tak rýchlo aktualizovať svoje rozšírenia.

Samotný Manifest V3 príde do platnosti od zajtrajšieho dňa, informuje Google. Druhým dychom je ale potrebné uviesť, že sa nateraz dostane „len“ do verzie Chromu pre testerov. Zároveň je potrebné povedať, že aj naďalej, ale po obmedzení čas, budú môcť vývojári aplikácií používať doterajšie riešenie. No v nasledujúcich mesiacoch Google Manifest V2 pre vývojárov vypne. Po tomto období, používatelia krátko ešte budú môcť používať rozšírenia, ktoré ho používajú. Ako ale spoločnosť hovorí, pôjde len o krátky časový interval.

„Ako každá veľká zmena, najprv ju začneme uvoľňovať najprv pre BETA verzie prehliadača – Chrome Beta, Dev a Canary. Zmena príde v plnej sile v priebehu najbližších mesiacov aj do stabilnej verzie prehliadača Chrome s cieľom, aby bola kompletne implementovaná najneskôr začiatkom nasledujúceho roka.“, hovorí spoločnosť.

Blokovanie reklám bude aj naďalej možné, no… bude to náročnejšie

Google v rámci publikovanej správy hovorí, že viac ako 85 % rozšírení už Manifest V3 používa a tých, ktorí ho ešte neimplementovali, tak vyzýva, aby tak spravili. Zároveň treba povedať, že Manifest V3 nebude automaticky znamenať koniec blokovania reklám. Napríklad uBlock Origin, jeden z najpopulárnejších blokátorov reklám, vytvoril projekt s názvom uBO Lite (uBOL), čo je rozšírenie prehliadača Manifest V3 bez povolenia. Je vysoko pravdepodobné, že blokovanie reklám bude pre väčšinu používateľov fungovať aj naďalej, no použitie blokátora reklám, sa stane pre používateľov náročnejšie, lebo bude potrebné nakonfigurovať ďalšie nastavenia a povolenia prehliadača. Inými slovami, veľká časť ľudí, ktorí dnes blokujú reklamu, „odpadne“, lebo nebudú schopní nastaviť si riadne blokátor.

Prihlás sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre