Facebooku sa rúca domček z kariet. Koncept ‚Zaplať alebo súhlas so zbieraním dát‘ je v rozpore s DMA, hovorí EÚ

Európska komisia už poslala predbežné zistenia spoločnosti Meta ohľadom ich modelu "Pay or Consent".

Meta má na krku ďalšie vyšetrovanie
Zdroj: Unsplash (Joe Shields, Christian Lue, Dima Solomin), Úprava: Vosveteit.sk

Koncom marca Európska komisia otvorila vyšetrovanie voči niekoľkým veľkým spoločnostiam, pre podozrenie z porušovania Zákona o digitálnych trhoch (DMA). Jednou z vyšetrovaných spoločností bola aj Meta pre svoj model “Pay or Consent”, ktorý užívateľom dáva možnosť odhlásiť sa zo zbierania dát, no len ak zaplatia mesačný poplatok.  

Pred pár dňami sme informovali o rozhodnutí komisie vo veci vyšetrovania, ktoré komisia viedla proti spoločnosti Apple. Predbežné závery z vyšetrovania znejú, že AppStore spoločnosti Apple bráni vývojárom aplikácií, aby usmerňovali užívateľom k lacnejším ponukám, napríklad cez ich webovú stránku. Vývojári distribuujúci aplikácie cez AppStore by mali mať možnosť slobodne informovať svojich zákazníkov o lepších ponukách svojich služieb. Napríklad v prípadoch, ak je predplatné lacnejšie pri kúpe cez ich stránku ako pomocou možností, ktoré ponúka AppStore.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Predbežné rozhodnutie už má v rukách aj Meta

Včera, 1. júla, Európska komisia vydala predbežné závery z vyšetrovania aj pre spoločnosť Meta. Rovnako ako v prípade Apple, aj model “Pay or Consent” je v rozpore so zákonom DMA. O predbežných zisteniach komisia upozornila spoločnosť Meta. Európska komisia sa zastáva názoru, že toto binárne rozhodnutie núti užívateľov, aby prikývli na zbieranie osobných dát, ktoré Meta využíva na reklamné účely.  

Meta neposkytuje užívateľom tretiu možnosť. V rámci nej by síce nejaké dáta Mete poskytovali, no spoločnosť by až tak nezasahovala do ich súkromia.  

“Online platformy často zbierajú osobné dáta naprieč ich službami a službami tretích strán. Tieto dáta následne využívajú na poskytovanie reklamných služieb. Veľké platformy, ako napríklad Facebook alebo Instagram, majú dominantnú pozíciu na digitálnom trhu. Preto si mohli uplatniť podmienky, ktoré im dovoľujú zbierať obrovské množstvá osobných dát. Táto dominantná pozícia a možnosť upraviť si podmienky podľa seba dala spoločnosti potenciálnu výhodu oproti službám, ktoré nemajú prístup k takému množstvu dát,” píše sa vo vyjadrení Európskej komisie.

sukromie facebook
Zdroj: Marten Newhall on Unsplash, úprava redakcie

Užívatelia by mali mať aj inú alternatívu

V Zákone o digitálnych trhoch sa píše, že gatekeeperi, teda dominantné spoločnosti a služby na trhu, musia žiadať súhlas užívateľov, ak chcú zbierať ich osobné dáta. Ak ale užívateľ s týmito podmienkami nesúhlasí, mal by mať podľa názoru komisie prístup k menej personalizovanej, no inak ekvivalentnej alternatíve. Veľké spoločnosti, označené ako gatekeeperi, nemôžu používanie služby alebo prístup k jej funkciám podmienený súhlasu užívateľa. 

Spoločnosť Meta v novembri 2023 predstavila nový model, ktorý užívateľom dáva na výber z dvoch možností. Buď si zaplatia mesačný poplatok a neuvidia reklamy, alebo môžu používať Facebook a Instagram tak ako doteraz, no Meta bude zbierať ich osobné dáta na personalizáciu reklám.  

“Európska komisia predbežne vidí situáciu tak, že model Mety “Pay or Consent” nie je v súlade so zákonom DMA. Nespĺňa potrebné požiadavku, ktoré sú uvedené v Článku 5(2). Presnejšie, model Mety neumožňuje užívateľom používať službu, ktorá používa menej osobných dát, no inak je rovnaká ako základná služba s personalizovanými reklamami. Zároveň neposkytuje model Mety užívateľom ich právo vybrať si, aké dáta môže a nesmie Meta zbierať,” píše sa vo vyjadrení Európskej komisie.  

Meta čelí zákazu v celej Európskej únii pre nelegálne využívanie užívateľských dát
Zdroj: Unsplash (Christian Lue, Dima Solomin), Pixabay (OpenClipart-Vectors), Úprava: Vosveteit.sk

Meta má právo na predbežné zistenia reagovať 

Ako sme uviedli v úvode článku, Európska komisia zasalala predbežné zistenia Mete, ktorá má teraz právo obhajoby. Spoločnosť môže písomne reagovať na predbežné zistenia. Európska komisia riadne ukončí vyšetrovanie do 12 mesiacov od jeho začiatku, teda od 25. marca.  

Ak by sa nakoniec potvrdilo, že model Mety je v rozpore so Zákonom o digitálnych trhoch, Európska komisia môže udeliť spoločnosti Meta pokutu až vo výške 10% z jej globálneho obratu. Ak by Meta porušovala DMA opakovane, sankcie sa môžu vyšplhať až na 20%. Komisia však môže uplatniť aj razantnejšie opatrenia. Môže napríklad nariadiť spoločnosti predať svoj obchod alebo časti obchodu či zakázať spoločnosti, aby získala ďalšie platformy.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre