Global 8000 od Bombardieru má byť najrýchlejším civilným lietadlom od čias Concordu
Bez pristátia a dotankovania by mal zvládnuť z New Yorku do Sydney. Nové komerčné lietadlo Global 8000 od Bombardieru sľubuje vysokú rýchlosť a dolet.
Ani po viac ako 20 rokoch stále nemáme nasledovníka biznisového nazdvukového Concordu. Nepriblížili sme ani zďaleka k nadzvukovým rýchlostiam Concordu. Dnešné komerčné lietadlá letia tempom medzi 0,74 až 0,85 Machu, čo je približne 900 – 1050 km/h. Sú to tiež ideálne rýchlosti pre šetrenie paliva. Avšak ďaleko vzdialené od rýchlosti 2,04 Machu, ktorým sa rútil legendárny Concorde. Pamätáš si na tie 3,5-hodinové lety z Londýna do New Yorku? Stále to znie to ako sci-fi. a ešte dlho aj bude. Legendárny Concorde využívali pre svoju cenu a malú kapacitu predovšetkým ľudia pôsobiaci v biznise, ktorí sa pohybovali medzi Atlantikom aj na dennej báze.
Boeing síce v minulosti vyvíjal nadzvukový tryskáč ale jeho finálna podoba a to, či vôbec bude niekedy uvedený do komerčnej prevádzky, je vo hviezdach. Úspešnejšia je spoločnosť Boom Supersonic s jeho lietadlom XB-1. Lietadlo bolo nedávno zachytené ako prekonáva rýchlosť zvuku.
Ak máš dosť peňazí, s Bombardier Global 8000 môžeš brázdiť oblohu už tento rok
Spoločnosť Bombardier s jej modelom Global 8000 sa stáva ďalší hráč o nadštandardnú rýchlosť. Lietadlo sa dostalo do finálnej produkcie, o čom informuje oficiálny web spoločnosti Bombardier. Kanadská spoločnosť Bombardier sa vrhá do boja s novým súkromným tryskáčom. Ten nás má konečne priblížiť ku Concordu.. Že si o spoločnosti Bombardier ešte nepočul? Budeš prekvapený. Síce jeho meno nie je tak silné ako Boeing či Airbus, ale v oblasti biznisových lietadiel hrá prvú ligu. A teraz to dokazuje svojím najnovším výtvorom, ktorým je už spomínaný Global 8000.
#Bombardier Introduces #Global8000 Aircraft, the Flagship for a New Era in Business Aviation. https://t.co/pPrR1EC45S pic.twitter.com/Oxt01ENJnh
— Bombardier (@Bombardier) May 23, 2022
Nové lietadlo bude superluxusné, môžeš ho prirovnať ku 5* hotelu. Maximálna rýchlosť lietadla podľa výrobcu dosiahne až 0,94 Machu, čo predstavuje približne 1 000 až 1 152 km/h v závislosti od výšky letu a aerodynamických podmienok. Lietadlo tak síce neprekoná rýchlosť zvuku ale bude prakticky to najrýchlejšie čo lieta v oblakoch. Nie je to však len o rýchlosti. Global 8000 je aj skutočný svetobežník. Jeho neuveriteľný dolet je až 14 816 km, čo mu umožňuje letieť bez prestávky napríklad z New Yorku až do Sydney. A ešte mu zostane palivo v nádrži.
Neprehliadni
Stephen McCullough, senior viceprezident pre inžiniering a vývoj produktov v spoločnosti Bombardier, vysvetlil, že firma sa zamerala na to, na čom zákazníkom najviac záleží: dolet, rýchlosť a pohodlie.
„Položili sme si otázku: „Čo dokážeme urobiť?‘“ povedal.
Bombardier neostal len pri pôsobivých číslach na papieri. Výsledkom vývoja je inovatívne krídlo s názvom „Smooth Flex Wing“. To v sebe kombinuje dve technológie v jednom – vysokorýchlostné krídlo pre maximálnu rýchlosť a dlhý dolet a zároveň krídlo s vysokým vztlakom pre lepšiu ovládateľnosť pri nízkej rýchlosti a tlmenie turbulencií.Zdroj: Bombardier Vo vnútri Global 8000 nebude žiadny „economy class“.
Lietadlo poskytuje pre pasažierov štyri oddelené zóny vrátane luxusného apartmánu s plnohodnotnou posteľou a voliteľnou sprchou. Bombardier pridal aj ikonické Nuage sedadlá, ktoré ponúkajú pocit beztiaže a výrazne znižujú napätie v chrbte pri dlhých letoch. Technológia čistého vzduchu na palube umožňujú pasažierom prepínať medzi čerstvým vonkajším vzduchom a recirkulovaným vzduchom v kabíne.
Problém s jet lagom? Žiaden problém
Lietadlo má tiež riešiť problém s jet lagom. Ten Bombardier minimalizuje vďaka mimoriadne nízkemu tlaku v kabíne – iba 2 900 stôp, aj keď lietadlo letí vo výške nad 40 000 stôp. Ide o najnižšiu hodnotu vo svojej triede. Pre manažérov na cestách je kľúčová aj dostupnosť letísk. Global 8000 zvládne pristáť na oveľa väčšom počte letísk než konkurencia: o 1 900 viac za mokra a až o 2 050 viac za sucha.
Notre tout premier Bombardier #Global8000 prend forme comme prévu dans notre Centre d’assemblage d’avions Bombardier — en bonne voie pour une entrée en service en 2025. #AttrapezLeMach
En savoir plus : https://t.co/UGy8QBfM8q pic.twitter.com/kU1ZPr9Zbp
— Bombardier (@Bombardier) April 8, 2025
Nový tryskáč vstúpi do prevádzky v druhej polovici tohto roka – 2025.
Komentáre