Európska komisia predložila návrh zákona, ktorý nám dá nové práva súvisiace s opravou tovaru

„Právo na opravu“ tovaru aj po uplynutí záruky, je o krok bližšie k realite.

Europska unia pravo na opravu
Zdroj: Vosveteit.sk (koláž)

Európska komisia predstavila nový návrh spoločných pravidiel, ktoré majú podporiť opravu tovaru a tým prispieť k dosiahnutiu cieľov Európskej zelenej dohody, ako je zníženie objemu odpadu. V minulosti sa často uprednostňovala výmena pred opravou, najmä po uplynutí zákonnej záruky, a spotrebiteľom sa nedostávalo dostatočného podnetu na opravu tovaru. Tento návrh má uľahčiť a zlacniť opravu tovaru pre spotrebiteľov, čo by malo viesť k zvýšenému dopytu po opravách a stimulovať výrobcov a predajcov k vyvíjaniu udržateľnejších obchodných modelov, píše Európska komisia na svojich stránkach.

Právo na opravu

Tento návrh zabezpečí, aby sa viac výrobkov opravilo a aby bolo pre spotrebiteľov jednoduchšie a lacnejšie nechať si tovar opraviť namiesto výmeny. S cieľom podporiť a uľahčiť opravy a opätovné použitie, tento návrh zavádza nové „právo na opravu“ pre spotrebiteľov, ktoré zahŕňa opravy v rámci zákonnej záruky a aj po jej uplynutí.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

„Týmto návrhom sa zavádza nové „právo na opravu“ pre spotrebiteľov, a to tak v rámci zákonnej záruky, ako aj po jej uplynutí,..“, uvádza Komisia.

V rámci zákonnej záruky bude od predajcov vyžadované, aby ponúkli opravu s výnimkou prípadov, keď je oprava drahšia ako výmena. Po uplynutí zákonnej záruky budú mať spotrebitelia k dispozícii nový súbor práv a nástrojov, aby mohli jednoducho a lacno opraviť technicky opraviteľné výrobky, ako sú vysávače, tablety a smartfóny, ktorých funkcie sa obmedzili v dôsledku opotrebovania. Domáhať opravy sa budú môcť občania únie aj v prípade, ak došlo k obmedzeniu jeho funkčnosti. Právo na opravu tovaru budeme môcť žiadať po dobu 10 rokov od zakúpenia tovaru, ak návrh legislatívy bude prijatý bez zmien.

Komisia hovorí, že toto opatrenie umožní spotrebiteľom obrátiť sa na výrobcov, ak sa rozhodnú pre opravu svojich výrobkov a to aj po uplynutí zákonnej záruky, a taktiež to stimuluje výrobcov k vyvíjaniu udržateľnejších obchodných modelov.

„Tým sa zabezpečí, aby sa spotrebitelia mali vždy na koho obrátiť,..“, hovorí Komisia.

V rámci zákonnej záruky sa od predajcov bude vyžadovať, aby ponúkli opravu s výnimkou prípadov, keď je oprava drahšia ako výmena. Európska komisia hovorí aj o vytvorení online platformy na sprostredkovanie opráv, aby si zákazníci mohli dohľadať opravovane tovarov v ich okolí a vybrať si ponuku na opravu, ktorá je pre nich najatraktívnejšia.

„Prostredníctvom tejto platformy sa umožní vyhľadávanie podľa polohy a noriem kvality, spotrebitelia získajú možnosť nachádzať atraktívne ponuky a dôjde k zviditeľneniu opravovní.“

Spotrebitelia budú mať rovnako nárok žiadať od opravovni a opravárov formulár s podmienkami a cenami práce. Tvorcovia legislatívy si od toho sľubujú vyššie transparentnosť a uľahčenie porovnania ponúk na opravu.

V súvislosti toto témou je potrebné ale uviesť, že v súčasnosti ide iba o návrh komisie, ktorý musí prejsť legislatívnym procesom. Návrh Komisie musia prijať Európsky parlament a Rada. Tento návrh vytvorila Komisia na základe rozhodnutia Európskeho parlamentu ešte z konca roka 2020.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre