Giganti obvinili Microsoft, že používa „temné vzorce“, aby potlačil konkurenciu. Takto údajne s tebou manipuluje!

Veľké prehliadače vytvorili alianciu, ktorá žiada Európsku komisiu, aby pridala prehliadač Edge medzi gatekeeperov.

Európska komisia si posvieti na tri veľké spoločnosti. Má podozrenie, že porušujú Zákon o digitálnych trhoch.
Zdroj: Pixabay (Clker-Free-Vector-Images, tigerlily713, Elionas2), Úprava: Vosveteit.sk

Internetový prehliadač je základom online sveta, pretože cez tento softvér interagujeme s rôznymi stránkami, obchodmi alebo hrami. Dnes máme na výber z množstva prehliadačov a pre nás, ako spotrebiteľa, je podstatné nielen vybrať správny prehliadač, ale aj mať slobodu pri jeho vyberaní.  

Aj pre to vznikol Zákon o digitálnych trhoch (DMA), ktorý na území Európskej únie ochraňuje zákazníka a zároveň búcha po prstoch veľkým spoločnostiam, ktoré zneužívajú svoje postavenie na to, aby potlačili konkurenciu a presadzovali svoje produkty.  

Odoberaj Vosveteit.sk cez Telegram a prihlás sa k odberu správ

Vývojári internetových prehliadačov Opera, Vivaldi, Google Chrome, Wavebox a Waterfox 26. novembra uzatvorili alianciu Browser Choice Alliance, ktorá sa bude zastávať práva spotrebiteľov na výber a používanie svojich obľúbených prehliadačov na operačnom systéme Windows bez toho, aby ich rozhodnutie bolo podkopávané Microsoftom. Aliancia sa vo svojom prvom kroku obrátila na Európsku komisiu, ktorú žiada, aby označila prehliadač Microsoft Edge ako Gatekeepera v zmysle zákona DMA. 

Microsoft Edge_konkurencia
Zdroj: Vivaldi

Prehliadač Edge by mal byť gatekeeperom

Gatekeeperi, alebo po našom “strážcovia brány”, sú spoločnosti alebo produkty, ktoré dominujú svojmu trhu. Ako sme už naznačili vyššie, toto postavenie môžu použiť a častokrát aj používajú na to, aby komplikovali užívateľom voľbu iného produktu alebo aby bránili konkurencií propagovať svoje produkty na ich platforme. Konkrétne na tomto prípade môžeme povedať,  že Windows je predvoleným operačným systémom pre drvivú väčšinu používateľov. Ak Microsoft zabráni propagácii iných produktov na tejto platforme, spoločnosti majú mizivú šancu na zviditeľnenie a presadenie sa.  

Browser Choice Alliance sa odvoláva voči rozhodnutiu Európskej komisie neudeliť prehliadaču Microsoft Edge štatút Gatekeepera. Proti tomuto rozhodnutiu sa ako prvá odvolala Opera v júli tohto roku a viaceré prehliadače nasledovali. Toto odvolanie stavia na otvorenom liste spoločnosti Vivaldi z minulého roka. V tomto liste spoločnosť spomenula taktiky Microsoftu na presadzovanie svojich produktov.  

“Windows je vedúcim operačným systémom na trhu so 70% podielom na globálnom trhu. Toto postavenie umožnilo Microsoftu znížiť schopnosti konkurenčného softvéru na platforme Windows tým, že spoločnosť vytvorila podvodné obmedzenia voči konkurentom,” píše portál Browser Choice Alliance.  

Podľa ich názoru Windows uplatňuje takzvané “temné vzorce” na to, aby zabránil spotrebiteľom zvoliť si prehliadač, ktorý oni chcú. Temné vzorce sú manipulačné praktiky, ktoré používajú veľké e-shopy a množstvo spoločností. Ide o dizajnové alebo obsahové rozhodnutia, ktoré ťa ako zákazníka majú “usmerniť” k rozhodnutiu, ktoré je pre druhú stranu výhodné. Medzi temné vzorce patrí napríklad odpočítavadlo zľavy, na ktorom ubieha len niekoľko minút. To ťa má presvedčiť, aby si nejakú vec kúpil.  

Microsoft Edge
Zdroj: Microsoft

Temné vzorce Windowsu  

Aj Windows používa niekoľko rôznych temných vzorcov, ktoré ťa dokážu eventuálne “ubiť” k tomu, aby si si nechal Edge ako predvolený prehliadač. Podľa názoru Browser Choice Alliance Windows vytvára niekoľko zbytočných prekážok pri sťahovaní a inštalácii nového prehliadača. Ďalšou pochybnou praktikou je, že pri aktualizáciách systému sa ti opäť navolí Edge ako predvolený prehliadač.  

Windows zároveň predvolene otvára rôzne súbory, vrátane súborov svojich služieb v prehliadači Edge alebo Bing. V neposlednom rade prehliadač Edge “žobre” pri jeho zapnutí, aby si si ho opäť nastavil ako predvolený prehliadač, pretože ide o odporúčané nastavenia Microsoftu.  

Spoločne tieto temné vzorce znižujú pravdepodobnosť, že si dá bežný užívateľ námahu, aby zmenil predvolený prehliadač. Ak tú námahu vynaloží prvýkrát, pri prehodení predvoleného prehliadača to už môže nechať tak, aby mal pokoj. Užívatelia, ktorým záleží na výbere obľúbeného softvéru musia prejsť zbytočnými krokmi a neustále ich bombardujú správy, aby zmenili predvolený prehliadač. Týmito krokmi spoločnosť Microsoft podrýva rozhodnutie svojich zákazníkov.  

Sleduj našu novú Facebook stránku a pridaj sa!

Komentáre